سعد محمدی:

برای صادرات فولاد نیازمند برنامه‌ریزی هستیم

عصر معدن- مشاور هیات عامل ایمیدرو معتقد است، در سال گذشته حدود ۹میلیون تن صادرات فولاد را شاهد بودیم و بدون شک باید برای جایگزینی در بازار جهانی نیز برنامه‌ریزی داشته و بازارهای هدف را بشناسیم.;

برای صادرات فولاد نیازمند برنامه‌ریزی هستیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» اردشیر سعدمحمدی درباره حمایت های ایمیدرو از جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، اظهار کرد: سازمان ایمیدرو به طور عملیاتی در چرخه فولاد حضور دارد. در واقع هم به عنوان یکی از سهامداران فولاد مبارکه به طور مستقیم فعالیت را کنترل می‌کند و همچنین به عنوان سرمایه گذار در 7طرح فولادی که در نقاط مختلفی از کشور ایجاد شده، در این بخش حضور دارد.
    وی ادامه داد: یکی از موضوعات موجود در حوزه فولاد بحث بومی سازی است که در این زمینه تکنولوژی «پرد» به عنوان  یک سرفصل برای تولید آهن اسفنجی به نام ایران ثبت شده و امید است بتوانیم این تکنیک را برای اجرا در کشورهای دیگر عملیاتی کنیم.
    سعدمحمدی تصریح کرد: البته به طور خودکار، ساخت تجهیزات و استفاده از این تکنیک برای کاهش قیمت تمام‌شده سرفصلی است که می‌تواند از نظر اقتصادی به صنعت فولاد کشور کمک کرده و شرایط سوددهی و سرعت در تامین نیاز قطعات و تجهیزات را در کشور فراهم کند.
    مشاور هیات عامل ایمیدرو در ادامه افزود: درواقع ساخت تجهیزات از نظر افزایش بهره‌وری، اشتغال، کاهش قیمت  و افزایش سرعت بسیار حائز اهمیت است و این مهم باید اجرایی شود تا قسمت های مصرفی و نیازمند خرید را به صنعتگران انتقال دهیم. این موضوع بسیار مهم است که صنعتگران بدانند در چه قسمت و چه نوع فعالیتی تمرکز کرده و بتوانند شرایط برای ساخت داخل را فراهم کنند. تعریف چنین سرفصل می تواند سرعت کار را افزایش دهد.
    سعد محمدی در ادامه و در پاسخ به «عصر معدن»، درباره حمایت از صادرات فولاد به ویژه در شرایط تحریم، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت فعلی تولید فولاد در کشور ما حدود 32 میلیون تن بوده و قرار است در افق 1404 به سمت 55 میلیون تن پیش رویم. حال اگر میزان مصرف سرانه را در شرایط بسیار خوب به ازای هر نفر در کشور تعریف کنیم 300 کیلوگرم ( این میزان برای کشورهای پیشرفته 300 تا 400 کیلوگرم است)، به این معنا است که می‌توانیم 24 میلیون تن مصرف را در شرایط بسیار خوب برای کشور داشته باشیم در نتیجه قطعا نیازمند صادرات خواهیم بود.
    وی ادامه داد: در سال گذشته شاهد حدود 9میلیون تن صادرات فولاد بودیم  و بدون شک باید برای جایگزینی در بازار جهانی نیز برنامه‌ریزی داشته و بازارهای هدف را بشناسیم. از سویی دیگر باید روی کیفیت محصولات نیز اقدامات بیشتری انجام دهیم و در کنار آن بتوانیم مابه‌تفاوت نیاز داخل را به گردش نقدینگی تبدیل کرده تا تولید به درستی ادامه یابد. ضمن آنکه در تولید ناخالص ملی کشور نیز ارزش افزوده بیشتری ایجاد کرده و سهم فولاد را در تراز بالاتری قرار دهد.
    به گفته سعد محمدی، قرارگیری تمامی این نکات در کنار هم بیانگر آن است که صادرات نقشی بسیاری اساسی داشته و نیازمند برنامه ریزی و بازاریابی است. اعتقاد بنده نیز این است که باید توجه بیشتری به صادرات کشور داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر