سعدمحمدی در گفت‌وگو با « عصرمعدن»

زغال‌سنگ نیازمند استراتژی جدید است

عصر معدن- معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» معتقد است حوزه زغال سنگ نیازمند استراتژی جدید است.;

زغال‌سنگ نیازمند استراتژی جدید است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳:۰۰

    اردشیر سعد محمدی در گفت و گو با «عصرمعدن» درباره مشکل پیش آمده میان تولیدکنندگان زغال‌سنگ و شرکت ذوب آهن، اظهار کرد: باید صحبت تولیدکنندگان زغال‌سنگ را شنید. به اعتقاد بنده تولیدکنندگان زغال‌سنگ برای توسعه کاری خود نسبت به شرایط سنتی که در آن فعالند، نیازمند یک استراتژی جدید و تغییر تفکر هستند.
    وی ادامه داد: میزان تولید زغال‌سنگ در ایران به صورت خام در حدود 3میلیون تن در سال است. این در حالی است که در کوره بلندهای به ازای هر تن فولاد نیازمند0.6 تن کک نیاز است. حال با توجه به اینکه ظرفیت ذوب آهن 3.6 میلیون تن بوده و هلدینگ میدکو نیز در زرند کرمان طرح 1.7 میلیون تنی خود را سال آینده راه اندازی می‌کند، همچنین ظرفیت 1میلیون تنی کوره بلند نیز در زنجان موجود است، پس ما به بیش از 3 میلیون تن کک(5 میلیون تن )کنسانتره نیاز داریم و این در حالی است که تولید ما 1.5 میلیون تن است.
    سعدمحمدی افزود: ایمیدرو در طبس برای افزایش 750 هزار تن زغال‌سنگ سرمایه گذاری کرده و این پروژه با چینی ها به نتیجه رسیده و در پروده 4 اجرا می‌شود.
    معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو»، تصریح کرد: در کنار این موارد باید یک جلسه ویژه برای تولیدکنندگان زغال‌سنگ برگزار شود تا مواردی همچون توسعه، ایمنی، تکنیک رفتاری استخراجی  در آن مطرح شود، البته باید حرف های ذوب آهن را هم شنید، زیرا کیفیت زغال‌سنگ ایران به گونه ایست که نیازمند واردات مقادیری از زغال سنگ نیز هستیم.
    سعد محمدی اظهار کرد: اگر هر 0.1 درصد گوگرد زغال ما افزایش پیدا کند، حدود 2 تن سرباره در کوره زیاد می شود و تولید چدن کاهش پیدا می کند. از سویی دیگر حدود 1.8 درصد مصرف آهک نیز افزایش پیدا می کند. درنتیجه این موارد نیازمند یک استراتژی در حوزه زغال سنگ هستیم تا بتوانیم با شناسایی زغال های مختلف خوراک مناسبی به ذوب آهن داده شود تا هم ذوب آهنی ها راضی باشند و هم بتوانیم در زمینه قیمت ها تعامل بهتری داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر