مجری طرح واسطه سنگین بوکسیت اعلام کرد:

گام مهم آلومینای جاجرم برای تامین پایدار بوکسیت از ذخایر کم عیار

عصر معدن- مجری طرح واسطه سنگین مجتمع آلومینای جاجرم اعلام کرد: با افتتاح طرح واسطه سنگین بوکسیت، این مجتمع گامی مهم برای تامین پایدار بوکسیت از ذخایر کم عیار برداشت.;

گام مهم آلومینای جاجرم برای تامین پایدار بوکسیت از ذخایر کم عیار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی مجتمع آلومینای ایران، محمدرضا حیدر در مراسم افتتاح طرح واسطه سنگین بوکسیت مجتمع آلومینای جاجرم که همزمان با ولادت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) و با حضور محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: طرح مذکور، از جمله طرح های زیربنایی شرکت آلومینای ایران است که مطالعات آن از 15سال پیش با مشارکت خبرگان صنعت و دانشگاه شروع شد.

    وی افزود: این طرح پس از انجام مراحل آزمایشگاهی، پایلوت و مطالعات فنی اقتصادی، برای پیش فرآوری بوکسیت های کم عیار، مناسب تشخیص داده شد. فاز اجرایی این طرح، با پیگیری مهندس زارع از 2 سال پیش آغاز و با جذب یکهزار و 150 میلیارد ریال در قالب پیمان EPC (مهندسی، تدارکات و ساخت) اجرایی شد.

    طرحی دانش بنیان و بدون ارزبری با 717 میلیارد ریال صرفه جویی

    مجری طرح واسطه سنگین مجتمع آلومینای جاجرم با اشاره به چالش های تأمین بوکسیت در ایران خاطرنشان کرد: با کاهش ذخایر مرغوب بوکسیت در کشور، نیاز به استفاده از روش‌های فناورانه‌ است تا بتوان از بوکسیت های کم عیار برای تولید آلومینا به روش بایر استفاده کرد که خوشبختانه، بخشی از این هدف، با اجرای طرح مذکور محقق شد.

    وی ادامه داد: این طرح، بدون ارزبری بوده و کل مراحل طراحی، ساخت و نصب تجهیزات، توسط شرکت‌های دانش بنیان بومی سازی شده است. همجنین، با بهره برداری از آن، علاوه بر صرفه جویی 717 میلیارد ریالی در سال، برای 60 نفر اشتغال ایجاد شد.

    دستاوردهای ارزشمند فنی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی طرح واسطه سنگین بوکسیت

    حیدر با اشاره به دستاوردهای طرح واسطه سنگین بوکسیت تصریح کرد: کاهش مصرف سود سوز آور، افزایش درجه همگن سازی بوکسیت، کاهش میزان غبار، کاهش میزان نمک محلول فرآیند و کاهش رسوبات واحد انحلال از جمله این دستاورد‌هاست.

    وی افزود: با توسعه این روش در معادن دوردست و ارسال کنسانتره بوکسیت به جاجرم، هزینه های حمل و نقل کاهش خواهد یافت و به ایجاد اشتغال منطقه ای نیز کمک خواهد کرد.

    بنا به این گزارش، در مراسم افتتاح طرح واسطه سنگین بوکسیت آلومینای جاجرم، محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی، عبدالله شه بخش، سرپرست شرکت آلومینای ایران و جمعی از مسئولین کشوری و استانی حضور داشتند. 

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر