با اجرای پروژه بزرگ‌ پایش هوشمند الکترود و آماده‌به‌کاری تجهیزات محقق شد:

دست‌یابی به کمترین میزان مصرف الکترود گرافیتی در شرکت فولاد مبارکه

عصر معدن- رکورد کاهش میزان مصرف الکترود گرافیتی به میزان ۱.۷۷ کیلوگرم بر تن مذاب در کوره‌های قوس الکتریکی شرکت فولاد مبارکه شکسته شد.;

دست‌یابی به کمترین میزان مصرف الکترود گرافیتی در شرکت فولاد مبارکه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، بهنام ادیبی، کارشناس تولید کوره‌های قوس الکتریکی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: در کارخانه‌های فولادسازی با کوره قوس الکتریکی، کنترل مصارف و به‌ویژه کنترل مصرف الکترود که یکی از مواد مصرفی استراتژیک و گران‌قیمت محسوب می‌شود از اولویت بالایی برخوردار است. در شرکت فولاد مبارکه نیز حساسیت بسیار زیادی در خصوص مصرف الکترود وجود دارد و همواره تلاش می‌شود از پتانسیل‌های تجهیزات و کارکنان برای کاهش مصرف الکترود به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری شود.

    کارشناس تولید کوره‌های قوس الکتریکی یادآور شد: مصارف الکترود را می‌توان به دو نوع پیوسته و ناپیوسته تقسیم‌بندی کرد؛ در مصارف پیوسته، اکسیداسیون سطحی الکترودها و تصعید نوک الکترودها در زمان برقراری قوس الکتریکی رخ می‌دهد و مصارف ناپیوسته نیز به مصارف ناشی از شکست الکترود اطلاق می‌گردد.

    ادیبی تصریح کرد: در فروردین‌ماه 1401 هم‌زمان با همت و اراده مدیریت و کارکنان واحد کوره‌های قوس الکتریکی برای دست‌یابی به رکوردهای تولید روزانه و ماهیانه، به کاهش مصرف الکترود توجه خاصی شد. به همین منظور با پایش مداوم شرایط و اجرای اقدامات اصلاحی متناسب، مجموع مصارف پیوسته و ناپیوسته الکترود به رکورد 1.77 کیلوگرم بر تن مذاب در کوره‌های قوس الکتریکی کاهش پیدا کرد. این در حالی است که متوسط مصرف در سال 1400 با مجموع مصارف الکترود برابر با 2.01 کیلوگرم بر تن مذاب محقق شده بود.

    کارشناس تولید کوره‌های قوس الکتریکی در پایان از کلیه همکاران تولید و تعمیرات و دفاتر فنی تولید و تعمیرات که در کسب این رکورد نقش‌آفرینی کردند تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود با حفظ همین شرایط، زمینه‌ ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر برای مجموعه بزرگ فولاد مبارکه رقم بخورد.

    سید میثم هاشمی، تکنسین فرایند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز در این خصوص افزود: بدون تردید کنترل و کاهش مصرف الکترود شاخصی برای عملکرد مناسب کوره قوس الکتریکی است، زیرا کاهش مصرف الکترود در کوره‌های قوس مستلزم حفظ شرایط آماده‌به‌کاری تجهیزات و آموزش صحیح به اپراتورهای خط تولید جهت رعایت شرایط استاندارد مربوط به حمل، مونتاژ و بهره‌برداری از این ماده مصرفی ارزشمند است.

    وی خاطرنشان کرد: در همین خصوص، دفتر فنی کوره‌های قوس با اجرای پروژه بزرگ‌پایش هوشمند الکترود از مرحله ورود به شرکت تا مصرف در کوره‌های قوس و با کنترل و گزارش‌گیری روزانه از روند مصارف الکترود و ارائه بازخورد به تیم تولید و تعمیرات و برگزاری جلسات منظم، در دست‌یابی به این موفقیت کم‌نظیر سهیم بوده است.

    عبدالرحیم ذوالفقاری، کارشناس تعمیرات برق و ابزار دقیق کوره‌های قوس الکتریکی در خصوص یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین پارامترهای تأثیرگذار بر مصرف الکترود یادآور شد: تنظیمات سیستم الکترود رگولیشن (Electrode Regulation) یکی از این چالش‌هاست. این تنظیمات باید به صورتی باشد که هم‌زمان با افزایش توان الکتریکی کوره برای دست‌یابی به تولید حداکثری، کاهش مصرف الکترود تأثیر منفی بر مصرف نسوز نداشته باشد.

    وی افزود: برای رسیدن به این هدف، پارامترهای برقی و مکانیکی شامل جریان، ولتاژ، ضریب قدرت و سیستم هیدرولیک به‌صورت روزانه پایش می‌شود و در صورت لزوم برای حفظ آماده‌به‌کاری این سیستم‌ها اقدامات اصلاحی لازم برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد. در این خصوص، با وجود دانش، تجربه و همدلی موجود در میان کارکنان تولید و تعمیرات واحد کوره‌های قوس و دفاتر فنی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، موفق شدیم با حفظ شرایط تولید ایمن، به هدف فوق دست پیدا کنیم.

    حبیب‌اله سرحدی، کارشناس فرایند نگهداری و تعمیرات فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز در خصوص این رکورد تصریح کرد: از ابتدای فروردین‌ماه مطابق برنامه‌ریزی صور‌ گرفته برای دست‌یابی به رکورد تولید، رعایت کامل استانداردهای کمی و کیفی تعمیرات پیشگیرانه و کنترل مصارف در دستور کار قرار گرفت؛ به همین دلیل در واحد دفتر فنی تعمیرات تلاش شد ضمن برگزاری منظم جلسات روزانه برای آنالیز توقفات و با پایش فعالیت‌ها و استاندارهای تعمیراتی و ارزیابی مداوم کار و زمان، راهکارهای مناسب برای حفظ آماده‌به‌کاری تجهیزات به تیم تعمیرات ارائه گردد.

    وی اضافه کرد: بر همین اساس در خصوص کنترل مصرف الکترود لازم بود آماده‌به‌کاری تجهیزات سیستم الکترود رگولیشن شامل پل‌های HRR، وضعیت حرکتی بازوهای نگه‌دارنده الکترودها و خنک‌کننده‌های الکترود به‌طور مستمر پایش و ارزیابی گردد و برای اجرای استانداردهای تعمیراتی مرتبط برنامه لازم صورت گیرد تا بتوان سیستم را در حالت بهینه نگهداری کرد و مصرف الکترود را کاهش داد که به لطف خدا و با همت همکاران تولید و تعمیرات در فروردین‌ماه شاهد دست‌یابی به رکورد بی‌نظیری در کاهش مصرف الکترود بودیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر