معاون وزیر صمت:

ارزش ذخایر برجای کشف شده توسط ایمیدرو ۲۸ میلیارد دلار است

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ارزش ذخایر برجا و قطعی شده معدنی اکتشاف شده توسط ایمیدرو و شرکت های تابعه در سراسر کشور را ۲۸ میلیارد دلار برشمرد.;

ارزش ذخایر برجای کشف شده توسط ایمیدرو ۲۸ میلیارد دلار است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، وجیه الله جعفری امروز سه‌شنبه در سومین کنفرانس استیل پرایس با موضوع "اکتشافات ذخایر معدنی، فرصت‌ها و چالش‌ها" افزود: این ذخایر قطعی شده در مناطق مختلف شامل سنگ آهن، سرب و روی، طلا، مس، بوکسیت، باریت، زغال سنگ و همچنین شورابه است که 100 میلیون دلار هزینه برای آنها انجام شده است.

    وی بیان داشت: اقدام مهم دیگری که توسط ایمیدرو با کمک سازمان زمین شناسی در حال انجام است، تولید اطلاعات پایه در دو استان کشور و تولید نقشه های زمین شناسی با مقیاس یک پنجاه‌هزارم و اقتصادی است که منجر به آنومانی های جدید خواهد شد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: ما باید به دنبال آموزش نیروی انسانی و همچنین تقویت پیمانکاران، تامین تجهیزات آزمایشگاهی و حفاری به ویژه در مقوله ژئوفیزیک و اکتشافات هوایی باشیم تا بتوانیم به ذخایر قطعی و عمقی برسیم.

    وی خاطر نشان کرد: از 92 پهنه اکتشافی به وسعت 540 هزار کیلومتر مربع که در اختیار ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید قرار گرفته، تاکنون 511 محدوده امیدبخش به وسعت 20 هزار کیلومتر مربع حاصل شده است و تا امروز 166 پروانه اکتشاف در پهنه‌ای به وسعت چهار هزار و 600 کیلومتر مربع صادر شده است.

    جعفری بیان داشت: امروز در موضوع تولید اطلاعات پایه، سازمان زمین شناسی در حال تلاش است و ایمیدرو نیز با حضور خود به دنبال کاهش ریسک اکتشافات است تا به بخش خصوصی کشور به منظور حضور در مقوله اکتشافات کمک شود.
    وی یادآور شد: تا دو سال قبل تنها 200 هزار متر حفاری در کشور انجام می‌شد که این رقم در سال 1400 به 500 هزار متر رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال به بیش از 900 هزار متر برسد که نیاز به تجهیزات دارد؛ این در حالی است که کل دستگاه های حفاری موجود در کشور 284 دستگاه است.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه باید اکتشافات در کشور به سمت عمق هدایت شود، ادامه داد: باید در موضوع تجهیزات حفاری، آزمایشگاهی و همچنین آموزش نیروهای انسانی متخصص بیشتر کار کنیم.

    جعفری، استراتژی کلی ایمیدرو را تنوع‌بخشی به مواد معدنی برشمرد و گفت: در حالی که قبلاً فقط در زنجیره‌های فولاد، آلومینیوم و مس فعال بودیم، امروز به دنبال آن هستیم تا در همه حوزه‌ها ورود کنیم.
    وی اضافه کرد: با مطالعه طرحی که طی دو سال گذشته از سوی ایمیدرو و سازمان زمین شناسی انجام شده، منجر توسعه 14 عنصر شده که در برخی از آنها همانند فسفات یا پتاس، هرچند کار شده اما زنجیره‌های آنها تکمیل نشده است.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با انجام عملیات اولیه از سوی ایمیدرو که منجر به کاهش ریسک می‌شود، در دو سال گذشته در خراسان جنوبی نخستین فرآوری مس و طلا توسط ایمیدرو انجام و پس از آن بخش خصوصی به این موارد ورود کرد که می‌تواند یکی از معادن قابل توجه طلای کشور را در این استان سر و شکل دهد.
    وی اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان نیزه فراوری معادن مس جدید در برنامه قرار گرفته است و با حضور شرکت‌های بزرگی که به شکل کنسرسیوم کار می کنند، معادن طلا و همچنین معدن مس جانجا توسعه یافته است؛ بر این اساس برنامه‌های توسعه‌ای از سوی ایمیدرو سبب شده تا بخش خصوصی در کنار دولت فعال‌تر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر