برای نخستین بار در کشور انجام شد؛

طراحی و تولید ورق فولادی مقاوم به دمای بالا در فولاد مبارکه

عصر معدن- معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه از طراحی و تولید ورق فولادی مقاوم به دمای بالا (گرید P۲۳۵ GH NR) برای نخستین بار در کشور در فولاد مبارکه خبر داد.معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه از طراحی و تولید ورق فولادی مقاوم به دمای بالا (گرید P۲۳۵ GH NR) برای نخستین بار در کشور در فولاد مبارکه خبر داد.;

طراحی و تولید ورق فولادی مقاوم به دمای بالا در فولاد مبارکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه، غلامرضا سلیمی با اشاره به روند روبه‌رشد تولید فولادهای خاص در فولاد مبارکه گفت: یکی از رویکردهای مهم و موفق فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته و همچنین در زمان فعلی، پرداختن ویژه به مقوله کیفیت و تنوع سبد محصولات در قالب تولید گریدهای جدید فولادی است. این رویکرد استراتژیک طی دو سال اخیر به‌طور ویژه با نگاه متفاوت و به‌عنوان یک الزام حیاتی مدنظر مدیریت عالی سازمان بوده است؛ همچنان که وزیر صمت نیز در بازدید اخیر خود از فولاد مبارکه بر این راهبرد تأکید کرد و راه متعالی ماندن را حضور در سطح بین‌المللی و تولید گریدهای جدید دانست.

    وی با بیان اینکه این رویکرد در سطوح بالای مدیریت کشور نیز دنبال می‌شود، گفت: سال گذشته فولاد مبارکه موفق شد 14 گرید جدید را تولید کند و برای سال جاری نیز همین رویکرد را به تعداد بیشتر در دستور کار خود قرار داده است.

    معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه با بیان اینکه تولید گرید P235 GH NR یکی دیگر از دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزه تولید محصولات جدید است، گفت: به لطف خداوند و با همت همکاران، تولید گرید جدید با موفقیت همراه بود. اساساً یکی از وجوه تمایز فولاد مبارکه از سایر تولیدکنندگان این است که فولاد مبارکه به دنبال مشعوف کردن مشتریانی است که تا قبل از این برخی محصولات را وارد می‌کردند و از این پس می‌توانند همان محصول را با همان کیفیت و قیمت تمام‌شده کمتر، از داخل کشور توسط فولاد مبارکه تأمین کنند.

    وی خاطرنشان کرد این استراتژی مستلزم تجهیز خطوط تولید و بهره‌مندی از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، آموزش کارکنان مرتبط، انجام کار بازرگانی قوی با افق میان و بلندمدت و نگاه تحول‌گراست که بحمدالله در مدیریت عالی سازمان وجود دارد.

    سلیمی در بخش پایانی سخنان خود گفت: ضمن قدردانی از همه عزیزانی که در تولید این محصول جدید، مجموعه بهره‌برداری را همراهی و حمایت کردند، از همه همکاران محترم و ساعی خود می‌خواهم در این خصوص چابکی را با اولویت بالا چاشنی فعالیت‌های خود کنند و قرار گرفتن در این مسیر را با سرعت و دقت بیشتری میسر سازند.

    علیرضا مولوی‌زاده، مدیر متالورژی و روش‌های تولید:
    تأمین هرچه بیشتر نیاز مشتریان و حضور قوی در بازارهای بین‌المللی
    علیرضا مولوی‌زاده در این باره گفت: در راستای تأمین نیاز مشتریان داخلی و حضور قوی‌تر در بازارهای صادراتی و ازآنجا‌که از سال‌های اخیر تولید حداکثری محصولات ویژه و باارزش‌افزوده بیشتر در رأس اولویت‌های فولاد مبارکه قرار گرفته است، طراحی و تولید گرید P235 GH NR که از انواع فولادهای مقاوم به دمای بالاست و کاربرد گسترده‌ای در صنایع مرتبط دارد، با موفقیت انجام شد.

    بابک شهریاری، رئیس تروپروسس:
    تولید گرید جدید مطابق با استاندارد و مورد رضایت مشتریان
    تولید این گرید برای نخستین بار در کشور در خطوط تولید فولاد مبارکه با موفقیت انجام شد و علاوه بر تأمین بازار داخل، صادرات آن نیز صورت گرفت و خوشبختانه علاوه بر برآورده کردن الزامات استاندارد، رضایت مشتری سفارش‌دهنده را نیز در پی داشت.

    محمدجواد کرمی، کارشناس متالورژی:
    تحقق شرایط موردنظر مشتری با رعایت استاندارد EN 10028-2 2017
    پس از دریافت سفارش مشتری، تولید گرید P235 GH NR که در تولید لوله‌های دیگ‌های بخار کاربرد دارد، مطابق با مشخصات فنی ارائه‌شده (spec) از سوی شرکت درخواست‌کننده و استاندارد EN 10028-2 2017 مورد بررسی‌های اولیه و در دستور کار قرار گرفت.

    جذب حداقل 30 ژول انرژی در تست ضربه در دمای منفی 20درجه سانتی‌گراد و تست کشش در دماهای 300 و 400 درجه از ویژگی‌های این گرید است. تلرانس عرض کلاف 20 میلی‌متر ازجمله موارد تأکید شده در مشخصات فنی موردنظر مشتری است.

    با توجه به اینکه مشتری، لوله‌های تولیدشده با ورق‌های مذکور را نرماله می‌نماید و خواص مکانیکی باید بعد از نرماله کردن نمونه آزمایشگاهی موردقبول باشد، بررسی‌های اولیه توسط واحد متالورژی و روش‌های تولید (MPT)در دستور کار قرار گرفت. در ادامه با همکاری واحد نورد گرم، نمونه‌هایی از گریدهای روتین در آزمایشگاه محصول، نرماله شد و تغییرات ریزساختار و میزان افت خواص مکانیکی قبل و بعد از فرایند نرماله‌سازی بررسی گردید. در نهایت باتوجه‌به نتایج به‌دست‌آمده طراحی گرید جدید با موفقیت انجام شد.

    بعد از طراحی آنالیز شیمیایی وطراحی داده(دیزاین دیتا) در واحد متالورژی و روش‌های تولید و اخذ تأییدیه‌های لازم از واحدهای فولادسازی و نورد گرم، تختال با ابعاد 1300*200 میلی‌متر تولید شد.

    انجام عملیات کلسیم (Calcium Treatment) ازجمله ویژگی‌های موردنیاز بود که در واحد فولادسازی محقق شد. بعد از خنک‌سازی و بازرسی تختال‌های تولیدشده توسط واحد کنترل کیفی فولادسازی، تختال‌های مذکور در واحد نورد گرم به کلاف با ضخامت 4.1 میلی‌متر و عرض 1260 میلی‌متر تبدیل شد. از کلاف‌های تولیدشده توسط واحد نورد گرم نمونه گرفته شد و در آزمایشگاه محصول، خواص مکانیکی شامل تست کشش در دمای محیط و دمای 300 و 400 درجه سانتی‌گراد و تست ضربه در دمای 20- درجه سانتی‌گراد، قبل و بعد از فرایند تست عملیات حرارتی انجام گرفت. نتایج حاصل نشان داد که تطابق شرایط خواسته‌شده در درخواست مشتری و استاندارد EN 10028-2 2017 محقق شده است.

    بعد از موفقیت‌آمیز بودن نتایج تست‌های آزمایشگاهی، 730 تن از این محصول مطابق با درخواست مشتری تولید و ارسال شد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که محصول تولیدشده در فولاد مبارکه در کارخانه مقصد به محصول موردنیاز تبدیل شده و تأیید و رضایت مشتری را در پی داشته است.

    هادی قاسمی دهکردی، کارشناس گروه فنی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم:
    تولید این گرید فولادی خاص در ناحیه فولادسازی با بهترین شرایط
    فولاد P235 GH که با گرید داخلی 3025 در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم تولید شده است ازجمله فولادهای پریتکتیک است که ریخته‌گری آن دارای حساسیت بسیار زیادی است. کنترل انجماد و سرعت ریخته‌گری در این گرید اهمیت ویژه‌ای دارد و در ناحیه فولادسازی با بهترین شرایط انجام شده است. این فولاد دارای فروآلیاژهای خاص مانند فروکروم و فروتیتانیوم است. تولید این گرید در متالورژی ثانویه با توجه ویژه به فولاد تمیز و حذف ناخالصی‌ها و همچنین عملیات کلسیم (Calcium Treatment) برای اصلاح مورفولوژی (ریخت‌شناسی) ناخالصی‌ها انجام شد.

    فرزاد فرهادی آمینه، رئیس گروه فنی ناحیه نورد گرم:
    طراحی و تولید ده‌ها محصول ویژه با ابعاد و خواص مکانیکی خاص موردنیاز کشور در خط نورد گرم
    در ناحیه نورد گرم، تولید فولادهای خاص و با ارزش‌افزوده بالا، در راستای اهداف استراتژیک شرکت فولاد مبارکه و کشور همواره مورد توجه ویژه بوده است. در سال‌های اخیر در همین راستا، ناحیه نورد گرم با همکاری واحد متالورژی و روش‌های تولید، موفق به طراحی و تولید ده‌ها محصول ویژه با ابعاد و خواص مکانیکی خاص موردنیاز کشور گردیده است. تولید موفقیت‌آمیز ورق‌های فولادی مقاوم در دماهای بالا P235 GH NR، برگ زرین دیگری از این مجموعه است. با توجه به نیاز مبرم صنایع کشور به تولید فولادهای مقاوم در دماهای بالا به‌ویژه در پروژه‌های نیروگاهی و...، طراحی و تولید این گرید ویژه در دستور کار ناحیه نورد گرم قرار گرفت و پس از شبیه‌سازی، تنظیم و کنترل دقیق پارامترهای فرایندی لازم، از کوره‌های پیشگرم و نوردها تا خنک‌کاری و کلاف‌پیچ‌ها در خط نورد گرم، تولید تستی این گرید با موفقیت محقق شد. با تولید این محصول استراتژیک خاص مطابق با استانداردهای بین‌المللی، علاوه بر رفع نیازهای داخل کشور، صادرات آن به سایر کشورها نیز امکان‌پذیر گردید.

    سید محمودمانی، مهندس فرایند نورد گرم:
    امکان تولید تجهیزات موردنیاز در بویلرهای نیروگاهی با تولید گرید فولادی جدید در فولاد مبارکه
    روند رو‌به‌رشد تقاضای مشتریان صنایع فولادی با سرعت زیادی به سمت محصولات کیفی‌تر و با تلرانس‌های ابعادی دقیق‌تر می‌رود. مسلماً تولید این نوع محصولات، مستلزم ایجاد تغییرات و اجرای پروژه‌های توسعه مربوطه در طول خط نورد گرم است تا با اطمینان کافی از امکان‌پذیری تولید و عدم بروز خسارت و همچنین تأمین کیفی خواسته‌های مشتری بتوان به تولید آن‌ها پرداخت. در حال حاضر، با ورود سفارش‌های مربوط به این نوع تولیدات، طبیعتاً در خط نورد گرم نیازمند بررسی‌ها و ایجاد شرایطی متناسب هستیم تا با حداکثر توان و با حفظ پایداری خط نورد گرم (بدون ایجاد گیر و توقف و خسارت تجهیزاتی) بتوانیم محصول منطبق و موردنظر مشتری را تولید کنیم.

    ازجمله این نوع محصولات صادراتی گرید P235GH NR است که با گرید داخلی 3025 و با ابعاد ضخامت 3 تا 4 میلی‌متر و عرض بالای 1300 میلی‌متر جهت بررسی و امکان‌سنجی تولید به نورد گرم معرفی شد. ازجمله مشکلات قابل پیش‌بینی برای این محصول با توجه به ابعاد آن و تلرانس محدود عرض مثبتِ 20 میلی‌متر مورد تقاضای مشتری، می‌توانست تأمین عرض مناسب آن به لحاظ عملکرد سیستم Edger باشد. به همین علت، شرایط فرایندی متناسب با تولید این محصول در طول خط نورد گرم مورد بررسی قرار گرفت و شرایطی از نظر نحوه تولید و همچنین مواردی نظیر پروفایل دمایی در قسمت‌های مختلف خط نورد گرم و همچنین برنامه‌ریزی تولید آن لحاظ گردید تا با حداکثر امکان، تأمین عرض موردنظر مشتری در محدوده مجاز تلرانس ذکرشده انجام گردد. با کنترل شرایط موردنظر، تولید تستی این نوع محصول در خط نورد گرم انجام گرفت و خوشبختانه از نظر ابعادی (ضخامت و عرض) و همچنین دماهای نورد گرم منطبق با شرایط خواسته‌شده مشتری بود. تولید منطبق این محصول در نورد گرم توانست پایه‌ای برای ادامه سیکل تولید و تست‌های آن باشد که نتایج خوبی را در تست‌های کشش دمای بالا و ضربه به همراه داشته است. با توجه به کاربرد این محصول صادراتی در تولید اجزای بویلرهای نیروگاهی، باعث افتخار است که نام شرکت فولاد مبارکه در زمره تولیدکنندگان آن قرار گرفته است.

    علیرضا مولوی‌زاده، مدیر متالورژی و روش‌های تولید، در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های مدیرعامل و معاون بهره‌برداری شرکت، از همکاری واحدهای مختلف فولاد مبارکه به‌ویژه فولادسازی، نورد گرم، آزمایشگاه، کنترل کیفی، برنامه‌ریزی تولید، فروش و سایر واحدهای پشتیبانی در تولید این فولاد خاص گفت: با عنایت به اینکه امروز بسیاری از تولیدکنندگان توان تولید ورق‌های تجاری را کسب کرده‌اند، فولاد مبارکه با قوت هرچه بیشتر علاوه‌بر تولید فولادهای تجاری، تولید انواع گریدهای خاص را که سایر تولیدکنندگان توان تولید آن‌ها را ندارند، در دستور کار خود قرار داده است تا علاوه بر تأمین نیاز بازارهای داخلی و پیشگیری از خروج ارز، بتواند همانند گرید P235 GH NR برای کشور ارزآوری به ارمغان آورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر