رزم‌ حسینی در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان:

سهم ایران از برداشت آب خلیج فارس به ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع افزایش یافت

دولت در سال ۹۶، ۴۰۰ میلیون دلار به پروژه انتقال آب اختصاص داد

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سهم ایران از برداشت آب خلیج فارس به ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع افزایش یافت، گفت: رئیس‌جمهور در سال ۹۶ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، ۴۰۰ میلیون دلار بودجه برای آغاز اجرای پروژه اختصاص داد که تاکنون ۲۸۰ میلیون دلار آن هزینه شده است.;

سهم ایران از برداشت آب خلیج فارس به ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، علیرضا رزم‌ حسینی امروز در آیین بهره برداری قطعات دوم و سوم و همچنین آغاز عملیات اجرایی خط دوم طرح انتقال آب از خلیج فارس و نیز دریای عمان که با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: امسال با همه تنگناها و تحریم های ظالمانه دشمنان، با به ثمر نشستن رویای ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا، سالی ماندگار در تاریخ تابناک ایران خواهد بود.
    وی با بیان اینکه قطعه نخست خط انتقال آب از هرمزگان به معادن گل گهر در استان کرمان (سیرجان)، آبان ماه امسال افتتاح شد، بیان کرد: امروز قطعه 2 و سه این خط از گل گهر به مس سرچشمه و از مس سرچشمه به اردکان افتتاح می شود. مجموع طول این خط از خلیج فارس تا اردکان به 820 کیلومتر می رسد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت این پروژه را که خط انتقال امید نامگذاری شده است، هدیه ای برای نسل آینده و اتفاقی بزرگ در تاریخ ایران دانست.

    تحقق منویات رهبری
    رزم حسینی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص انتقال آب، تصریح کرد: ایشان در سال 97 در سخنرانی خود فرمودند که "انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق کشور اتفاق و کاری بسیار مهم و حائز اهمیت است" و از مسئولان خواستند که به صورت جدی در این حوزه وارد شوند.

    تاکید رئیس جمهور بر مشارکت با بخش خصوصی
    وی همچنین با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور در خصوص این پروژه گفت : رییس جمهور نیز از مسئولان خواسته بودند که بخش خصوصی را در تولید آب برای ایجاد بازار مبادله‌ای بدون دخالت دولت تشویق کنند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خداوند را شاکریم که این رویایی ناباورانه محقق شده است، اضافه کرد: با افتتاح این پروژه 820 کیلومتری (خط اول)، همزمان خط دوم این مسیر از هرمزگان به استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول یک هزار و 550 کیلومتر احدث می شود.
    رزم‌حسینی گفت: حدود 35 درصد از این خط به طول 400 کیلومتر انجام شده است که نکته حائز اهمیتی است.

    مسیر خطوط 2 و3
    وی با اشاره به خط سوم از این انتقال ادامه داد: خط سوم از استان هرمزگان به اصفهان به طول 920 کیلومتر خواهد رفت که اقدامات اجرایی برای انجام آن نیز صورت گرفته است.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: خط چهارم انتقال نیز برای استان سیستان و بلوچستان از مسیر چابهار تا زابل و زاهدان به طول 820 کیلومتر خواهد بود که توسط شرکت های بزرگ صنایع معدنی و پتروشیمی انجام می شود.

    دستاوردهای پروژه
    رزم حسینی همچنین با اشاره به دستاوردهای این اَبَر پروژه استراتژیک گفت: تأمین آب پایدار و جدید، تحول اقتصادی با توجه به فعالیت شرکت‌های بزرگ معدنی و پتروشیمی در مسیر انتقال، محرومیت زدایی و توسعه متوازن، تثبیت جمعیت در شرق کشور و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی، اشتغال پایدار و استفاده شهرک‌ها و نواحی صنعتی در طول مسیر از آب پایدار، دستاوردهای این ابر پروژه ملی است.

    آبادانی سواحل مکران با اجرای خط 4 انتقال آب
    وی همچنین با اشاره به توجهات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در خصوص توسعه سواحل مکران تصریح کرد: خط چهارم این پروژه مهم سبب آبادانی هرچه بهتر سواحل مکران و استفاده پروژه‌های مهم مستقر در این منطقه ژئوپلتیکی می شود.

    ضرورت افزایش سهم کشورمان از شیرین سازی آب خلیج فارس
    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به الزامات اجرای این پروژه، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس روزانه 26 میلیون متر مکعب از آب شیرین دریا استفاده می کنند در حالی که سهم ما با اجرای این پروژه مهم 600 هزار متر مکعب در روز خواهد بود که فاصله زیادی با رقم استفاده کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم.
    وی ادامه داد: بنابر این افزایش سهم کشورمان از آب خلیج فارس جزو الزامات محسوب می شود.
    رزم حسینی در ادامه از همت استانداران 7 استان حاضر در این پروژه، به خصوص استان هرمزگان که در شروع پروژه همکاری خوبی داشته است، قدردانی کرد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از پیگیری‌های نمایندگان 7 استان در مجلس شورای اسلامی، وزیر نیرو، رئیس سازمان محیط زیست و صندوق توسعه ملی که مقدمات کار را فراهم آورده است، تقدیر به عمل آورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر