تولید فولاد خام و ارزش‌افزوده اقتصادی در فولاد مبارکه با استفاده از ضایعات فلزی داخلی

عصر معدن- سالانه بیش از ۱۵ هزار تن انواع تجهیزات، قطعات و سازه‌های مختلف آهنی خطوط تولید که عمر مفید آن‌ها به اتمام رسیده، در کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه به‌عنوان قراضه استفاده می‌شوند و برای شرکت ارزش‌افزوده اقتصادی به بار می‌آورند.;

تولید فولاد خام و ارزش‌افزوده اقتصادی در فولاد مبارکه با استفاده از ضایعات فلزی داخلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، رئیس امور پسماند شرکت فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: به دلیل مستهلک شدن و پایان عمر مفید انواع تجهیزات، قطعات و سازه‌های مختلف آهنی در شرکت و عدم امکان به‌کارگیری این متریال در بخش‌های مربوطه، همواره بخش قابل‌توجهی از انواع ضایعات آهنی از نواحی مختلف به سایت ضایعات قابل بازیافت مدیریت شهری ارسال می‌شوند.

    به گفته مجید غیاثوند، این ضایعات در واقع نوعی پسماند باارزش و همچنین یکی از مواد اولیه تولید در فرایند فولادسازی به شمار می‌رود. ازاین‌رو واحد امور پسماند با برنامه‌ریزی و اجرای طرح آماده‌سازی قراضه‌های مذکور بر اساس استانداردهای واحد کنترل کیفی، پس از دسته‌بندی تخصصی این ضایعات با استفاده از دستگاه آنالایزر پرتابل طی عملیات برشکاری، پرسکاری و...، سالانه بیش از 15 هزار تن قراضه موردنیاز تولید را از این طریق تأمین می‌کند.

    وی افزود: با استفاده از تجارب به‌دست‌آمده و پیش‌بینی زیرساخت‌های موردنیاز این عملیات در سایت جدید ضایعات قابل‌بازیافت، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی انجام شده است که در آینده میزان ورودی و خروجی این قراضه‌ها از این سایت مساوی باشد تا از انباشت بیش‌ازحد این ضایعات و نتیجتاً اشغال فضا و همچنین خواب سرمایه جلوگیری گردد.

    غیاثوند گفت: در پی اجرای این طرح برای اولین بار در فولاد مبارکه تعداد 20 عدد شل کوره ضایعاتی و متعلقات مربوطه باقی‌مانده از سال‌های گذشته پس از انتقال به سایت ضایعات قابل بازیافت، طی یک عملیات تخصصی، برشکاری شد و از این طریق علاوه بر تأمین بیش از 2 هزار تن قراضه درجه‌یک موردنیاز فرایند تولید، گامی در جهت آزادسازی اراضی موردنیاز توسعه نورد گرم 2 نیز برداشته شد.

    وی خاطرنشان کرد: پس از اجرای این طرح تمامی آهن‌آلات داخلی که نیاز به آماده‌سازی جهت استفاده در فرایند تولید دارند در ابتدا به این سایت انتقال می‌یابد و پس از آماده‌سازی در فرایند تولید مجدداً استفاده می‌شود.

    وی در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از دستاوردهای حاصل از برنامه‌ریزی و اجرای این پروژه، عملیات انتقال، دمونتاژ و برشکاری تخصصی ترانس‌های مستعمل باقی‌مانده از سال‌های قبل است که طی این عملیات بیش از 40 تن مس به ارزش بیش از 12 میلیارد تومان و 50 تن قراضه آماده‌سازی و بازیافت گردید.

    ساخت بیش از 5 هزار پایه فنس از لوله‌های ضایعاتی جمع‌آوری‌شده
    رئیس امور پسماند شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: بخشی از ضایعات ارسالی به این سایت ازجمله انواع لوله و نبشی که امکان استفاده مجدد آن‌ها در کارکرد خود وجود داشته باشد به‌تناسب به متقاضیان تحویل داده می‌شود تا از این طریق نیز بتوان از این ضایعات استفاده بهینه کرد.

    وی در همین زمینه گفت: ساخت بیش از 5 هزار پایه فنس از لوله‌های ضایعاتی جمع‌آوری‌شده و به‌کارگیری این پایه‌ها در عملیات فنس‌کشی اراضی فولاد مبارکه، توسط واحد مدیریت شهری که صرفه‌جویی اقتصادی قابل‌توجهی به همراه داشته است، نمونه‌ای از این اقدامات است.

    غیاثوند در خاتمه تصریح کرد به‌طورکلی، تأمین بخشی از قراضه موردنیاز برای تولید فولاد خام، مدیریت بهینه و بازیافت پسماندهای شرکت، بازگشت بخشی از سرمایه سازمان و پاک‌سازی و ساماندهی محیط شرکت بخشی از دستاوردهای حاصل از این پروژه است که به‌طور مستمر ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر