افزایش سهم گروه فولاد مبارکه از تولید آهن اسفنجی کشور به ۳۲.۲ درصد

عصر معدن- در سال گذشته میلادی، ایران با تولید ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، رتبه دوم تولیدکننده جهانی آهن اسفنجی را به خود اختصاص داده که گروه فولاد مبارکه سهم ۳۲.۲ درصدی از این میزان تولید را به خود اختصاص داده است.;

افزایش سهم گروه فولاد مبارکه از تولید آهن اسفنجی کشور به ۳۲.۲ درصد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت: ایران در سال گذشته میلادی (از 11 دی 1400 تا 10 دی 1401) 32 میلیون و 900 هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد که از این میزان گروه فولاد مبارکه (6 مدول و 2 مگامدول احیا مستقیم فولاد مبارکه، 2 مدول احیا مستقیم فولاد هرمزگان و مدول‌های احیا مستقیم فولاد سبا و شرکت فولاد سفیددشت) در بازه زمانی یادشده با تولید 10 میلیون و 597 هزار تن آهن اسفنجی سهم 32.2 درصدی از کل آهن اسفنجی تولیدشده در کشور را به خود اختصاص داده ‌است.

    غلامرضا سلیمی افزود: تولید آهن اسفنجی گروه فولاد مبارکه در سال 2021 میلادی به میزان 10 میلیون و 473 هزار تن و تولید این نهاده در کل کشور 31 میلیون و 850 هزار تن بوده است.

    به گفته معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه از مهم‌ترین دلایل افزایش سهم فولاد مبارکه در تولید آهن اسفنجی کشور می‌توان به این موارد اشاره کرد: افزایش ظرفیت به‌دلیل انجام بهینه‌سازی در بخش‌های ریفورمر و فن‌های مکنده؛ افزایش راندمان کاتالیست‌ها؛ افزایش ظرفیت گاز فرایند با افزایش ظرفیت کمپرسور؛ بهبود پارامترهای کیفی فرایند تولید؛ کنترل و بهبود پارامترهای کیفی گندله تولیدی.

    وی در همین زمینه افزود: این رشد تولید در حالی رقم خورده است که محدودیت گاز در فصل سرما باعث توقف تولید شده است. محدودیت گاز در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌مراتب بیشتر اعمال شده و در سال گذشته میلادی باعث از دست رفتن 982 هزار تن تولید شده است؛ اما در فولاد مبارکه، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، مدیریت و کاهش توقف‌ها، اعتماد به سرمایه‌های انسانی و اعتماد و اراده همکاران به اهداف شرکت از عواملی بوده است که علی‌رغم محدودیت‌های موجود در مصرف گاز، به موفقیت شرکت در تولید آهن اسفنجی و حفظ سهم گروه فولاد مبارکه منجر شده است.

    گفتنی است به نقل از چیلان و بنا بر گزارش مطالعاتی که شرکت ملی فولاد ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تدوین کرده‌اند، داده‌های مطالعات طرح جامع فولاد کشور (پایش سال 1401) حاکی از آن است که ایران با فاصله چشمگیر از دیگر کشورها رتبه دوم تولید آهن اسفنجی را در جهان دارد.

    بنابراین گزارش، ایران در سال گذشته میلادی 32 میلیون و 900 هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد. رتبه نخست تولید جهانی آهن اسفنجی به هند اختصاص دارد و این کشور با تولید 42 میلیون و 300 هزار تن در سال گذشته بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان بود.

    همچنین بنابر این گزارش، روسیه، عربستان سعودی، مصر، مکزیک، آمریکا، امارات متحده عربی و الجزیره دیگر تولیدکنندگان بزرگ آهن اسفنجی جهان در سال 2022 میلادی محسوب می‌شوند.

    در این سال روسیه 7 میلیون و 700 هزار تن، عربستان 6 میلیون و 700 هزار تن، مصر 6 میلیون تن، مکزیک 5 میلیون و 800 هزار تن، آمریکا 5 میلیون تن، امارات 3 میلیون و 400 هزار تن و الجزیره 3 میلیون و 100 هزار تن آهن اسفنجی تولید کردند.

    کل تولید آهن اسفنجی جهان در سال گذشته میلادی از یک میلیارد و 301 میلیون تن فراتر رفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر