توسعه صنعت مس، فرصتی برای جهش تولید

ارزش ذخایر مس ایران ۵۵۰ میلیارد دلار است

عصر معدن- مدیرعامل هلدینگ توسعه زنجیره مس ایران اعلام کرد: با توجه به آینده مس در صنایع نوین، ایران می تواند از این فرصت برای ایجاد جهش اقتصادی استفاده کند.;

توسعه صنعت مس، فرصتی برای جهش تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایمیدرو، علی رستمی، مدیرعامل هلدینگ توسعه زنجیره مس ایران در سلسله نشست های کارگروه فنی و تخصصی مدیریت روابط بین الملل ایمیدرو و شرکت های تابعه ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه عنوان کرد: ایران دارای پتانسیل بالایی در حوزه مس است به گونه ای که تنها با اکتشاف 7 درصد از کشور و در عمق 250 تا 300 متری، 54 میلیون تن ذخایر مس محتوی در اختیار دارد که از ارزش برجای حدود 550 میلیارد دلاری برخوردار است.
    به گفته رستمی، ایران با این میزان ذخایر در رتبه پنجم ذخایر مس جهان قرار دارد که در صورت توسعه اکتشافات می تواند به رتبه اول یا دوم نیز ارتقا یابد.

    وی ضمن مقایسه وضعیت ایران با سایر کشورهای جهان در حوزه مس افزود: ذخایر ماده معدنی مس ایران حدود 20 میلیارد تن است و سال گذشته با تولید 345 هزار تن مس محتوی توانستیم در رتبه چهاردهم جهان جای بگیریم.
    رشد تقاضای مس

    رستمی از رشد تقاضا و مصرف مس طی سال های آینده به دلیل افزایش مصرف خودروهای برقی و انرژی های نو خبر داد و تصریح کرد: میانگین رشد مصرف سالانه کاتد مس جهان تا سال 2020 میلادی 3.5 درصد بود که پیش بینی می شود با روند رو به رشدی که پیش رو است میزان مصرف فلز سرخ به 2 برابر ارتقا یابد بنابراین باید هم در استخراج و هم در فرآوری مس در کشور، توسعه ایجاد شود.

    وی میزان تولید کاتد مس کشور طی سال گذشته را 289 هزار تن اعلام کرد که از این میزان 150 هزار تن مصرف داخلی و مابقی نیز صادر شده است. از سال 2026 میلادی صنعت مس با کسری عرضه 8 میلیون تنی مواجه خواهد شد و قیمت این فلز نیز افزایش خواهد یافت.

    سرمایه گذاری های خارجی صنعت مس

    مدیرعامل هلدینگ توسعه زنجیره مس ایران کمبود تولید اسید سولفوریک را از بزرگترین موانع توسعه صنعت مس ایران عنوان کرد وگفت: در حوزه بین الملل و سرمایه گذاری خارجی اقداماتی همچون امضای قرارداد با سرمایه گذاران خارجی برای ایجاد کارخانه تولید اسید فسفریک در بندرعباس، ایجاد شهرک تخصصی مس به پیشنهاد اروپایی ها در کازرون و نیز احداث شهرک تخصصی مس در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، در برنامه است.

    وی به استفاده مس در بخش های مختلف همچون سوخت های پاک و توسعه صنعت سبز، بهینه سازی مصرف انرژی، وسایل حمل و نقل سبک و سنگین، ترانسفورماتورها، مبدلهای حرارتی، دارویی، کشاورزی، هوشمندسازی، ساختمان و لوازم خانگی اشاره کرد.

    مس، نفت آینده

    مدیرعامل هلدینگ توسعه زنجیره مس ایران افزود: مس، نفت آینده جهان است و همانطورکه تاکنون نفت موتورمحرکه جهان بوده است، طی 2 قرن آینده نیز، مس به جای نفت موتور محرکه صنعتی جهان خواهد بود.

    وی با اشاره به اهمیت صنعت مس و افزایش تقاضای این فلز طی سال های آتی خاطر نشان کرد: ایمیدرو باید توان خود را معطوف به حوزه مس کند تا بتواند همگام و هم جهت با توسعه جهان فعالیت کند. اگرچه، ایمیدرو برای پاسخگویی به این روند هلدینگ توسعه زنجیره مس ایران را تعریف کرده است.

    رستمی اهداف این هلدینگ را توسعه اکتشاف، استخراج و فرآوری مس، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش مس، توسعه صادارت محصولات نهایی با ارزش افزوده بالای مس و مولدسازی بیان کرد.

    فضل اله حیدری، مدیر امور بین الملل ایمیدرو نیز در این نشست عنوان کرد: با توجه به اهمیت حوزه زیرساخت در صنعت مس، نیاز به اقدام هایی برای سرمایه گذاری خارجی در این حوزه هستیم که در این راستا نیز برنامه هایی در دست اجرا است.

    وی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری خارجی افزود: در فضای تجارت بین الملل فرصت های مناسبی وجود دارد به عنوان مثال مس و صنایع پایین دستی آن و نیز فولاد و صنایع پایین دستی آن از جذابیت بالایی برای سرمایه گذاری خارجی برخوردار هستند که در این راستا نیز مذاکراتی در حال انجام است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر