در نشست پایش طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور مطرح شد:

برنامه برگزاری نخستین مسابقه ملی مهارت تراش گوهرسنگ‌ها

طرح ایجاد دپارتمان نوآوری و توسعه صنعت گوهرسنگ کشور

عصر معدن- معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: ساماندهی شناسنامه‌ گوهرسنگ‌ها در کشور در دستور کار قرار دارد.;

برنامه برگزاری نخستین مسابقه ملی مهارت تراش گوهرسنگ‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، حسام مقدم‌علی معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در نشست پایش طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور که با حضور سیدابومحمد هاشمی مجری طرح برگزار شد، اظهار داشت: با همکاری تشکل‌های تخصصی، صاحبنظران و کارشناسان این حوزه، فرآیند ساماندهی شناسنامه گوهرسنگ‌ها تدوین و اجرایی شود.

    وی با اشاره به مجموعه اقدامات صورت گرفته در حوزه های زیرساختی صنعت گوهرسنگ ادامه داد: باید به‌منظور "استخراج غیرمخرب" گوهرسنگ‌ها، دستورالعمل و ضوابطی تهیه و در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت قرار داده شود. معاون ایمیدرو همچنین یادآور شد که تمامی فعالیت‌‌های ایمیدرو در حوزه گوهرسنگ مبتنی بر "سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور" در حال انجام است.

    مقدم‌علی درباره جایگاه تسهیل‌گری ایمیدرو گفت: پتانسیل‌یابی اکتشاف از سوی ایمیدرو انجام می‌شود اما اقدامات بعدی برای ثبت و واگذاری معادن به بخش خصوصی، در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت است. وی تاکید کرد: هدف ایمیدرو، ایجاد زمینه برای جذب، حضور سرمایه‌گذاران و توسعه و توانمندی بخش خصوصی این صنعت است.

    مقدم‌علی به برنامه "طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور" برای راه‌اندازی دپارتمان نوآوری و توسعه صنعت گوهرسنگ کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر استفاده از نظرات کارشناسان داخلی و خبرگان این صنعت، همکاری با موسسات معتبر بین المللی نیز در این راستا ضرورت دارد.

    11 استان اولویت دار اکتشاف گوهرسنگ

    در این نشست، ابتدا مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ، گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد و گفت: دپارتمان نوآوری و توسعه صنعت گوهرسنگ، با بهره‌گیری از مشاوره برجسته ترین صاحبنظران این صنعت، راه اندازی خواهد شد.

    مجری طرح توسعه گوهرسنگ در ادامه سخنانش خبر داد: نخستین مسابقه ملی مهارت گوهرتراشی برگزار می‌شود. به گفته وی، این مسابقه با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کل کشور و در شهرستان فردوس برگزار خواهد شد.

    هاشمی به اکتشافات در حال انجام اشاره کرد و گفت: 11 استان جزو مناطق اولویت دار اکتشاف گوهرسنگ هستند که در حال حاضر توسط طرح توانمندسازی اکتشاف (زیرمجموعه ایمیدرو)، انجام می‌شود.
    آموزش نیروی انسانی

    هاشمی در ادامه گزارش عملکرد، در مورد آموزش و توسعه نیروی انسانی اظهار داشت: برای بیش از هزار نفر دوره‌های آموزشی برگزار شده ‌است که درصد قابل توجهی از آموزش دیدگان موفق به راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی شده‌اند.

    مجری طرح توسعه گوهرسنگ گفت: آزمایشگاه گوهرشناسی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و همچنین، کارگاه گوهرتراشی در ادارات آموزش فنی و حرفه‌ای شهرهای زاهدان، همدان و سیرجان توسط ایمیدرو تجهیز وآماده افتتاح هستند. همچنین، کارگاه گوهرتراشی مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد نیز در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر دومین دوره آموزشی خود را برگزار می‌کند.

    هاشمی، ساماندهی آزمایشگاه‌های گوهرشناسی را نیز از دیگر برنامه‌های این مجموعه اعلام کرد و گفت: این برنامه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجراست به طوری که پس از اعتبارسنجی، آزمایشگاه‌ها جهت اخذ استاندارهای لازم به سازمان استاندارد معرفی خواهدشد.

    مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ اظهار داشت: کمیته راهبری صنعت گوهرسنگ با همکاری معاونت‌های وزارت صمت و نهادهای دخیل در سندملی به‌صورت فعال مسائل صنعت گوهرسنگ کشور را پیگیری می‌کند.

    در ادامه این نشست، علی اصغر یوسف نژاد عضو هیأت عامل ایمیدرو، با تاکید بر اینکه ایمیدرو به دنبال انتفاع در این فرآیند نیست و فقط تسهیل‌گر و زمینه‌ساز حضور بخش خصوصی است، موضوعاتی همچون ایجاد پایلوت حوزه‌های مختلف این صنعت برای اهداف بلند مدت، اصلاح قوانین، همکاری با تشکل‌ها و مجلس شورای اسلامی را ضروری خواند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر