" تولیدات با تکنولوژی بالا"؛ اولویت ایمیدرو برای ایجاد شهرک صنایع پائین دستی مس

عصر معدن- رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، استقرار صنایع با ارزش افزوده بالا برای ایجاد شهرک تخصصی پائینی دستی مس را مورد تاکید قرار داد.;

" تولیدات با تکنولوژی بالا"؛ اولویت ایمیدرو برای ایجاد شهرک صنایع پائین دستی مس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایمیدرو، نشست بررسی اقدامات انجام شده در جهت فعالیت شرکت توسعه زنجیره مس با حضور محمد رضا موثقی نیا رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، علی رستمی مجری طرح ایجاد شرکت توسعه زنجیره مس، حسین مدرس خیابانی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران، کوروش فتاحی مدیر عامل منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد، مشاوران طرح، معاونان و مدیران ایمیدرو و همچنین نمایندگان وزارت صمت عصر امروز برگزار شد.

    محمد رضا موثقی نیا در این نشست ، اظهار داشت: تولید محصولات با تکنولوژی و ارزش افزوده بالا با هدف تامین نیازهای صنایع پیشرفته در داخل، منطقه و جهان، باید در اولویت استقرار واحدهای شهرک صنایع پائین دستی زنجیره مس قرار گیرد.
    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: بررسی اقتصاد طرح توسعه زنجیره این صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است به گونه ای که بازار، وضعیت مصرف، نوع تولیدات و گرفتن سهم از تولید محصولات "های تکنولوژی" از اولویت های ایمیدرو برای استقرار صنایع در شهرک زنجیره صنایع پائین دستی مس است.
    وی ادامه داد: باید نتایج مطالعات و بررسی های ما نشان دهد سهم مصرف داخل و همچنین کشورهای منطقه و جهان از تولیدات مس با ارزش افزوده بالا به چه میزان است.
    وی تصریح کرد: امروزه نرخ گذاری برخی تولیدات ویژه مس – به جای تناژ- با واحد کیلوگرم انجام می شود که نشان از قیمت بالا و بازار میلیارد دلاری و رو به رشد این نوع تولیدات می دهد.
    در این نشست همچنین واپسین شرایط ارایه تسهیلات و امکانات زیربنایی از جمله زمین، آب، برق و گاز دوران ساخت شهرک صنایع پائینی دستی مس در منطقه ویژه لامرد نیز مورد بررسی قرار گرفت. طبق گزارش های ارایه شده مقرر شد که امکانات فوق گام به گام در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

    رونمایی از شهرک مس
    معاون وزیر صمت ضمن بررسی شرایط رونمایی شهرک پائینی دستی مس ، اظهار داشت: این برنامه که همزمان با آغاز عملیات اجرایی شهرک خواهد بود، با حضور مقامات عالی کشور برگزار می شود.
    موثقی نیا در عین حال خواستار تعیین تکلیف محدوده های مستعد معادن مس شد و تاکید کرد: در جلسه بعدی وضعیت این محدوده ها در استان های مختلف، به صورت نهایی شده ارایه شود.
    از سوی دیگر موثقی نیا پس از بررسی گزارش و نقشه راه مشاور مکان یابی ایجاد و استقرار صنایع پائینی دستی مس، گفت: با توجه به اینکه شرکت های فعال، نیمه فعال و غیرفعال این زنجیره در کشور مشخص شده اند، شرایط حضور شرکت های فوق در شهرک در دست احداث، باید با توجه به محصولات با تکنولوژی بالا و مورد درخواست بازارهای جهانی بررسی و نهایی شود.
    وی با بیان اینکه باید نسخه واحدی برای ایجاد و استقرار صنایع زنجیره مس در اختیار داشته باشیم، تاکید کرد: با تحلیل تجارب جهانی در ایجاد این شهرک ها و نیز امکانات و توانمندی های داخل، باید اقدام به برداشتن گام های بعدی در راستای تحقق اهداف کلان معدن و صنایع معدنی کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر