سند ملی گوهرسنگ کشور از کشف تا بازارسازی

عصر معدن- مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور گفت: برندسازی در تراش گوهرسنگ شهرستان فردوس صورت می گیرد تا در بازارهای بین‌المللی عرضه شود.;

سند ملی گوهرسنگ کشور از کشف تا بازارسازی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، «سید ابومحمد هاشمی» روز پنجشنبه در آیین اختتامیه مسابقات گوهرتراشی در شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی اظهار داشت: شهر فردوس یک شهر جهانی گوهرسنگ و یک نمایشگاه بین‌المللی در عرصه سنگ های عقیق است.

    وی افزود: این شهرستان دارای معادن سنگ های قیمتی و ذخایر ملی است.

    مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور از اجرای سند ملی توسعه گوهر سنگ خبر داد و گفت: از ٢ سال گذشته ابلاغ شده در این سند برنامه های راهبردی تعریف شده است. 6 برنامه راهبردی و استراتژی در 45 نوع فعالیت تدوین شده است که از مرحله کشف تا عرضه در بازارهای بین المللی است.

    هاشمی بیان داشت: هفت وزارتخانه و ٢۰ سازمان در این سند مسئول هستند در همین راستا قرارداد با سازمان فنی و حرفه ای کشور در راستای آموزش تراش گوهرسنگ به صورت بازار محور در ٣١ استان به امضا رسید که در همین باره آموزش ها ارائه شده است.

    وی با اشاره به برگزاری مسابقات گوهر تراشی گفت: این امر استعدادها را شناسایی و به مرحله ظهور می گذارد. از برندگان با اهدای تندیس قدردانی می شود، تندیس مسابقات از سنگ و عقیق خراسان جنوبی و نشانگر بازوی قوی از ایران است.

    مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور خاطر نشان کرد: در حاشیه برگزاری این مسابقات بازدید از معادن گوهرسنگ و نمایشگاه سنگ های عقیق شجره برگزار شد.

    نقش ایمیدرو در توسعه گوهرتراشی

    در ادامه مراسم اختتامیه اولین دوره مسابقات ملی آزاد مهارت گوهرتراشی « حسن کامرانی فر» مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: نقش ایمیدرو برای توسعه گوهرتراشی، الهام بخش است ضمن اینکه هدف ما توجه استانداری به سمت ارتقای ارزش افزوده است.

    وی عنوان کرد: این مسابقه در مقایسه با سایر مسابقات، اقدامی مطلوب و ارزشمند بود.شرکت کنندگان در مسابقات از 20 استان حضور داشتند. در سال بعد، در نظر داریم مسابقات گوهرتراشی را توسعه دهیم و موضوع گوهرتراشی، رکاب و غیره را مورد توجه قرار دهیم.

    به گفته وی، درصدد هستیم تا چتر آموزش های مهارتی را گسترش دهیم.

    بر اساس این گزارش، اولین دوره مسابقات ملی آزاد مهارت گوهرتراشی توسط ایمیدرو و با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در شهرستان فردوس از ٩ تا ١١ آبان ماه برگزار شد.در این دوره از مسابقات ملی مهارت گوهرتراشی، 72 شرکت کننده در رشته های دامله، کاروینگ و فست از استان های مختلف در این مسابقه حضور پیدا کردند.
    این در حالیست که استقبال قابل توجهی از سوی فعالان گوهرسنگ برای حضور در مسابقات صورت گرفت و در نهایت، 40 نفر در رشته دامله، 18 نفر در رشته کاروینگ و 14 نفر در رشته فست در مسابقات حضور یافتند.در جریان این مسابقات، 6 وبینار تخصصی صنعت گوهرسنگ به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. ٣۰ نفر از برگزیدگان و داوران در این دوره از مسابقات تقدیر شدند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر