بومی‌سازی والوهای کنترلی تنظیم قوس کوره‌های قوس الکتریکی در فولادمبارکه اصفهان

عصر معدن- والوهای کنتــــرلی تنظیــــم قوس کــــوره های قـــــوس الکتریکــــــی فـــــولاد مبـــــارکه (اسپــــــول)‌HRR) High response regulation) با تکیه بر توان شرکت‌های داخلی و ظرفیت کارشناسی ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه بومی‌سازی شد.;

بومی‌سازی والوهای کنترلی تنظیم قوس کوره‌های قوس الکتریکی در فولادمبارکه اصفهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در همین خصوص عباس محمدی رئیس دفتر برنامه ریزی، کنترل و نگهداری تعمیرات فولاد سازی به سؤالات خبرنگار فولاد این‌گونه پاسخ داد:
    کار این سیستم چیست و چه اهمیتی دارد؟
    این سیستم همان‌طور که از نام آن مشخص است، وظیفۀ تنظیم دکل فازهای کوره و به‌تبع آن تنظیم فاصلۀ الکترودها از سطح ذوب را دارد که باعث عملکرد روی قوس می‌شود. سیستم تنظیم الکترودها در موارد بسیاری اهمیت دارد، ازجمله کاهش زمان تخلیه تا تخلیه (tap to tap)، بهینه شدن مصرف الکترودهای گرافیتی، افزایش کیفیت ذوب، بهینه شدن مصرف نسوز، بهینه شدن مصرف انرژی الکتریکی کوره‌های قوس و... .
    در خصوص نقش اسپول‌ها توضیح دهید؟
    اسپول‌های سیستم HRR نقشی حیاتی در تنظیم قوس الکتریکی کوره‌ها دارند، به‌طوری‌که عملکرد نامناسب آن‌ها علاوه‌بر موارد ذکرشده باعث نشتی شدید هیدرولیک و مشکلات بعدی می‌شود. هنگام خرابی و تعمیر این اسپول‌ها که 4 عدد از آن‌ها در هر کوره نصب شده است، کوره و فرایند تولید مذاب باید به‌طور کامل و به مدت دو ساعت متوقف شود.
    این اسپول‌ها چگونه تأمین می‌شوند؟
    حبیب ا... موحدی، کارشناس فرآیند نگهداری و تعمیرات در پاسخ به این سوال گفت:سازندۀ این‌گونه سیستم‌ها شرکت‌های فولادساز خارجی شناخته‌شده هستند و ازآنجاکه یکی از شاخص‌های هر فولادسازی، تولید فولاد با حجمی کمتر از مصرف الکترود است، فروش این تجهیزات به مصرف‌کننده با کنترل و حساسیت‌های زیادی صورت می‌گیرد و اخیرا به‌دلیل شرایط بین‌المللی، امکان تأمین آن‌ها از خارج از کشور وجود نداشت.
    برای بومی‌سازی آن‌ها چه اقداماتی صورت گرفت؟
    با توکل به خداوند متعال، استفاده از ظرفیت‌های بدنۀ کارشناسی ناحیه و همکاری یکی از شرکت‌های سازندۀ داخلی، این قطعات حساس بومی‌سازی شد و اکنون حدود 4 ماه است که تست گرم را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
    به‌لحاظ کیفی تجهیزات بومی‌سازی‌شده در چه وضعیتی هستند؟
    این تجهیزات تاکنون ازنظر کیفی، توان رقابتی خوبی با اسپول‌های مشابه خارجی داشته‌  و این امیدواری وجود دارد که با تکیه بر توان شرکت‌های داخلی و پتانسیل کارشناسی ناحیه، بتوانیم در این مسیر بهبود مستمر و افزایش عمر بیشتر تجهیزات را شاهد باشیم.
    از نظر قیمت تمام‌شده، آیا بومی‌سازی آن‌ها به‌صرفه بوده است؟
    مهدی ایرانشاهی کارشناس قطعات یدکی واحد فولادسازی در پاسخ به این سوال گفت :بله. این قطعات با حدود یک‌چهارم قیمت مشابه خارجی بومی‌سازی شده‌اند و مهر تأییدی بر توانمندی فرزندان این مرزوبوم زده‌اند.
    سخن پایانی؟
    در پایان از حمایت‌های بی‌دریغ مدیریت ناحیۀ فولادسازی، مساعدت همکاران واحدهای بومی‌سازی، تعمیرات و تولید کوره‌های قوس و دفتر فنی تعمیرات فولادسازی و شرکت آتی‌اندیشان بصیر که در مسیر پیشبرد اهداف سازمان همکاری صمیمانه‌ای داشته و دارند صمیمانه قدردانی می‌کنم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر