تولید و عرضه یک میلیون و ۸۸۶ هزار تن ورق رنگی به بازار

عصر معدن- مدیر محصولات پوشش‌دار نورد سرد فولاد مبارکه از تولید و عرضه یک میلیون و ۸۸۶ هزار تن ورق رنگی از سال ۱۳۸۲ به بازار خبر داد.;

تولید و عرضه یک میلیون و ۸۸۶ هزار تن ورق رنگی به بازار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، در تقویم رویدادهای فولاد مبارکه از 22 شهریورماه به‌عنوان سالروز افتتاح خط تولید ورق رنگی این شرکت یاد شده است. خط تولیدی که نه‌فقط برای فولاد مبارکه، بلکه برای کشور ارزش‌افزوده اقتصادی زیادی به ارمغان آورده است.

    محسن زارع، مدیر محصولات پوشش‌دار نورد سرد فولاد مبارکه، در تشریح نقش و عملکرد این خط تولید گفت: ورق‌های قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی سه نوع محصول پوشش‌داری هستند که در ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه تولید و روانه بازار مصرف می‌شوند. ورق یک محصول تمام‌شده باارزش محسوب می‌گردد و استفاده از آن به دلایل فنی و اقتصادی مزایای زیادی دارد.

    وی در ادامه به بیان میزان تولید ورق رنگی از ابتدای راه‌اندازی تاکنون پرداخت و ادامه داد: از سال 1382 تاکنون بالغ‌بر یک‌میلیون و 886 هزار تن ورق رنگی به بازار عرضه شده است که سهم ورق‌های رنگی با مصرف ساختمانی و صنعتی در حدود یک‌میلیون و 865 هزار تن و سهم ورق‌های رنگی با مصرف لوازم‌خانگی در حدود 21650 تن است. ورق‌های رنگی 64 درصد در صنعت ساختمانی، 9 درصد در لوازم‌خانگی، حدود 6 درصد در صنعت اتومبیل و 21 درصد در سایر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    افزایش تولید خط رنگی به حدود 10 هزار تن در ماه
    یدالله کوهی، رئیس واحد ورق رنگی نیز درباره تاریخچه تولید این محصول در فولاد مبارکه افزود: خط تولید ورق رنگی با ظرفیت اسمی 100 هزار تن در سال توسط شرکت C.M.I طراحی و نصب و با همکاری کارکنان شرکت در 22 شهریور سال 1382 افتتاح گردید. میزان تولید در اوایل راه‌اندازی خط، 2 تا 5 هزار تن در ماه بود و مشکلات زیادی در طراحی و تجهیزات خط وجود داشت که با انجام پروژه‌های بهبود متعدد برطرف شد. یکی از مهم‌ترین مشکلات، تأمین رنگ موردنیاز خط تولید بود که با بومی‌سازی رنگ در شرکت‌های داخلی چاره‌اندیشی شد. با این اقدام، سالانه به میزان قابل‌توجهی از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود. علاوه بر این، با اجرای سایر پروژه‌های بهبود هم‌اکنون تولید خط رنگی به حدود 10 هزار تن در ماه رسیده است.

    وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه بهره‌برداری خط گالوانیزه و رنگی را از زمان راه‌اندازی طی قراردادی به شرکت توکافولاد واگذار کرد و تمامی کارکنان پس از اجرای مراحل استخدامی و آموزش توسط کارشناسان خارجی شرکت C.M.I مشغول به کار شدند.

    کوهی از شش‌ماهه اول سال 1402 به‌دلیل کسب رکورد کیفی محصول ورق رنگی در ماه‌های فروردین و مرداد و رکورد کمی محصولات لوازم‌خانگی در اردیبهشت‌ به‌عنوان ماه‌های طلایی واحد ورق رنگی نام برد و گفت: با ثبت این رکوردها کارکنان این خط به معنی واقعی فعل خواستن را صرف کردند.

    طبقه‌بندی انواع ورق رنگی
    در ادامه این گزارش، فرید آدینه، سرپرست تولید گالوانیزه و ورق رنگی به بیان فرایند خط تولید ورق رنگی پرداخت و افزود: رنگ‌کاری پیوسته کلاف، یک تکنیک پیشرفته به روش مداوم است که در آن یک پوشش آلی (رنگ یا فیلم) بر روی ورق فلزی (فولاد گالوانیزه) اعمال می‌شود. این خط توانایی دارد ورق به‌صورت کلاف را که دارای مشخصات خاصی است با گذراندن از مراحل و قسمت‌های مختلف ازجمله، قسمت تمیزکاری ورق با محلول بازی، قسمت کروماته کردن، قسمت اعمال رنگ، کوره مخصوص پخت بعد از قسمت اعمال رنگ، به روش Application roll به‌صورت ورق یک‌طرف رنگی یا دوطرف رنگی به‌صورت محصول قابل‌فروش وارد بازار مصرف کند.

    وی با اشاره به سطح مقطع یک ورق رنگی گفت: محصولات ورق رنگی به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: ورق گالوانیزه (غوطه‌وری داغ) رنگی که رایج‌ترین نوع ورق رنگی است؛ ورق سرد نوردیده رنگی که برای زمانی که خطر خوردگی قابل‌توجه نباشد مناسب است؛ ورق گالوانیزه (الکترولیتی) رنگی که برای زمانی که ظاهر سطحی موردنظر باشد مناسب است؛ ورق گالفان رنگی که دارای مقاومت به خوردگی بهتر از ورق گالوانیزه است؛ ورق آلوزینک رنگی که مقاومت به خوردگی عالی دارد.

    مطابق شکل زیر سطح مقطع یک ورق رنگی و لایه‌های مختلف آن نیز عبارت‌اند از: پوشش روی (ZINC)، پوشش کروم، لایه رنگ اولیه (پرایمر) به ضخامت 4 تا 5 میکرون، لایه رنگ رویه به ضخامت 15 تا 25 میکرون (به‌جز رنگ‌های PVC) در قسمت روی ورق و همچنین پوشش روی (ZINC)، پوشش کروم، لایه رنگ پشت ورق به ضخامت 5 تا 12 میکرون در قسمت زیر ورق.

    بومی‌سازی بیش از 90 درصد تجهیزات خط ورق رنگی
    افشین نادری‌مهر، سرپرست تعمیرات واحدهای گالوانیزه و ورق رنگی هم در تکمیل این گزارش گفت: از زمان راه‌اندازی خط رنگی یکی از دغدغه‌های واحد تعمیرات تأمین به‌موقع قطعات یدکی این واحد بود که هم طراحی و هم ساخت تجهیزات آن اروپایی بود. ما در طول این سال‌ها توانستیم بیش از 90 درصد قطعات مکانیکی را با اتکا به همت و دانش همکاران در واحد رنگی و دفتر فنی تعمیرات بومی‌سازی کنیم که این اقدام ضمن کارآفرینی برای جوانان و کارگاه‌های داخل کشور و رفع وابستگی به شرکت‌های خارجی، نگرانی‌های موجود در تأمین قطعات را از بین برده است.

    توسعه کمی و کیفی خط ورق رنگی
    یداله کوهی در خصوص پروژه‌های آتی ورق رنگی افزود: با اجرای پروژه‌هایی در واحد ورق رنگی ازجمله بومی کردن فیلم محافظ واسلیو کاغذی داخل چشمی کلاف و رنگ مخصوص لوازم‌خانگی، طراحی، نصب و راه‌اندازی خط ریکویلینگ مخصوص ورق رنگی لوازم‌خانگی (خط برش شیت و خط اسلیتر) با توان داخلی، نصب پروژه‌های مربوط به ماشین‌های اعمال رنگ و همچنین پروژه‌های مربوط به محفوظ کردن واحد ورق رنگی از ورود گردوغبار با افزایش کمی و کیفی این محصول گام بزرگی در راستای افزایش رضایت مشتریان خواهیم برداشت.

    وی بازنشستگی هم‌زمان نیروی انسانی باتجربه به‌عنوان سرمایه‌های اصلی خط تولید و نیاز به ارتقای کیفیت محصول خصوصاً لوازم‌خانگی را از چالش‌های واحد ورق رنگی مطرح و ابراز امیدواری کرد: با تدبیر مدیریت فولاد مبارکه با موفقیت از این چالش‌ها عبور کنیم.

    رئیس واحد ورق رنگی در پایان از حمایت‌های مدیریت ناحیه نورد سرد و تلاش‌های شبانه‌روزی همه همکاران به‌ویژه کارکنان شاغل و بازنشسته زحمتکش و اخلاق محور خط ورق رنگی تشکر و قدردانی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر