مدیرعامل فولاد مبارکه

فولاد مبارکه مولد و عامل جهش تولید و رونق اقتصادی است

عصر معدن- مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: یکی از گام‌های اساسی فولاد مبارکه حرکت به‌سوی تولید محصولات ویژه خصوصا تولید ورق‌های مورداستفاده در ساخت لولۀ انتقال گازترش است که به حمدالله با دستیابی به این تکنولوژی توانست در سال ۹۸ نخستین اسلب‌های API را که یکی از نیازهای اساسی وزارت نفت است، در ماشین ریخته‌گری شمارۀ ۵ خود تولید کند و گام مهمی در بی‌نیازی از واردات این محصول بردارد.;

فولاد مبارکه مولد و عامل جهش تولید و رونق اقتصادی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا،‌ آنچه می‌خوانیدبرگرفته از یادداشتی از  عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه درخصوص نقش فولاد مبارکه در رونق اقتصادی و جهش تولید است . با ما همراه باشید.

    نقش و جایگاه فولاد مبارکه

    شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فولادی کشور، با حدود سه دهه تجربه در تولید انواع محصولات تخت فولادی، نقش محوری در توسعۀ صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور بر عهده داشته است. این شرکت در سال 98 با تولید 7.5 میلیون تن انواع محصولات فولادی عملکرد قابل‌توجهی داشته و در همین سال از رشدی بالغ‌بر 12.5 درصد نسبت به برنامه و 67 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

    یکی از اساسی‌ترین چالش‌های چشم‌انداز اقتصاد ایران، پدیدۀ جهانی شدن است که برخورداری از صنعت رقابت‌پذیر را برای اقتصاد اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. یکی از اقدامات اساسی و مهم کشور در دستیابی به اهداف ترسیم‌شده، بهبود فضای کسب‌وکار و رقابتی نمودن آن در کشور است. فضای کسب‌وکار از جمله شاخص‌های تعیین‌کنندۀ وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی و تجزیه‌وتحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت. به همین دلیل صنعت فولاد به‌عنوان یکی از صنایع مهم و استراتژیک و قابل‌رقابت، می‌تواند با افزایش قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود سهم قابل‌توجهی در بهبود فضای کسب‌وکار کشور ایفا کند.

    رشد و تعالی آیندۀ صنعت فولاد

    به‌طورکلی آیندۀ صنعت فولاد کشور به عواملی از قبیل تغییرات تکنولوژیک در صنایع پایین‌دست (از قبیل صنایع خودروسازی)، تکنولوژی دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم، سرانۀ مصرف فولاد، بودجۀ عمرانی کشور، نحوۀ مصرف انرژی و آب وابسته خواهد بود. همچنین با توجه به عوامل مذکور و به‌کارگیری مفاهیم برنامه‌ریزی استراتژیک، این شرکت اقداماتی از قبیل احداث و توسعۀ خطوط تولیدی (پروژۀ نورد گرم 2)، سرمایه‌گذاری در تولید اقلام استراتژیک مصرفی صنعت فولاد ازجمله الکترود گرافیتی و سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدنی را در دستور کار خود قرار داده است. البته مانند سایر شرکت‌های بزرگ تولیدی و فعال در صنعت کشور، با چالش‌ها و مشکلاتی در حوزۀ تأمین مواد اولیه (از قبیل سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله)، محدودیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل، تولید و توزیع حامل‌های انرژی، نرخ تأمین مالی بالا و تحریم‌های خارجی مواجه است و سعی کرده با بهره‌گیری از قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود (از قبیل وجود سرمایۀ انسانی باتجربه، سیستم‌های تولیدی و پشتیبانی کارا، افزایش چابکی و بهره‌وری فرایندهای تولیدی و...) تا حدود قابل‌توجهی بر مشکلات یادشده فائق آید.

    فولاد مبارکه با استفاده از تجارب ارزندۀ خود در طول مسیر تعالی، مرزهای تولید را پشت سر گذاشته و علاوه بر این، برای ارتقای جایگاه رقابتی خود و به‌تبع آن صنعت فولاد کشور گام‌های بلندی در حوزۀ بومی‌سازی، ارتقای سطح تکنولوژی و کسب و انتقال دانش فنی صنعت فولاد برداشته است و امید است در آینده بتواند فراتر از تولیدکنندۀ فولاد، به شرکتی تبدیل شود که دارای تکنولوژی ساخت کارخانه‌های فولادسازی است.

    شعار سال 99 یعنی «جهش تولید» در سایۀ رشد صنایع مادر محقق می‌گردد. در این میان، زنجیرۀ تأمین گستردۀ فولاد مبارکه شامل 2هزار و 800 تأمین‌کنندۀ خدمات و کالا با حدود 82 درصد ساخت داخل و شبکۀ گستردۀ مشتریان شرکت شامل هزار کارخانه و کارگاه به‌طور مستقیم و 3 هزار کارخانه و کارگاه به‌طور غیرمستقیم است. به‌طورکلی فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی کشور نقش بسزایی در تحقق این شعار ایفا می‌کند.

    مهم‌ترین دستاورد اخیر فولاد مبارکه در حوزۀ تولید

    یکی دیگر از گام‌های اساسی فولاد مبارکه حرکت به‌سوی تولید محصولات ویژه خصوصا تولید ورق‌های مورداستفاده در ساخت لولۀ انتقال گازترش است که به حمدالله با دستیابی به این تکنولوژی توانست در سال 98 نخستین اسلب‌های API را که یکی از نیازهای اساسی وزارت نفت است، در ماشین ریخته‌گری شمارۀ 5 خود تولید کند و گام مهمی در بی‌نیازی از واردات این محصول بردارد.

    فولاد مبارکه به وسعت تمامی ایران

    فولاد مبارکه همراه با شرکت‌های گروه خود، غیر از مرکز ایران، از جنوبی‌ترین نقطۀ کشور یعنی فولاد هرمزگان در بندرعباس تا فولاد سنگان در شمال شرقی کشور را پوشش داده و علاوه بر توسعۀ تولید و درآمدزایی در نقاط مختلف، کمک شایان توجهی به اشتغال‌زایی و توسعۀ رفاه اجتماعی در سایر استان‌ها کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر