در جلسه بررسی طرح های توسعه شرکت ملی صنایع مس عنوان شد:

نقش معادن کوچک در توسعه مس افزایش می یابد

صرفه جویی "مس" در مصرف آب، قابل تقدیر است

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو در جلسه با مدیران شرکت ملی مس تاکید کرد:‌ در برنامه های توسعه نقش معادن کوچک در تامین خوراک صنعت مس افزایش می یابد.;

نقش معادن کوچک در توسعه مس افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان در جلسه بررسی برنامه های توسعه ای شرکت ملی صنایع مس ایران که با حضور محمد رضا بنی اسدی مدیر عامل، ‌معاونان و مدیران شرکت مس و همچنین مدیران ایمیدرو برگزار شد، ابتدا با قدردانی از مدیریت پیشین شرکت مس اظهار داشت: در مسیر دستیابی به ظرفیت تولید 400هزار تنی مس کاتد،‌ توجه بیشتری به معادن کوچک و خرید ماده معدنی شود و این یکی از امتیارات کشور در توسعه صنعت مس خواهد بود که به افزایش اشتغال و درامدزایی این زنجیره خواهد انجامید.
    رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: پیشتر ایمیدرو این مدل را در حوزه طلا انجام داد که همزمان با فعال شدن معادن کوچک طلا، شاهد رشد تولید و اشتغال در این بخش شدیم. اعتبار 1200 میلیارد تومانی صندوق بیمه معدنی فرصت مناسبی برای رونق دهی به معادن کوچک است که شرکت ملی صنایع مس نیز از این شرایط استفاده کند.

    ارزش گذاری پروانه بهره برداری

    رییس هیات عامل ایمیدرو به موضوع ارزش گذاری پروانه بهره برداری معادن اشاره کرد و اظهار داشت: مذاکراتی با سازمان حسابرسی در جریان است که پروانه معادن ارزش گذاری شود، این امر علاوه بر وثیقه گذاری نزد بانک های داخلی، در جهت گرفتن وام از بانک های خارجی نیز کمک می کند.

    معادن زیرزمینی

    رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: در بخش اکتشاف نیازمند اقدامات جدید برای معادن زیرزمینی هستیم تا بتوانیم آینده تامین مواد معدنی برای صنایع را اطمینان بخش کنیم. وی پیش بینی کرد: با توجه به اینکه به نظر می رسد معادن بزرگ رو زمینی نداشته باشیم باید با دانش روز، معادن زیرزمینی را وارد عرصه تولید کرد.

    وی ادامه داد: فرآوری موبایل مواد معدنی نیز دستاورد جدیدی است که طی 2 سال گذشته از سوی مرکز تحقیقات مواد معدنی انجام می شود از همین رو ضروری است که بخش مس هم از فناوری و تجهیزات جدید برای فراوری استفاده کند.

    کرباسیان درباره همکاری با مراکز علمی گفت: شرکت مس در مسیر پیاده سازی برنامه ها از ظرفیت های دانشگاه بهره ببرد و به طرح های دانش بنیان توجه بیشتری داشته باشد.

    وی از رشد فروش و نقدینگی شرکت مس ابراز خرسندی کرد و گفت: حتما حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد تعادل در بازار مس و مولیبدن را در برنامه ها مد نظر داشته باشید به طوری که عرضه داخلی دچار مشکل نشود.

    وی همچنین درباره اقدامات زیست محیطی شرکت ملی صنایع مس گفت: اجرای این برنامه که سبب کاهش مصرف آب و خروجی گازهای آلوده کننده شده،‌ قابل تقدیر است.

    افق توسعه مس

    در این نشست محمد رضا بنی اسدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس نیز به بیان چشم انداز توسعه این شرکت در تا افق 1405 اشاره کرد و گفت: ایران با دارا بودن 21 میلیون تن ذخیره قطعی مس ، 3.1 درصد از ذخایر جهانی این فلز را در اختیار دارد.

    وی افزود: در افق توسعه 1401، ظرفیت تولید هلدینگ مس به 425 هزار تن که با احتساب لیچینگ به 525 هزار تن می رسد. وی ادامه داد: در سال 1405 این ظرفیت به 655هزار تن خواهد رسید بدین ترتیب ایران در جایگاه 10 کشور برتر تولید مس کاتد قرار خواهد گرفت.

    بنی اسدی سرانه فعلی تولید را 16.1 تن اعلام کرد که نسبت به 10.7 تن سال 92 ارتقا یافته است. برنامه سال 1405 این شرکت 22.5 تن تولید کاتد به ازای هر نفر است. این در حالی است که رقم توسط سرانه تولید جهانی نزدیک به 24 تن است.

    شرکت ملی صنایع مس همچنین برنامه هایی نیز برای محیط زیست در بخش آب و کاهش گازهای خروجی اجرایی کرده است. به گفته مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران، میزان مصرف آب در این شرکت از ورودی هر تن ماده معدنی به رکورد 43صدم متر مکعب رسیده است در حالی که این رقم در دنیا به طور متوسط 55صدم متر مکعب است از همین رو ایران یکی از بهترین کشورها در کاهش مصرف آب در صنعت مس است. بنی اسدی گفت: با راه اندازی کارخانه جدید اسید سولفوریک، خروجی گاز دی اکسید کربن به صفر می رسد. وی یاداور شد: در سال گذشته تغییر تکنولوژی کورههای ذوب از ریورب به سیستم مدرن فلش، کاهش 90درصدی گاز Co2 در سال گذشته را در پی داشت.

    مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس با بیان اینکه در حال حاضر از ظرفیت تولید 1.2 میلیون تن کنسانتره مس برخورداریم خاطر نشان کرد: برای برنامه توسعه 2.5 میلیون تن کنسانتره نیاز خواهیم داشت که نکته قابل توجه این است که هیچ مازاد کنسانتره نخواهیم داشت.

    وی ادامه داد:‌ یک میلیون و 650 هزار تن از کنسانتره مورد نیاز از معادن فعلی و 450 هزار تن از معادن چهارگانه (دره آلو،‌ دره زار، دره زرشک و چاه فیروزه) تامین خواهد شد.

    بنی اسدی پیش بینی کرد که تا پایان سال میزان پیشرفت در آماده سازی و تجهیز معادن دره زار به 45درصد، دره آلو به 62درصد و چاه فیروزه به46درصد می رسد.

    وی در باره اکتشاف گفت: طی سال های اخیر با افت عیار ماده معدنی مواجه شده ایم برای همین منظور از سال 93 فعالیت های جدیدی را برای اکتشاف انجام داده ایم.

    مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس افزود: پهنه های مختلفی در استان های کرمان،‌ یزد، سیستان و بلوچستان، ‌اصفهان، خراسان جنوبی،‌ آذربایجان شرقی و غربی تحت فعالیت های اکتشافی قرار گرفته اند که در اکثر موارد از فاز شناسایی به فاز پی جویی رسیده ایم.

    وی یکی از برنامه های این شرکت را افزایش خرید از معادن کوچک ذکر کرد و گفت: در فرایند تامین مواد اولیه حتما از وجود معادن کوچک بهره خواهیم برد تا همزمان به درآمدزایی و اشتغال این معادن نیز کمک شود.

    مدیر عامل شرکت مس کل سرمایه مورد نیاز طرح های توسعه صنعت مس برای ظرفیت 425 هزار تنی را 17 هزار میلیارد تومان (بر مبنای یورو رسمی) اعلام کرد و گفت: 6هزار میلیارد تومان از این رقم توسط شرکت تامین می شود و مابقی باید از منابع دیگر تامین شود.

    وی تاکید کرد: سالانه هزار میلیارد تومان از این رقم قابل تامین است و مابقی را باید با کمک ایمیدرو تامین کنیم.

    وام خارجی در راه است

    محسن بازارنویی معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس نیز درباره وام های خارجی این شرکت گفت: خطوط اعتباری با بانک های اروپایی در جریان است به طوری که دو وام 200 میلیون یورویی و یک وام 300 میلیون یورویی اخذ خواهیم کرد.

    وی همچنین گفت: 300 میلیون یورو از تامین مالی مورد نیاز طرح ها نیز از طریق پیش فروش محصول تامین خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر