توسعه اکتشافات با رویکرد افزایش سهم معدن در اقتصاد و تامین خوراک در ایمیدرو

عصر معدن- سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به منظور توسعه اکتشاف پهنه های معدنی، تبدیل معدن به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد کشور و کشف فلزات استراتژیک و تامین خوراک مورد نیاز صنایع کشور را هدفگذاری کرده است.;

توسعه اکتشافات با رویکرد افزایش سهم معدن در اقتصاد و تامین خوراک در ایمیدرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایمیدرو، استراتژی ها و بودجه ایمیدرو در راستای توسعه فعالیت های اکتشافی شامل کشف منابع معدنی متنوع جدید، فراهم کردن بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، سرمایه گذاری اکتشافی در مناطق محروم و دارای پتانسیل معدنی، اشتغال زایی، ایجاد اقتصاد چند محصولی و گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار است.

    عملکرد سرمایه گذاری در اکتشاف

    عملکرد سرمایه گذاری در اکتشاف در سال گذشته(1401)؛ 12 هزار و 250 میلیارد ریال بوده است. برآورد بودجه موردنیاز سال جاری در بخش اکتشاف به 20 هزار میلیارد ریال می رسد.

    واگذاری 81 پهنه اکتشافی از سال 92 تا سال 1400 به مساحت کل بیش از 489هزار کیلومتر مربع به ایمیدرو و شرکت‌ تهیه و تولید مواد معدنی ایران انجام شده، این در حالی است که اکنون کل مساحت پهنه های جاری، زیرپهنه ها و محدوده های به نام ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران حدود 72هزار کیلومتر مربع است و بقیه آزادسازی شده است.

    مطالعات اکتشافی

    در سال 1401 مطالعات اکتشافی مراحل شناسایی و پی جویی در 11 پهنه اکتشافی واگذار شده به ایمیدرو به مساحت 41هزار کیلومتر مربع در حال انجام است. نتایج مطالعات منجر به اخذ 166 پروانه اکتشافی و ثبت 511 محدوده امیدبخش شده است.

    ارزش ذخایر برجا

    ارزش ذخایر برجا حاصل از اکتشافات در سال 92 تا پایان سال 1401 به 28.7 میلیارد دلار می رسد.

    از دیگر اقدامات توسعه ای در این بخش می توان به کمک به تجهیز و به روزرسانی ناوگان حفاری، تدوین فهرست بها خدمات حفاری (پیمانکاران)، ساخت و احداث انبارهای مغزه در معادن مختلف و تهیه طرح جامع اکتشاف سرب و روی کشور اشاره کرد.

    مشارکت با بخش خصوصی

    تلاش برای جلب مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های اکتشافی مورد توجه ایمیدرو است که از جمله آنها می توان به مشارکت در اکتشاف 9 بلوک پهنه آباده جازموریان و بهرام گور، مشارکت در اکتشاف پهنه های قروه و بیجار استان کردستان، برگزاری دوره آموزشی روش های نوین تجزیه، تحلیل و پردازش داده های ژئوشیمی کاربردی و برگزاری دوره آموزشی ArcGIS اشاره کرد.

    سامانه اطلاعات یکپارچه مکان مبنای ایمیدرو

    در راستای اجرای برنامه های اکتشافی، سامانه اطلاعات یکپارچه مکان مبنای ایمیدرو راه اندازی شد که کارکرد آن «جمع آوری یا تولید همه داده های اکتشافی ایمیدرو طبق استاندارد نهایی» و «یکپارچه سازی، تحلیل و به اشتراک گذاری اطلاعات استاندارد» در سامانه اطلاعات یکپارچه مکان مبنای ایمیدرو است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر