به مناسبت روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی مطرح شد:

ارتقای ایمنی و سلامت شغلی ضامن افزایش امنیت و سلامت در محیط کار

عصر معدن- مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گفت: ارتقای ایمنی و سلامت شغلی ضامن افزایش امنیت و سلامت کارکنان در محیط کار است که این کار جز با همکاری همدیگر و ایجاد فرهنگ ایمنی و سلامت در بین کارکنان میسر نخواهد شد.;

ارتقای ایمنی و سلامت شغلی ضامن افزایش امنیت و سلامت در محیط کار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای اظهار کرد: سازمان بین‌المللی کار (ILO) از سال 2003 با هدف پیشگیری از حوادث و بیماری‌های شغلی مراسمی را در این روز که در ایران مصادف با 8 اردیبهشت‌ماه است برگزار می‌کند، ضمن اینکه روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی در واقع یک فعالیت سالیانه بین‌المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است که در 28 آوریل هر سال این  مراسم برگزار می‌شود.

    وی افزود: برگزاری این مراسم یک بخش مهم از استراتژی‌های جهانی سازمان بین‌المللی کار برای ارتقای ایمنی و سلامت شغلی در همه محیط‌های کاری است که باعث ارتقای آگاهی‌های مردم و همچنین افزایش امنیت و سلامت در محیط کار می‌شود. همچنین سازمان بین‌المللی کار  (ILO) از برگزاری این مراسم توسط کلیه دولت‌ها، سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی و کارفرمایان و کارخانجات حمایت و پشتیبانی می‌کند .

    مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در طول پاندمی کووید-19، مشاهده کردیم که داشتن یک سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (OSH) قدرتمند که شامل مشارکت معنادار دولت‌ها، کارفرمایان، کارگران، فعالان بهداشت حرفه‌ای، عوامل اجرایی سلامت عمومی و همه مقامات (مرتبط در سطح ملی و شرکت)، جهت ایمن‌سازی شرایط محیط‌های کاری و صیانت از ایمنی و سلامت کارکنان سازمان است بسیار مهم و حیاتی محسوب می‌شود.

    وی اذعان داشت: حفظ ایمنی و سلامت کارگران از طریق گفت‌وگوی اجتماعی مؤثر، برگزاری اثربخش آموزش‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و مشارکت فعال کارکنان در تمام مراحل فرایندهای تصمیم‌گیری ایمنی و بهداشت حرفه‌ای میسر است و دست یافتن به این مهم شامل توسعه و بازنگری چارچوب‌های نظارتی و خط‌مشی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای برای رسیدگی به چالش‌های پایدار و جدید ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گرفته و کاربرد واقعی در سطح محل کار است.

    مدرسی‌فر تصریح کرد: گفت‌وگوی اجتماعی و ارائه آموزش‌های مؤثر نه‌تنها به بهبود سیاست‌ها و استراتژی‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کمک می‌کند، بلکه ایجاد مالکیت و تعهد همه همکاران نیز ضروری است و راه را برای اجرای سریع و مؤثرتر آن آسان‌تر می‌کند.

    وی مشارکت همه کارکنان در جهت مقابله با پاندمی کووید 19 و انجام کار ایمن در سال گذشته درجهت دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی، فرهنگ ایمنی کارکنان فولاد مبارکه را ستود و بیان داشت: در محل کار، فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای قوی فرهنگی است که در آن حق داشتن یک محیط کار ایمن و سالم توسط مدیریت و کارگران ارزش‌گذاری و ترویج می‌شود. فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مثبت، از طریق مشارکت معنادار همه طرف‌ها در بهبود مستمر ایمنی و سلامت در محل کار میسر می‌گردد.

    مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: در یک محل کار با فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای قوی، کارگران احساس راحتی می‌کنند که نگرانی‌های خود را در مورد خطرات احتمالی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای یا خطرات در محل کار مطرح کنند و مدیریت با کارگران برای یافتن راه‌حل‌های مناسب، مؤثر و پایدار فعالانه همکاری می‌کند که این امر مستلزم ارتباط و گفت‌وگوی باز است که بر پایه اعتماد و احترام متقابل بنا می‌شود.

    وی عنوان داشت: ازآنجا‌که ما همچنان در بحران بهداشت جهانی زندگی می‌کنیم و با خطرات مداوم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در دنیای کار مواجهیم، باید به سمت ایجاد یک فرهنگ ایمنی و بهداشت قوی در همه سطوح حرکت کنیم.

    مدرسی‌فر در پایان از تلاش دسته‌جمعی همکاران در واحد HSE و کارکنان تلاشگر فولاد مبارکه درجهت انجام کار ایمن در پاندمی کووید 19 تقدیر و تشکر کرد.

    جواد کیانی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی شرکت فولاد مبارکه نیز در ادامه در این خصوص یادآور شد: بهداشت حرفه‌ای یا سلامت شغلی شاخه‌ای از علم بهداشت است و عبارت است از شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان‌آور موجود در محیط کار به همراه مراقبت‌های بهداشتی درمانی به‌منظور سالم‌سازی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کار. ایمنی علم و هنر پیشگیری از حوادث است و قلب یک سیستم ایمن شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک‌هاست که با انجام بازرسی‌های مؤثر محقق می‌گردد.

    وی بیان داشت: این روز فرصت مناسبی است تا اذهان عمومی به موضوع ایمنی و بهداشت حرفه‌ای حساس شوند و ضمن ارج نهادن به زحمات کارکنان باید برای فراهم آوردن زمینه‌های علمی، پژوهشی و کاربردی به‌منظور شناسایی مخاطرات شغلی، اجرای روش‌های صحیح کنترل و ارتقای سطح سلامت نیروی انسانی تلاش کرد.

    رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی شرکت فولاد مبارکه در ادامه از تلاش همه کارکنان شرکت فولاد مبارکه و تلاشگران عرصه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در جهت دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با توجه به پاندمی کووید 19 و مشکلات عدیده‌ای که در اجرای برنامه‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای وجود داشت تقدیر و تشکر کرد و یادآور شد: فرهنگ مطلوب ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کارکنان فولاد مبارکه در اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین ایمنی و بهداشت حرفه‌ای عامل اصلی دست‌یابی به این موفقیت است.

    محسن شاهسون، سرپرست ایمنی فنی و بازرسی شرکت فولاد مبارکه نیز با اشاره به روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای اظهار کرد: بی‌شک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را می‌توان فرصت مغتنمی برای بیان اهمیت، جایگاه و سهم بی‌بدیل این واحد در تحقق توسعه پایدار دانست. همه‌گیری جهانی بیماری کووید 19 همه دولت‌ها، کارفرمایان، کارگران، سازمان‌ها و تشکل‌ها را با چالش بزرگی روبه‌رو ساخته و تقویت سیستم‌های ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به‌منظور افزایش تاب‌آوری آن‌ها در برابر بحران‌های پیش رو در زمان حال را به اولویتی انکارناپذیر تبدیل کرده است.

    وی تصریح کرد: روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، آیینه تلاش ارزنده و صادقانه همکاران ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بزرگوار در شرکت است. بر خود لازم می‌دانم این روز را به همه تلاشگران عرصه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای تبریک و تهنیت عرض کنم و فرصت را غنیمت بشمرم تا از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کارکنان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در جهت ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان سازمان به‌خصوص در زمینه انجام کار ایمن در دوران کرونا در محیط‌های کاری با توجه به ریسک‌ها موجود قدردانی نمایم.

    مجید فرجی، سرپرست بهداشت حرفه‌ای و ارگونومی شرکت فولاد مبارکه در ادامه به‌ضرورت مشارکت در سیستم‌های ایمنی و سلامت شغلی اشاره کرد و افزود: در جریان پاندمی کووید 19 مشاهده کردیم در اختیار داشتن یک سیستم ایمنی و سلامت کار منسجم و هدفمند در جهت حفاظت از محیط‌های کار و صیانت از ایمنی و سلامت کارگران بسیار حیاتی است.

    وی با اشاره به اقدامات شرکت فولاد مبارکه در کنترل و مهار کرونا عنوان کرد: به‌رغم وجود کرونا، خط تولید این شرکت مختل نشد و رکوردهای متعدد در نواحی مختلف تولیدی به ثبت رسید. در ادامه می‌توان به مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته اشاره کرد که شامل استقرار سامانه غربالگری و خوداظهاری کرونا برای کارکنان و پیمانکاران، دریافت گواهینامه استاندارد ISO 45005 (راهنمای کار ایمن در دوران پاندمی کووید 19) به‌عنوان اولین شرکت در کشور، مشارکت حداکثری کارکنان در برنامه واکسیناسیون کووید 19، پایش مستمر سلامت کارکنان، اجرای شیوه‌نامه‌ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، حذف اجتماعات کاری و برگزاری جلسات از طریق ویدئوکنفرانس، توزیع ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده و شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک کووید 19 است.

    فرجی تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان سازمانی متعالی، با توجه به محدودیت‌های ایجادشده در دوران پاندمی کرونا اقدامات ارزشمندی را در جهت حفظ و ارتقای سلامتی کارکنان انجام داده که اجرای رویکرد جدید در پایش عوامل زیان‌آور محیط کار، پیگیری پیاده‌سازی اقدامات کنترلی در راستای کاهش مواجه کارکنان با عوامل زیان‌آور محیط کار، تلاش در جهت بهینه‌سازی محیط‌های کاری، تدوین و به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها و گردشکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و پیاده‌سازی پروژه‌های ارگونومی مشارکتی، بررسی نظام‌های نوبت‌کاری و مشکلات ناشی از آن و ... ازجمله این اقدامات به شمار می‌آید.

    وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در تحقق اقدامات فوق و دست‌یابی به هدف ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان در شرکت فولاد مبارکه، همواره شعار امسال سازمان بین‌المللی کار یعنی «مشارکت همگانی در بهبود فرهنگ ایمنی و بهداشت» سرلوحه و سرمشق قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر