مدیر اکتشافات ایمیدرو:

ایمیدرو دوسوم کشور را اکتشاف می‌کند

اکتشاف را وارد بازار سرمایه می‌کنیم

عصر معدن- علی اصغرزاده مدیر اکتشافات ایمیدرو در همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایران پهنه‌ها، فرصت‌ها و چالش‌ها گفت: اعتماد وزیر صمت بابت اعتماد و همکاری و راهنمایی دکتر سرقینی برای اجرای اکتشافات معدنی به موفقیت ما کمک کرد.;

ایمیدرو دوسوم کشور را اکتشاف می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، وی افزود: در جهان نقاط اصلی اکتشافات استرالیا جنوب افریقا و کل قاره امریکاست. اهداف اکتشافی از 2007 تا 2018 بیشتر به سمت  طلا رفته و از 35 درصد به 50 درصد رسیده است. در ایران اول مس و بعد از آن سنگ آهن و زغالسنگ به منظور تامبن نیاز صنایع معدنی است.

    وی گفت: در جهان اکتشاف از مناطق بکر به مناطق ماین ساید که ریسک کمتری دارد، رفته است. هر زمان قیمت فلزات بالا میرود بودجه اکتشافی افزایش می یابد. قیمتها از سال 2016 تا 2018 تغیبراتی داشته به عنوان مثال فلز روی حدود 232درصد رشد داشته است‌.

    وی ادامه داد: دیگر خبری از یافتن معادن بزرگ نیست و به سختی پیدا می شوند و باید به سمت عمق رفت.

    اصغرزاده گفت: تقاضای ماده معدنی هر 20تا30 سال 2برابر می‌شود . میزان مصرف مس از 2018 به بعد به بالای 600میلیون تن میرسد.

    به گفته وی برای اکتشافات باید صبور بود. در گذشته عمر پیدا کردن معدن بزرگ 7 سال بوده و امروز به 15 سال رسیده است.

    اصغرزاده گفت: موفقیت در اکتشافات تنها برای تعداد اندکی از شرکتها رخ می دهد. برای معادن بزرگ باید به سمت عمق برویم. چراکه 77درصد از معادنی که پیدا شدند در عمق 500متر بوده اند.

    به گفته وی ، در عمق تنها روش ژیوفیزیک هوایی و روشهای تحلیلی از کانسارهای پیداشده به مناطق اطراف نتیجه می‌دهد.

    وی افزود: در ایمیدرو بحث اکتشاف برای خودکفایی کشور و رفع کمبود مواد معدنی و تامین صنایع و جلوگیری از واردات است. رفع کمبود آهن، بوکیست ایجاد اشتغال متوازن در کشور در برنامه ها و استراتژی ایمیدروست‌.


    وی گفت: ما سبدی از مواد معدنی را داریم و به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم که خوشبختابنه انجام شده است. کمک به توسعه متوازن ، ایجاد اقتصاد چند محصولی و کشف فلزات استراتژیک نیز در استراتژی ایمیدرو تعریف شده است که به خودکفایی برسیم‌.

    اصغرزاده گفت: از سال 93 که فعالیت اکتشافی ایمیدرو آغاز شد 275هزارکیلومتر مربع در 51 پهنه و 25 استان بوده که 225هراز کیلومتر آن آزاد شده است.

    وی ادامه داد: پهنه های ابلاغی از سوی وزارتخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و ایلام است که 300هزار کیلومتر را تشکیل میدهند.

    وی ادامه داد: بیش از دوسوم کشور را اکتشاف می‌کنیم که 651هزارکیلومتر مربع است که 257هزار کیلومتر به پایان رسیده و 66هزار کیلومتر به بخش خصوصی واگذار شده است.

    افزایش 100درصدی اکتشافی در سال 98 نسبت به گذشته رخ داده و 600میلیارد تومان هزینه اکتشاف با 719هزار کیلومتر حفاری انجام شده است‌

    وی افزود: 79 گواهی کشف، پروانه اکتشافس صادره 145 مورد، پروانه در حال صدرور 234 مورد و مناطق امیدبخش جدید 382 مورد بوده است.

    وی ادامه داد: مس با 2میلیارد و 533 میلیون تن افزایش ذخایر داشته است.

    وی گفت: تاسیس کنسرسیوم، تاسیس صندوق جسورانه اکتشاف، امضای تفاهمنامه در برنامه های ایمیدروست و ما در صندوق سرمایه گذاری جسورانه سعی داریم اکتشاف را وارد بازار سرمایه کنیم که 14 مورد به بورس معرفی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر