در نشست هیات امنای موسسه یونیدرو مطرح شد:

نیلی احمدآبادی: دوره دکتر غریب پور، یکی از پررونق ترین دوره های همکاری دانشگاه تهران با بخش معدن است

غریب پور: ایمیدرو به دنبال به روزآوری فناوری و تحول تکنولوژیک است

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست هیات امنای موسسه یونیدرو (موسسه مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران) اعلام کرد: این سازمان به دنبال به روزآوری فناوری و تحول تکنولوژیک است. دکتر نیلی احمد آبادی نیز در این نشست تاکید کرد: دوره مدیریت دکتر غریب پور، یکی از پررونق ترین دوره های همکاری دانشگاه تهران با بخش معدن و صنایع معدنی است.;

نیلی احمدآبادی: دوره دکتر غریب پور، یکی از پررونق ترین دوره های همکاری دانشگاه تهران با بخش معدن است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور اظهار داشت: جشنواره اینوماین، یونیدرو و مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی، راهی برای ورود به تجاری سازی، صنعتی یا نیمه صنعتی سازی ایده هاست.

    وی افزود: ظرفیت علمی دانشگاه تهران بالاست اما از این ظرفیت، به خوبی برای توسعه بخش معدن بهره گیری نشده است. از این رو تلاش ما، استفاده از علم در عمل است.

    افزایش 50 درصدی طرح های پژوهشی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد که تعداد طرح های پژوهشی این سازمان طی 6 ماهه نخست امسال 50 درصد بیشتر از سال گذشته است.

    برگزاری دوره های آموزش تکنسین

    غریب پور با اشاره به کمبود تکنسین به عنوان یکی از ضرورت های بخش معدن، گفت: 2 دوره آموزشی تکنسین در حوزه های فرآوری سنگ های تزئینی و استحصال زیر زمینی معادن زغال سنگ برگزار کردیم.

    وی افزود: در سال جاری نیز دوره آموزش حفاری نیز افزوده شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

    افزایش 40 هزار میلیارد تومانی سرمایه شرکت های معدن و صنایع معدنی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به افزایش سرمایه بیش از 40 هزار میلیارد تومانی شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی گفت: طی پارسال و امسال فولاد مبارکه 20 هزار میلیارد تومان، ملی مس 13 هزار میلیارد تومان، فولاد خوزستان 8 هزار میلیارد تومان، گل گهر10 هزار میلیارد تومان و چادرملو 5 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داده اند.

    غریب پور گفت: روند افزایش سرمایه در سال آینده نیز انجام می شود. اکنون شرکت فولاد مبارکه 10 هزار میلیارد تومان در طرح های توسعه ای سرمایه گذاری کرده است.

    سهم 25 درصدی بازار بورس

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی حدود 25 درصد بازار سرمایه را در اختیار دارد، تصریح کرد طی روز یکشنبه جاری، ارزش بازار (مارکت ولیو) فولاد مبارکه حدود 380 هزار میلیارد تومان، مس حدود 318 هزار میلیارد تومان، گل گهر حدود 140 هزار میلیارد تومان و چادرملو حدود 90 هزار میلیارد تومان بود.

    وی افزود: سهام شرکت های فولاد، فملی، گکل، کچاد و غیره جزو سهام عمده بازار بورس هستند که با افزایش سرمایه طی این روزها، شاخص سهام بورس را نگه داشته اند و مانع افت زیاد شاخص شده اند.

    رشد تولید فولاد بالاتر از جهانی

    غریب پور با اشاره به افزایش تولید بخش معدن و صنایع معدنی در شرایط تحریم و کرونا گفت: میزان تولید فولاد ایران طی نیمه 2020، حدود 16 درصد از میانگین جهانی 2020 بالاتر بوده است.

    وی ادامه داد: اکنون حدود 70 درصد ظرفیت تولید آلومینیوم با بهره برداری از سالکو اتفاق افتاده و در کارخانه زرشوران برای نخستین بار میزان تولید طلا در ماه به 80 تن می رسد. این در حالی است که 2 طرح دیگر طلا توسط بخش خصوصی اجرا می شود.

    موفقیت 100 درصدی مدل نگهداری مالکیت و واگذاری مدیریت

    غریب پور با اشاره به موفقیت 100 درصدی مدل نگهداری مالکیت و واگذاری مدیریت در ایمیدرو گفت: در همه شرکت هایی که ایمیدرو مالکیت را نگه داشته و مدیریت را واگذار کرده همچون فروکروم سبزوار، نخلک، پتاس و غیره، رشد تولید داشته ایم. به این معنا که هر جا دولت، مالکیت و مدیریت را با هم واگذار کرده با چالش مواجه شده و هر جا مالکیت را نگه داشته و مدیریت را واگذار کرده، 100 درصد موفق بوده است.

    وی افزود: هر جا نیز که مالکیت را منتقل کرده و مدیریت را نگه داشته مانند سهام عدالت، هپکو و صنایع هفت تپه موفقیقی حاصل نشده است.

    اذعان 3 استان به عملی شدن تعهدات ایمیدرو

    رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به جلسه روز شنبه گفت: با همکاری مبارکه، چادرملو و گل گهر، برای شرکت هپکو، 45 میلیون دلار سفارش (ساخت تجهیزات، قطعات و غیره) تعریف کرده ایم.

    وی ادامه داد: در ایمیدرو معتقدیم هر آنچه را توافق کرده، انجام دهیم و هر چه را نمی توانیم، حذف کنیم. خوشبختانه ایمیدرو در 3 استان (اصفهان، یزد و کرمان) به اذعان مسئولان آن، به تعهدات خود عمل کرده است.

    یکی از پر رونق ترین دوره های همکاری با بخش معدن

    محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این نشست با بیان اینکه آقای غریب پور برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، علاقه و پشتکار دارد، گفت: دانشگاه تهران از دهه 60 با نهادهای بخش معدن و صنایع معدنی مشارکت دارد اما دوره مدیریت دکتر غریب پور، یکی از پررونق ترین دوره هاست.

    وی افزود: با توجه به وجود امکانات پژوهشی نظیر آزمایشگاه، کتابخانه و نزدیکی استاد و دانشجو در محل دانشگاه تهران، می توانیم ساختمانی در اختیار مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی قراردهیم.

    نیلی احمدآبادی پیشنهاد داد: برای موسسه یونیدرو، تکلیفی ایجاد شود تا از داخل آن، شرکت هایی متولد شود و سپس این شرکت ها توسط بزرگان بخش معدن و صنایع معدنی خریداری شود تا آن را توسعه دهند.

    وی ادامه داد: موضوع دیگر، وجود بسترهای زیرساختی گسترده در این دانشگاه برای آموزش مجازی برای بخش معدن و صنایع معدنی است.

    اختصاص 10 درصد حقوق دولتی به پژوهش

    داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال 99، حدود 2800 میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن دریافت می شود که 10 درصد آن (280 میلیارد تومان) به بخش پژوهش اختصاص می یابد.

    وی افزود: برای توسعه فعالیت های پژوهشی یونیدرو، می توانیم بخشی از مبلغ مذکور را به آن اختصاص دهیم.

    اسماعیلی با اشاره به اینکه کشور به سمت توسعه تولید طلا جهت گیری کرده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه هنگام استحصال مس، یک سوم طلای موجود در باطله از بین می رود، نیاز به یک کار پژوهشی دانشگاهی برای رفع این مسئله است.

    انعقاد 18.4 میلیارد ریال پروژه با ایمیدرو و شرکت های تابعه

    امید اصغری، رئیس موسسه یونیدرو، نیز در این جلسه با اشاره به عملکرد پژوهشی این موسسه گفت: از ابتدای سال جاری پیشنهاد 8 پروژه پژوهشی و 8 مورد حمایت از پایان‌نامه دانشجویی از طرف موسسه به ایمیدرو ارائه شده است.

    وی ادامه داد: برای اجرای 11 پروژه پژوهشی دیگر نیز با کارفرمایان مختلف از جمله شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و شرکت ملی مس وارد مذاکره شده‌ایم.

    اصغری با اشاره به ارزش ریالی پروژه های قطعی شده در سال جاری موسسه یونیدرو، تصریح کرد: 18.4 میلیارد ریال پروژه با ایمیدرو، در حال انعقاد قرارداد است.

    وی ادامه داد: همچنین، تفاهم نامه‌ همکاری پژوهشی با کنسرسیوم اکتشاف پایا امضا شده است و تفاهم‌نامه‌های دیگری را نیز با دانشگاه شاهرود، شرکت طلای زرشوران و شرکت نوآوری احیا در حال مذاکره داریم.

    رئیس موسسه یونیدرو با اشاره به برنامه های موسسه در سال جاری به برگزاری سومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین (اینوماین) اشاره کرد و افزود: این جشنواره در سال جاری به دلیل وضعیت کشور ناشی از شیوع بیماری کرونا در 2 حالت مجازی و حضوری برنامه‌ریزی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر