مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه:

ارتقای کیفیت محصولات در اولویت است

عصر معدن- بهزاد بهادرانی مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه اظهار کرد: تلاشگران واحد تولید محصول قلع‌اندود ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه موفق شدند به رکورد ماهیانه ۱۰ هزار و ۴۱۳ تن دست یابند. همچنین موفق شدند در خط برش شماره ۱ قلع‌اندود از مرز تولید ۴ هزار و ۸۴۴ تن عبور کنند.;

ارتقای کیفیت محصولات در اولویت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، بهزاد بهادرانی مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه اظهار کرد: تلاشگران واحد تولید محصول قلع‌اندود ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه موفق شدند به رکورد ماهیانه 10 هزار و 413 تن دست یابند. همچنین موفق شدند در خط برش شماره 1 قلع‌اندود از مرز تولید 4 هزار و 844 تن عبور کنند.
    عبور از ظرفیت نامی سالانه تولید خط نورد دوقفسه‌ای

    وی افزود: در خطوط اسیدشویی 1 و 2 مجموعا شاهد رشد 1.8 درصدی تولید بودیم. در خطوط نورد نیز مجموعا 12 هزار تن افزایش تولید داشتیم و به تفکیک، تولید در خط نورد دو قفسه‌ای 7 هزار تن افزایش یافته است. بدین ترتیب از مرز 200 هزار تن که ظرفیت تولید نامی بوده به تولید 204 هزار تن رسیده‌ایم.

    مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در خط تاندم‌میل نیز تولید5 هزار تن نسبت به سال 99 افزایش یافته و این افزایش تولید در شرایطی است که میکس تولید بسیار سخت‌تر شده و گریدهای جدیدی در سال 1400 تولید شده است. در محصولات خاص خودرویی، محصولات سرد و محصولات اسیدشویی گریدهایی نظیر E390D، E335D، E375D و iracorten نمونه‌هایی از گریدهای جدیدی است که فرایندهای تولید آن سخت‌تر از بسیاری از محصولات دیگر است.

    رشد 2.7درصدی تولید محصولات در واحدهای بازپخت 1 و 2 و رشد 7.1 درصدی بازپخت 3

    وی اذعان داشت: میزان تولید در خطوط بازپخت 1 و 2 مجموعا 15 هزار تن رشد نسبت به سال 99 داشته است. همچنین در خطوط بازپخت 2 و 3 شاهد رکوردهای تولید ماهیانه نیز بوده‌ایم. در محصولات صنایع غذایی نیز در سال 1400 شاهد تولید محصولاتی با ضخامت پایین و استحکام بالا و عرض پایین بودیم که این موضوع شرایط تولید ما را دشوارتر کرد؛ بااین‌حال در بازپخت 3 نیز 13 هزار تن معادل 7.1 درصد افزایش را شاهد بودیم و در خطوط شست‌وشوی الکترولیتی نیز 10 هزار تن افزایش تولید نسبت به سال قبل داشتیم.

    بهادرانی تصریح کرد: در خط قلع‌اندود نیز شاهد اتفاق خوبی بودیم و از مرز 110 هزار تن عبور کرده‌ایم. این در حالی است که تولید نامی این خط 103 هزار تن است و نکته جالب‌توجه این است که این رکورد پس از 10 سال شکسته شده است.

    وی تأکید کرد: رکورد قبلی مربوط به سال 91 با 108 هزار تن تولید بود که البته در آن سال‌ها گریدهای تولیدی ازنظر ابعاد و استحکام، نسبت سال گذشته بسیار ساده‌تر و دست‌یافتنی‌تر بوده و این رکوردشکنی با توجه به گریدهای جدید و تولید ضخامت‌ها و عرض‌های کمتری صورت گرفته که این اتفاقی مهم در ناحیه نورد سرد است.

    مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: در خطوط برش درمجموع شاهد هزار تن افزایش تولید بوده‌ایم که این رکوردها شامل خطوط برش 1 و 2 می‌شود. در واحدهای اسکین پاس 1 و 2 مجموعا 22 هزار تن افزایش تولید داشته‌ایم که این عدد چیزی معادل 4.7 درصد است. البته در خطوط اصلاح نیز 2.5 درصد که چیزی معادل 21 هزار تن است رشد داشته‌ایم.

    وی متذکر شد: در خطوط گالوانیزه 2.6 درصد رشد را شاهد بوده‌ایم که این موضوع علی‌رغم ترکیب ابعادی سخت در حوزه تولید بوده است؛ چراکه در برنامه تولید، محصولات جدید رنگی لوازم‌خانگی با عرض و ضخامت پایین در دستور کار قرار داشته است و با همه این شرایط چیزی حدود 2.6 درصد در قالب 5 هزار تن افزایش تولید را شاهد بودیم.

    بهادرانی تأکید کرد: در خط تولید ورق رنگی با توجه به اینکه تولید ورق‌های رنگی ویژه لوازم‌خانگی نیز در سبد محصولات این خط بوده،  رشد 1.7 معادل افزایش 2 هزار تنی داشته‌ایم و علاوه بر این موفق شدیم 6 هزار و 121 تن ورق رنگی ویژه لوازم‌خانگی تولید کنیم.

    وی ادامه داد: رکوردهای تولید روزانه در واحدهای اصلاح 4 و واحد شست‌وشوی الکترولیتی نیز از رکوردهای دیگر در واحدهای نورد سرد بوده است. در تاندم‌میل نیز در آبان‌ماه 1400، رکوردی به میزان تولید 131 هزار و 132 تن داشته‌ایم که این میزان از تولید موجب شکسته شدن رکورد ماهیانه و عبور از مرز تولید نامی ماهیانه واحد بود. در نورد قفسه‌ای با تولید 24 هزار و 260 تن رکورد ماهیانه صورت پذیرفت که این رکورد نیز پس از 8 سال شکسته شد و این رکوردشکنی با توجه به میکس تولید سختی که مورد نیاز بازار است، انجام شد.

    مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه گفت: رکورد تولید در خط شست‌وشوی الکترولیتی با رکوردشکنی ماهیانه به 17 هزار و 714 تن و در خط بازپخت 2 و 3 به 53 هزار و 210 تن و 16 هزار و 967 تن رسید و در خط اصلاح 4 نیز علاوه بر رسیدن به رکورد ماهیانه 20 هزار و 648، رکورد تولید روزانه 903 تن شکسته شد؛ در خط شست‌وشوی الکترولیتی نیز علاوه بر رسیدن به رکورد ماهیانه، رکورد تولید روزانه هزار و 227 تن به دست آمد.

    شکسته شدن رکورد کاهش میزان غلتک‌های کاری و پشتیبان

    وی عنوان داشت: در سال 1400 رکورد کاهش میزان غلتک‌های کاری و پشتیبان به میزان 12.84 میکرومتر بر کیلومتر است؛ در بحث تولید گریدهای سخت و تولید تسمه‌های فلزی نیز موفق شدیم نیاز هلدینگ فولاد مبارکه را تأمین و این محصول مهم را به شرکت‌های دیگر نیز ارائه کنیم.

    بهادرانی ابراز کرد: راه‌اندازی سیستم جدیدی برای جابه‌جایی غلتک‌های پشتیبان در واحد اسکین‌پاس و تمپرمیل از دیگر دستاوردهای ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در سال 1400 بود؛ در خط نورد پنج‌قفسه‌ای نیز دومین روغن بومی‌سازی شده با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

    گام‌های بلند ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه برای تحقق شعار سال

    وی اظهار داشت: ناحیه نورد سرد در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌قدم است و گام‌های بلندی برداشته تا در سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» این روند را به‌صورت جدی‌تر پیگیری کند. در واپسین روزهای سال 1400 موفق شدیم نخستین دستگاه برش لیزری که توسط یک شرکت دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده را در خط تمپرمیل نصب و راه‌اندازی کنیم. این سامانه نخستین سامانه برش لیزری در صنعت فولاد کشور است که در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه به کار گرفته شده است.

    مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه گفت: در بحث پارگی ورق در خط اسیدشویی یک در مقایسه با 5 سال گذشته، شاهد کاهش 65 درصدی بوده‌ایم که این نشان‌دهنده افزایش فاکتورهای ایمنی با اصلاحات انجام‌شده در این واحد است.

    ارتقای رکوردهای ماهیانه و سالیانه قلع‌اندود در  2 سال اخیر

    محسن زارع مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی شرکت فولاد مبارکه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: ورق قلع‌اندود در صنایعی مانند صنعت بسته‌بندی مواد خوراکی کاربرد زیادی دارد و این موضوع ضرورت افزایش تولید این ورق‌ها را نشان می‌دهد.

    وی افزود: رویکرد ما افزایش تولید توأم با افزایش کیفیت محصول است که این امر در سال 1400‌ با تلاش همکاران ناحیه نورد سرد خصوصا کارکنان واحد قلع‌اندود محقق شد.

    مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: علی‌رغم وجود چالش‌های سال 1400 به‌ویژه فراگیری بیماری منحوس کرونا موفق شدیم در این سال 2 رکورد ماهیانه و رکورد سالیانه واحد قلع‌اندود را ارتقا بخشیم.

    وی تصریح کرد: امیدواریم در سال 1401 با اجرای پروژه‌های بومی‌سازی و دانش‌بنیان کمیت و کیفیت محصولات تولیدشده در این ناحیه را با در نظر گرفتن نکات ایمنی افزایش دهیم.

    زارع ادامه داد: در سال آینده نیز اهدافی برای ناحیه و واحد در نظر گرفته شده که اجرای این پروژه‌های بومی‌سازی در سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» به ما کمک می‌کند تا به اهداف مهم خود برسیم.

    ابراز امیدواری برای ارتقای کیفی تولید

    مصطفی ناجی رئیس واحد قلع‌اندود و خطوط برش 1 و 2 شرکت فولاد مبارکه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد بیان کرد: در سالی که گذشت در واحد قلع‌اندود توانستیم رکورد سالیانه تولید را به میزان 110 هزار و  500 تن به ثبت برسانیم؛ آخرین بار رکورد تولید در سال 92 با آمار تولید 107 هزار و 200 تن بود که پس 8 سال آن را ارتقا بخشیدیم.

    وی افزود: البته 2 رکورد ماهیانه در فروردین و شهریورماه 1400 به میزان 10 هزار و 200 تن با تلاش همکاران واحد به دست آمد که زمینه‌ساز این رکورد مهم بود.

    رئیس واحد قلع‌اندود و خطوط برش 1 و 2 شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» تا 10 درصد به میزان تولید خود بیفزاییم؛ علاوه بر این در موضوع کیفیت نیز در تلاشیم به خاطر مشتریان ویژه ورق قلع‌اندود، ازنظر کیفی نیز کیفیت محصولات را افزایش دهیم.

    سخت‌کوشی‌ها و تلاش شبانه‌روزی نتیجه داد

    سعید ملکی مسئول شیفت قلع‌اندود و خطوط برش و انبار شرکت فولاد مبارکه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: در سال 1400 کارکنان ناحیه نورد سرد بعد از دست‌یابی به چندین رکورد ماهیانه، رکورد سالیانه تولید این ورق را که از ورق‌های مهم مورداستفاده در صنایع به شمار می‌رود شکستند.

    وی یادآور شد: این ورق در صنایع بسته‌بندی خصوصا صنایع غذایی کاربرد زیادی دارد و با این تلاش شبانه‌روزی که در 4 شیفت کاری انجام شد، همکاران ما موفق به رسیدن به این رکورد مهم شدند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر