در نشست رئیس هیات عامل ایمیدرو با اکبر ترکان مطرح شد:

۳.۲ میلیارد دلار طرح در سال "رونق تولید" افتتاح شد

جذب سرمایه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی از بخش خصوصی

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به اقدامات اثربخش این سازمان در حوزه های اکتشافات، تولید، احیای معادن کوچک، حفظ سود شرکت ها و ...، اعلام کرد: ۳.۲ میلیارد دلار طرح در سال ۹۸ افتتاح شد.;

۳.۲ میلیارد دلار طرح در سال "رونق تولید" افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب پور در نشست با اکبر ترکان رئیس هیات مدیره آلومینیوم جنوب با اشاره به اقدامات ایمیدرو در سال "رونق تولید" افزود: سال گذشته با تدابیر در نظر گرفته شده، ریسک زنجیره فلزات اساسی آلومینیوم، مس و فولاد در تامین مواد اولیه و مصرفی و صادرات محصول به شدت کاهش یافت.

    توسعه اکتشافات

    وی با اشاره به عملکرد این سازمان در توسعه گسترده فعالیت های اکتشافی به عنوان زیربنای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، گفت: با شروع اکتشافات جدید (طی سال های 97 تا پایان سال 98 در مساحت 400 هزار کیلومتر مربع) مجموع اکتشافات این سازمان به 650 هزار کیلومتر مربع رسید.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سیاست جدی در حوزه اکتشاف استفاده از دانش و تجهیزات جدید در اکتشاف تمام پهنه های باقیمانده کشور است.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در اکتشافات، کنسرسیومی متشکل از 11 شرکت بزرگ معدنی برای مشارکت در فعالیت های اکتشافی تشکیل شد، گفت: 66 هزار کیلومتر مربع از اکتشافات با حمایت ایمیدرو توسط بخش خصوصی انجام شده است.

    شناسایی 759 محدوده امیدبخش

    غریب پور افزود: ایمیدرو 65 درصد از پهنه های اکتشافی را در اختیار دارد و اکتشافات را از دولت محور بودن به سمت بخش خصوصی هدایت کردیم.

    وی تصریح کرد: نتایج اکتشافات تاکنون منجر به شناسایی 759 محدوده امیدبخش شده است.

    وی افزود: معدن و صنایع معدنی 30 درصد از صادرات غیرنفتی را طی سال گذشته به خود اختصاص داد و تناژ صادرات شرکت های بزرگ فولادی و همچنین شرکت ملی مس طی سال گذشته افزایش یافت.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام و افزایش بودجه سرمایه گذاری ایمیدرو تا 1800 میلیارد تومان طی امسال در دستور کار قرار گرفت.

    وی ادامه داد: جهت تکمیل طرح های نیمه تمام، منابع مالی بخش خصوصی جذب و عملیات اجرای طرح ها تکمیل شد. تاکنون 1700 میلیارد تومان از بخش خصوصی جذب سرمایه شده است.

    این مقام مسئول در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اظهار داشت: واگذاری ها به بخش خصوصی تقویت شد. به طوری که برای طرح های پترولیوم کک، تیتانیوم کهنوج و پتاس خور و بیابانک سرمایه گذار جذب شد.

    فعال سازی معادن کوچک

    وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این سازمان در احیا و فعال سازی معادن کوچک و متوسط، گفت: این طرح در نقاط مختلف کشور، از آذرماه سال 97 تعریف و در سال 98 عملیاتی شد.

    غریب پور با بیان اینکه با اجرای این طرح، میزان اشتغالزایی در این حوزه روندی صعودی داشته است، افزود: در این طرح، تا سال گذشته 146 معدن فعال و اشتغال مستقیم به 3000 نفر رسیده که اینگونه معادن در مناطق کمتر توسعه یافته است.

    حفظ سود شرکت ها

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عملکرد ایمیدرو در بهبود مدیریت شرکت ها و نقش ایمیدرو در حفظ سود شرکت ها، اعلام کرد: سیاست عدم توزیع سود در شرکت های بزرگ و سرمایه گذاری مجدد در طرح های توسعه این شرکت ها در دستور کار قرار گرفت.

    وی افزود: حمایت از بخش خصوصی از طریق افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت های معدنی، بهینه سازی صنعت سنگ های قیمتی، نیمه قیمتی و همچنین تزئینی، ایجاد زیرساخت های مورد نیاز توسعه این حوزه و پرداخت بی سابقه مطالبات و دیون دولت از دیگر اقدامات ایمیدرو است.

    غریب پور گفت: در نقشه راه معدن و صنایع معدنی که نسخه ای توسعه ای است، ایمیدرو 145 هدف را طراحی کرد و تاکنون 62 درصد از اهداف و شاخص های تعیین شده محقق شده است.

    تقدیر از اقدامات ایمیدرو و دکتر غریب پور در راه اندازی بزرگترین سرمایه گذاری حوزه وزارتخانه بعد از انقلاب اسلامی

    در این نشست رئیس هیات مدیره شرکت آلومینیوم جنوب با اشاره به اقدامات توسعه ای سازمان ایمیدرو در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: حمایت های ایمیدرو به ویژه دکتر غریب پور در راه اندازی پروژه آلومینیوم جنوب (سالکو) قابل تقدیر است.

    اکبر ترکان با بیان اینکه آلومینیوم جنوب بزرگترین پروژه بعد از انقلاب اسلامی از لحاظ سرمایه گذاری (1.2 میلیارد دلار)، در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: اجرای برنامه های زیرساخت در بندر پارسیان متوقف شده بود و ایمیدرو برای احداث اسکله اختصاصی سالکو، زیرساخت های لازم را فراهم کرد.

    وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راهکارهای تامین مواد اولیه برای تکمیل ظرفیت تولید در آلومینوم جنوب، اظهار داشت: هزینه های واردات آلومینا بسیار بالا است و با توجه به شناسایی ذخایر بوکسیت در کشور، توسعه تولید آلومینا ضروری است.

    ترکان افزود: با حمایت های ایمیدرو می توان مشابه کارخانه تولید آلومینا جاجرم، در سالکو نیز چنین کارخانه ای احداث شود.

    وی افزود: در این زمینه از تجربیات شرکت آلومینای ایران استفاده خواهیم کرد.

    رئیس هیات مدیره شرکت آلومینیوم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدام ایمیدرو در حفظ سود شرکت ها و سرمایه گذاری در طرح های توسعه، عنوان کرد: این رویه که به جمع آوری پس اندازهای خرد به منظور تشکیل سرمایه های بزرگ منجر می شود، نمونه بارز توسعه است.

    ترکان افزود: این برنامه ریزی به بزرگ شدن بنگاه ها و توسعه طرح ها سرعت خواهد بخشید.

    وی اعلام کرد: امیدواریم با برنامه ریزی های ایمیدرو همچون صنعت فولاد، در زنجیره سایر فلزات نیز اقدامات توسعه ای ادامه داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر