فولاد مبارکه با رأی حداکثری دو سال دیگر عضو هیئت‌مدیره بورس کالای ایران شد

عصر معدن- در انتخابات هیئت‌مدیره شرکت بورس کالای ایران که در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت انجام شد، شرکت فولاد مبارکه با کسب اکثریت آرا به یکی از کرسی‌های ارزشمند هیئت‌مدیره بورس کالای ایران تا ۲ سال آینده دست یافت.;

فولاد مبارکه با رأی حداکثری دو سال دیگر عضو هیئت‌مدیره بورس کالای ایران شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد مبارکه از بدو تأسیس بورس کالا حضور پررنگی در این سازمان داشته و به‌منظور حفظ و صیانت از حقوق خود، شفافیت قیمت‌گذاری و عرضه بخش عمده‌ای از محصولاتش از طریق بورس کالا، همواره سعی بر داشتن نماینده در هیئت‌مدیره این سازمان داشته است. این شرکت در آخرین انتخابات هیئت‌مدیره شرکت بورس کالای ایران با کسب اکثریت آرا موفق به دست‌یابی به یکی از کرسی‌های ارزشمند هیئت‌مدیره بورس کالای ایران تا 2 سال آینده شد.

    غلامرضا طاهری، معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های شرکت فولاد مبارکه در این خصوص به خبرنگار فولاد گفت: بورس کالا یکی از شرکت‌هایی است که عملیات عرضه بسیاری از محصولات تولیدی در کشور از جمله محصولات فولادی در آن انجام می‌شود؛ حال با توجه به اینکه کشف قیمت محصولات فولادی در بورس کالای ایران انجام می‌گیرد و بخشی از محصولات به‌صورت عرضه مستقیم و بخش عمده دیگر براساس قیمت کشف‌شده از طریق مچینگ به فروش می‌رسد، داشتن یک کرسی متناسب با این امر در هیئت‌مدیره بورس کالای ایران بسیار حائز اهمیت است.

    وی درباره اینکه آیا بورس کالا توانسته در عرضه محصولات و روند قیمت‌گذاری عملکرد شفافی داشته باشد افزود: بورس کالا محلی برای عرضه و تقاضاست و به‌طور طبیعی بهترین و مهم‌ترین فاکتور فعالیت در آن شفافیت است که به‌یقین این مهم رقم خورده و در بورس کالا متناسب با مکانیسم عرضه و تقاضا، قیمت برای خریدار و فروشنده مشخص می‌شود تا شرایط رقابتی برای عرضه‌کنندگان کالا در بورس ارائه گردد؛ بنابراین می‌توان گفت شفافیت کافی در عرضه و قیمت‌گذاری محصولات محقق گردیده است.

    شفافیت قیمت شاخص کلیدی برای بورس

    معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه یکی از شاخص‌های کلیدی مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس بحث شفافیت قیمت است، خاطرنشان کرد: موضوع بورس کالا برای شرکت فولاد مبارکه مانند دیگر شرکت‌های تولیدکننده، یکی از مباحث کلیدی است؛ چراکه بخش عمده محصولات شرکت فولاد مبارکه از طریق بورس به فروش رسیده و این شرکت نقش کلیدی در فرایند قیمت‌گذاری محصولات شرکت فولاد مبارکه داراست؛ خوشبختانه نگاه سازمان بورس از شفافیت کامل برخوردار بوده و این امر یک موضوع کلیدی و مشترک بین شرکت بورس کالای ایران و شرکت فولاد مبارکه است.

    بورس کالا ابزاری مناسب برای تعیین قیمت عادلانه

    مرتضی شبانی، مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌های گروه فولاد مبارکه نیز درخصوص روند شکل‌گیری بورس کالا و حضور فولاد مبارکه اذعان داشت: بورس کالای ایران حاصل ادغام دو بورس فلزات و کشاورزی در سال 1387 است؛ در همین مسیر نیز با توجه به اهمیتی که بورس در روند و مکانیسم قیمت‌گذاری محصولات شرکت فولاد مبارکه داشته، این شرکت با دوراندیشی ضمن سهام‌دار شدن در بورس کالا، بخشی از سهام بورس کالا را برای کارکنان فولاد مبارکه پذیره‌نویسی کرد و 800 نفر از کارکنان این شرکت سهام‌دار بورس کالای ایران شدند.

    وی ادامه داد: اهمیت بورس کالا از این جهت است که مکانیسم قیمت‌گذاری محصولات و کشف قیمت در آن انجام می‌شود و بر اساس آن، صورت‌حساب برای مشتریان ارسال می‌شود؛ بنابراین لازم است شرکت‌هایی که محصولاتشان در بورس کالا عرضه می‌شود در هیئت‌مدیره بورس کالا نیز نماینده‌ای داشته باشند تا بتوانند از حقوق شرکت دفاع کنند.

    ایجاد شفافیت اطلاعاتی از طریق بورس کالا

    مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌های گروه فولاد مبارکه تأکید کرد: علی‌رغم مخالفت‌های برخی نهادها با بورس کالا، یکی از کارکردهای بورس ایجاد شفافیت اطلاعاتی است؛ چراکه عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان زیادی در بورس حضور دارند. بنابراین از طریق بورس، قیمت‌ها با سرعت بیشتری به سمت نرخ عادلانه و منصفانه حرکت می‌کند و مزایای وجود بورس کالا به‌مراتب بیشتر از معایب آن است. به‌طور قطع اگر بورس کالا وجود نداشت، ممکن بود قیمت‌گذاری به سمت‌وسوی دیگری برود و واسطه‌ها قیمت را تعیین کنند.

    ورود سنگ‌آهن و گندله به بورس کالا به‌عنوان دو محصول مهم برای صنعت فولاد

    شبانی با بیان اینکه در سال گذشته سنگ‌آهن و گندله به‌عنوان دو محصول مهم برای صنعت فولاد وارد بورس کالا شدند، عنوان داشت: تا پیش از این اقدام، مکانیسم قیمت‌گذاری توسط وزارت‌خانه و براساس درصدی از شمش فولاد خوزستان مشخص می‌شد که اکنون نیز قیمت پایه بر همین اصل است؛ اما براساس عرضه و تقاضا ممکن است از قیمت پایه نیز بیشتر شود.

    وی تصریح کرد: به‌تازگی سیمان نیز به بورس کالا اضافه شده و فرایند قیمت‌گذاری آن در بورس انجام می‌شود؛ در واقع هدف این است که فرایند قیمت‌گذاری بسیاری از کالاهای اساسی ازجمله مسکن و خودرو در بورس کالا انجام شود.

    مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌های گروه فولاد مبارکه بیان داشت: قیمت محصولات معدنی نسبت به سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است؛ برای مثال قیمت گندله که 23.5 درصد شمش فولاد خوزستان بود، امسال به حدود 30 درصد قیمت شمش فولاد رسیده و ورود آن‌ها به بورس کالا بر قیمت بی‌تأثیر نبوده و باعث شده بهای تمام‌شده تولید فولاد در کشور افزایش پیدا کند؛ چراکه گندله و سنگ‌آهن از اساسی‌ترین مواد اولیه برای فولادسازان به شمار می‌آیند.

    تأمین بخشی از برق موردنیاز فولاد مبارکه از بورس انرژی

    وی با اشاره به بورس انرژی یادآور شد: شرکت فولاد مبارکه بخشی از برق موردنیاز خود را با فرایندی شبیه بورس کالا، از بورس انرژی تأمین می‌کند؛ ناگفته نماند که بسیاری از شرکت‌های خصوصی تولیدکننده برق تمایل دارند تا برق تولیدی خود را به‌جای فروش به دولت، در بورس انرژی به فروش برسانند و بهای آن را نقدا دریافت کنند.

    شبانی اضافه کرد: شرکت فولاد مبارکه نیز طی سال‌های اخیر موفق به تأمین بخشی از برق موردنیاز خود از طریق بورس انرژی با قیمتی مناسب نسبت به نرخ مصوب گردیده و بهای آن را نیز به‌صورت نقدی پرداخت می‌کند که این موضوع هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده است.

    فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه در بورس کالا که مطابق با قوانین تعریف‌شده کشور است، یکی از راهکارهای مناسب جهت حفظ شفافیت کالا و همچنین ایجاد فضای رقابتی برای تولید است؛ به عبارت دیگر، حذف واسطه‌ها و دسترسی مستقیم مصرف‌کننده واقعی به مواد اولیه که از طریق بورس، کشف قیمت و پس از آن عرضه می‌شود، از دلایل مهم افزایش حضور تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بیش از گذشته در بورس است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر