سرمایه گذاری ۱۱۳۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه معدن طی ۷ ماه گذشته/ افزایش نامحدود بودجه اکتشاف ایمیدرو

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: از دی ماه سال گذشته تاکنون، بخش خصوصی ۱۱۳۰ میلیارد تومان در پروژه های معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری کرده است.;

سرمایه گذاری ۱۱۳۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه معدن طی ۷ ماه گذشته/ افزایش نامحدود بودجه اکتشاف ایمیدرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور در نشست شورای معاونان ایمیدرو تصریح کرد: طی این مدت 2 هزار میلیارد تومان منابع جدید وارد پروژه های این بخش شده به طوری که 1130 میلیارد تومان از این رقم از سوی بخش خصوصی تامین شده است.

    وی افزود: چنین میزان سرمایه گذاری، نقطه عطفی در مشارکت بخش خصوصی در توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی محسوب می شود.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: در شرایط فعلی که کشور تحت تحریم های ظالمانه قرار دارد، سرمایه گذاری عظیم بخش خصوصی در این مدت کوتاه،‌ نکته ای قابل توجه است که نشان از اعتماد بخش خصوصی به سیاست‌گذاری ها و نیز چشم انداز مثبت در پروژه های این حوزه دارد.

    وی ادامه داد: چنین اعتمادی، به افزایش رفاه و درآمد و همچنین توسعه اشتغال در کشور منتهی می شود.

    افزایش نامحدود بودجه اکتشاف ایمیدرو

    غریب پور همچنین با بیان اینکه بودجه اکتشاف معادن به عنوان یکی از مولفه های کلیدی این سازمان، نامحدود شده است، اظهار داشت: با هدف برطرف کردن مشکل بخش های کلیدی ایمیدرو از جمله اکتشاف و زیربناها ها،‌ بودجه این حوزه ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده ایم.

    وی افزود: نامحدود شدن بودجه اکتشاف به این معنا است که به تعداد طرح های اکتشافی، هزینه خواهد شد. علاوه بر این، بودجه زیرساخت ها نیز 4 برابر شده و از 15 میلیارد به 60 میلیارد تومان افزایش یافته است. حقوق دولتی را نیز 6 برابر کردیم.

    افزایش تولید فولاد

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی، تولید افت نکرده و افزایش هم یافته است، گفت: طی 3 ماهه نخست امسال، محصولات فولادی 16 درصد، آهن اسفنجی 10 درصد و شمش فولادی 5 درصد رشد داشت.

    وی افزود: بخشی از این موفقیت، مربوط به مدل جدید ایمیدرو بوده که در کشور در حال فراگیری است.

    غریب پور با بیان اینکه طبق تعهد صورت گرفته در مجامع، سود شرکت ها مدیریت می شود، تصریح کرد: یکی از سیاست های جاری این است که در تقسیم سود، توسعه شرکت های بزرگ در اولویت قرار گیرد به گونه ای که شرکت ها بتوانند از ظرفیت داخلی، برای تامین مالی طرح های خود استفاده کنند.

    وی افزود: در حال حاضر 80 درصد تامین مالی از طریق بانک ها صورت می گیرد اما بانک ها به دلیل مشکلات نقدینگی، منابعی برای اعطای وام ندارند.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: طرح های افزایش سرمایه در بخش معدن و صنایع معدنی در شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، مس، چادرملو و غیره شروع شده و باید پیگیری شوند.

    وی ادامه داد: علاوه بر طرح های ایمیدرو، پروژه های شرکت های تابعه که افزایش سرمایه دارند باید به طور مرتب پایش و نظارت شوند تا در مسیر پیشرفت قرار گیرند.

    برنامه اکتشاف 300 هزار کیلومتر مربع به زودی ابلاغ می شود

    غریب پور با اشاره به برنامه جدید اکتشاف 300 هزار کیلومتر مربعی ایمیدرو گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی وزارت خانه با این برنامه موافقت کرده اند و این برنامه به زودی برای اجرا ابلاغ می شود.

    وی افزود: از معاونت معدنی وزارتخانه به دلیل در اختیار گذاشتن تعدادی پهنه در شرکت تهیه و تولید و کنسرسیوم قدردانی می کنیم. این پهنه ها در حال حاضر، تفکیک و تحویل وزارتخانه شده است.

    گام مطلوب در حوزه بومی سازی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به توسعه آموزش، پژوهش و فناوری به عنوان یکی از اولویت های این سازمان خاطرنشان کرد: در حوزه بومی سازی، گام مطلوبی برداشته شده و قرار است نرم افزاری برای گردآروری توانمندی ها در قالب استارتاپ ها راه اندازی شود.

    وی افزود: باید با همکاری ایمیدرو و ایدرو در زمینه توانمندسازی و بومی سازی فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی اقدام شود.

    پیشنهاد برگزاری نمایشگاه بومی سازی در استان ها

    غریب پور با بیان اینکه اقدام فولاد خوزستان برای برگزاری نمایشگاه بومی سازی فولاد، مطلوب است، پیشنهاد داد: شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در استان ها نیز نمایشگاه توانمندسازی و بومی سازی برگزار کنند.

    وی ادامه داد: قرار است دانشگاه ها یا جهاد دانشگاهی که با ایمیدرو همکاری دارند،‌ نماینده ای از آن ها در جلسات هیات مدیره شرکت مربوطه، حضور یابد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعتقاد بر اینکه توانمندی مدیران داخلی یک سازمان، سبب ارتقای آن مجموعه می شود، گفت: نگرش ما به نیروی انسانی؛ سرمایه ای، اعتماد به مجموعه داخل و نیز رشد نیروهای توانمند سازمان است و به همین دلیل، اغلب انتصابات سازمان از نیروهای داخلی سازمان بوده است.

    وی افزود: در انتصاب ها، افراد باید توانمند و با انگیزه باشند و این عامل موجب موفقیت یک سازمان می شود. ضرورت پذیرش پروانه معدن به عنوان وثیقه بانکی

    غریب پور با بیان اینکه نظام بانکی باید برای پذیرش پروانه معدن یا گواهی کشف به عنوان وثیقه بانکی متقاعد شود، گفت: خوشبختانه بانک تجارت، پروانه معدن گل گهر را به ارزش 9 هزار میلیارد تومان به عنوان وثیقه پذیرفته است.

    وی با ابراز امیدواری نسبت به اقدام مشابه بانک های دیگر افزود: واقعیت این است که بانک ها نمی توانند به بخش معدن تسهیلات دهند و معدنکاران نیز همه سرمایه خود را در معدن صرف کرده اند و درنتیجه پولی برای وثیقه بانکی ندارند. از این رو ضرورت دارد نظام بانکی پروانه معادن یا گواهی اکتشاف را به عنوان وثیقه قابل اتکا، مورد پذیرش قرار دهد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: سرمایه صندوق سرمایه گذاری فعالیت های معدنی طی امسال باید به 350 میلیارد تومان برسد.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر