معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه:

میزان عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس و مچینگ براساس مصوبۀ دولت انجام شده است

عصر معدن- مدتی است شائبه‌های بسیاری در خصوص فروش محصولات فولاد مبارکه از طریق سامانه مچینگ مطرح است. گفته می‌شود این کار برخلاف قانون است؛ این در حالی است که بر اساس آخرین مصوبه اعلام‌شده از سوی ستاد تنظیم بازار، میزان فروش محصولات فولاد مبارکه در بورس و مچینگ مشخص‌ شده و تا ابلاغ شیوه‌نامۀ جدید دولت نیز از سوی هیچ ارگانی از جمله وزارت صمت اعلام نشده است که فولاد مبارکه حق فروش در مچینگ را ندارد؛ بلکه عکس این قضیه بوده و تا قبل از شیوه‌نامه براساس دستورالعمل‌های وزارت صمت، فولاد مبارکه ملزم بوده روال جاری را ادامه دهد.;

میزان عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس و مچینگ براساس مصوبۀ دولت انجام شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکۀ اصفهان در گفت‌وگو با ایراسین اظهار کرد: فولاد مبارکه همواره خود را مجری مصوبات دولت و ستاد تنظیم بازار دانسته و مصوبات این ستاد را نیز 100 درصد اجرا کرده است؛ چراکه بر اساس این مصوبات، فولاد مبارکه توزیع خود را بر اساس سیستم عرضۀ مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی کرده است.

    طهمورث جوانبخت در ادامه به آخرین مصوبۀ تنظیم بازار برای فروش محصولات فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین مصوبۀ تنظیم بازار که در اسفند سال 98 اعلام شده، فولاد مبارکه باید 40 درصد محصولات گرم خود را در تالار بورس عرضه کند و 60 درصد باقیمانده را از طریق سیستم مچینگ به فروش برساند؛ همچنین در خصوص محصولات سرد نیز 20 درصد در تالار بورس عرضۀ مستقیم و 80 درصد نیز به‌صورت مچینگ به خریداران فروخته شود.

    وی افزود: فروش در سامانۀ مچینگ به این شکل است که ابتدا فولاد مبارکه به‌صورت عرضۀ مستقیم در تالار بورس، محصولات موردنظر را کشف قیمت کند و در عرضۀ هفتگی براساس همان قیمت کشف‌شده در بورس، محصول را در مچینگ یا همان عرضه اختصاصی به فروش برساند. در واقع بورس کالا محلی برای کشف قیمت است، اما نمی‌تواند محل مناسبی برای توزیع باشد و آن را به‌خوبی انجام دهد؛ بنابراین فولاد مبارکه از قانون تخطی نکرده و بر اساس آخرین مصوبۀ ستاد تنظیم بازار عمل کرده است.

    وی ادامه داد: سیستم مچینگ فولاد مبارکه به این شکل است که با عرضۀ محصول در تالار بورس، در ادامۀ مسیر فروش، درصد مشخص‌شده از محصولاتی که قرار است در مچینگ عرضه شود با همان قیمت کشف‌شده در بورس به فروش می‌رسد و این فروش اختصاصی در مچینگ در بورس ثبت می‌گردد. به این ترتیب 100 درصد محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه و ثبت می‌شود.

    جوانبخت افزود: البته مصوبات دولت هیچ‌وقت ما را به ثبت فروش اختصاصی (مچینگ) در بورس ملزم نکرده بود؛ اما با توجه به شیوه‌نامه، اگر قرار باشد همۀ محصولات در بورس عرضه شود، حتما این کار انجام خواهد شد.

    معاون فروش و ارزیابی فولاد مبارکه ادامه داد: شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و لوازم‌خانگی که خریداران محصولات خاص فولاد مبارکه هستند و نیازشان را از طریق سامانۀ مچینگ تهیه می‌کنند، در سامانۀ بهین یاب عضو نبودند. حال اگر فولاد مبارکه از طریق سیستم مچینگ محصولاتش را عرضه نمی‌کرد، این شرکت‌ها برای تأمین نیاز خود دچار مشکل می‌شدند. این در حالی است که از تیرماه امسال این شرکت‌ها ملزم شده‌اند که در سامانه بهین‌یاب عضو شوند، اما تا به امروز این کار را انجام نداده‌اند.

    به گفتۀ جوانبخت، حدود 50 درصد شرکت‌ها در صنایع پایین‌دستی فولاد کد بهین‌یاب نداشتند که از تیرماه امسال معاونت امور صنایع وزارت صمت آن‌ها را ملزم کرده عضو بهین یاب شوند؛ آخرین مهلت برای این شرکت‌ها به‌ویژه خودروسازان تا پایان آذرماه است تا در این سامانه ثبت‌نام کنند.

    وی با اشاره به شیوه‌نامۀ ابلاغی دولت که به عرضۀ همۀ محصولات در بورس کالا تأکید دارد نیز گفت: شیوه‌نامۀ دولت به‌دلیل اعمال تغییرات و اعتراضاتی که صورت گرفته هنوز به ابلاغ رسمی نرسیده است که بخواهیم تمام محصولات خود را در بورس عرضه کنیم. البته همان‌گونه که اشاره شد تمامی محصولات عرضه‌شده در مچینگ در بورس ثبت می‌شود. از طرف دیگر، در هیچ جایی از قوانین ستاد تنظیم بازار و مصوبات مربوط به صنایع وزارت صمت نیامده است که فولاد مبارکه عرضۀ خود را از طریق سیستم مچینگ انجام ندهد.

    جوانبخت ادامه داد: اگر شیوه‌نامه به همین شکل فعلی ابلاغ شود فولاد مبارکه نیز ملزم است که محصولات استاندارد خود را در بورس عرضه کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر