رشد ۲.۲ درصد تولید در فولاد مبارکه و صعود ایران به جایگاه هشتمین تولیدکننده فولاد جهان

عصر معدن- با رشد ۲.۲ درصد تولید در گروه فولاد مبارکه،‌ ایران با دو پله صعود به جایگاه هشتمین تولیدکننده فولاد جهان دست یافت.;

رشد ۲.۲ درصد تولید در فولاد مبارکه و صعود ایران به جایگاه هشتمین تولیدکننده فولاد جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، ضمن تأیید این خبر گفت:‌ براساس آمار اعلام‌شده از سوی انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در نیم‌سال نخست سال جاری میلادی (10 دی‌ماه 1401 تا 9 تیر 1402) علی‌رغم رشد منفی تولید فولاد جهان، 4.8 درصد رشد داشته است.

    وی با بیان اینکه تولید فولاد ایران در بازه زمانی یادشده با رشد 4.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 16 میلیون و 100 هزار تن افزایش یافته است، گفت: تولید گروه فولاد مبارکه (شرکت فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد سبا) در نیمه نخست سال جاری میلادی 5 میلیون و 180 هزار تن بوده که این میزان تولید سهم 32.2 درصدی گروه فولاد مبارکه از کل تولید فولاد کشور را نشان می‌دهد.

    معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت: خوشبختانه در ماه‌های پایانی سال 1401 شاهد رکوردشکنی متعدد در گروه فولاد مبارکه بودیم؛ تاجایی‌که 10 روز مانده به پایان سال، تولید گروه فولاد مبارکه از 10 میلیون تن و در پایان اسفند نیز با عبور از ظرفیت اسمی شرکت به 10 میلیون و 244 هزار تن رسید.

    بنا بر اظهارات سلیمی، چابک‌سازی سازمان برای تولید بهینه و مستمر، افزایش بهره‌وری کارکنان، کسب رکوردهای تولید در گروه فولاد مبارکه طی روزهای پایانی سال 1401 و دست‌یابی به 7 رکورد تولید در فروردین‌ماه 1402 و تداوم این روند از مهم‌ترین عوامل افزایش تولید در گروه فولاد مبارکه بوده است.

    گفتنی است ایران از سال 2018 میلادی تا 2022 میلادی دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان به شمار می‌آمده است، اما در نیم سال نخست سال جاری میلادی در جایگاه هشتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان قرار گرفته و برزیل و ترکیه به ترتیب رتبه‌های 9 و 10 و چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی و آلمان همچنان رتبه‌های یک تا هفت تولید جهانی فولاد را به خود اختصاص داده‌اند.

    بنا بر آمار انجمن جهانی فولاد در شش‌ماهه نخست سال 2023، 943 میلیون و 900 هزار تن فولاد در جهان تولید شد. حجم تولید جهانی در این مدت از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.1 کمتر بوده است. تولید چین نیز در نیم‌سال اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 1.3 درصدی به 535 میلیون و 600 هزار تن رسید.

    تولید فولاد هند و روسیه نیز همچون چین و ایران در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد مثبت داشت؛ اما دیگر کشورهایی که در فهرست 10 تولیدکننده بزرگ فولاد جهان قرار دارند، نیمه اول سال جاری میلادی را با کاهش تولید نسبت به نیمه اول پارسال این سال سپری کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر