رویکردهای جدید توسعه ای ایمیدرو اعلام شد؛

غریب پور: رویکردهای جدید ایمیدرو برای توسعه، بنیادی است،‌ سلیقه ای نیست

در راس نظام، اراده ای برای فعال سازی حوزه معدن ایجاد شده است

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو در گفت و گو با رادیو گفت و گو تاکید کرد: رویکردهایی که ایمیدرو طی سال های اخیر برای فعال سازی ظرفیت های معدن در اقتصاد، در پیش گرفته بنیادی است و اینگونه نیست که با تغییر دولت ها،‌ شرایط دگرگون شود.;

غریب پور: رویکردهای جدید ایمیدرو برای توسعه، بنیادی است،‌ سلیقه ای نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب پور که به مناسبت هفته دولت با رادیو گفت و گو سخن می گفت، تصریح کرد: نگرشی که در توسعه اکتشافات، افزایش سرمایه بنگاه های بزرگ،‌ فعال سازی معادن کوچک،‌ تقویت صندوق بیمه معدن، روش های نوین تامین مالی و ... داشته است سلیقه ای نیست که با تغییر دولت، از بین برود به این دلیل که مقام معظم رهبری در راس نظام، موضوع جایگزینی معدن با نفت را مطرح کرده اند که نگرشی اصولی است.

    نقش ایمیدرو به نفع جایگاه فزاینده معدن
    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت این نگرش برای اقتصاد کشور را امیدوارکننده خواند و گفت: با توجه به اینکه معدن سرلوحه توسعه کشور قرار گرفته، نقش ایمیدرو بهره گیری از جایگاه کاهنده نفت، به نفع نقش فزاینده معدن است.
    وی در برابر سوالی درباره نظر وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش وابستگی به نفت، اظهار داشت: سهم معدن و صنایع معدنی از تولید ناخالص داخلی، 24 میلیارد دلار است که فقط 12 میلیارد دلار آن ارزش صادرات فولاد کشور است. از سوی دیگر رشد صادرات صنعت مس به یک میلیارد دلار، در کنار افزایش تولیدات فولاد، آلومینیوم، سرب و روی، سیمان و ... نویدبخش این مهم است که کشور به درستی در مسیر کاهش وابستگی به نفت در حرکت است.
    وی با بیان اینکه سخن وزیر اقتصاد نیز در عمل اجرایی شده، گفت: به رغم اینکه قرار بود ظرفیت تولید فولاد در افق 1404 به 55 میلیون تن برسد اما سرعت بخشیدن به طرح های توسعه سبب شده پیش از آن تاریخ به برنامه دست یابیم. غریب پور پیش بینی کرد که میزان ظرفیت تولید فولاد تا پایان 99 به 42 میلیون و تولید واقعی به مرز 32 میلیون تن افزایش یابد. وی یادآور شد که در سال قبل تولید فولاد به 27 میلیون تن رسیده بود.

    ساز و کار اجرایی توسعه گوهر سنگ ها
    غریب پور همچنین به سخنان اخیر رهبری درباره توجه به سنگ های قیمتی و جلوگیری از خام فروشی اشاره کرد و اظهار داشت: ایمیدرو این مهم را مورد توجه قرار داده و حتی از 9 ماه پیش استفاده از ظرفیت مغفول صنعت گوهرسنگ ها را در دستور کار قرار دادو پیرو تاکید رییس جمهور، سازوکار اجرایی آن را فراهم کرد.
    وی افزود: همکاری با وزارت صنعت معدن و تجارت، گمرک، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و همچنین تشکل های بخش خصوصی و دانشگاه ها سبب شد سند نهایی صنعت گوهرسنگ ها، نهایی شود و طبق آن پیش بینی شده طی 5 سال 500هزار فرصت شغلی در این حوزه ایجاد شود.
    غریب پور ادامه داد: دانش این صنعت با اندک سرمایه ای در اختیار صنعتگران قرار می گیرد و اکنون در اصفهان این مهم در حال انجام است. وی گفت: شهر مشهد هم مقصد بعدی ایجاد بازارچه گوهرسنگ ها و توسعه این صنعت است.

    تقویت صنعت سنگ های تزیینی
    رییس هیات عامل ایمیدرو به رویکرد این سازمان در تقویت صنعت سنگ های تزئینی اشاره کرد و گفت: با انجمن های تخصصی در حال همکاری هستیم تا راهکار مشترکی برای افزایش ظرفیت در برداشت و فرآوری از معادن این حوزه دست یابیم که یکی از آن ها، ایجاد تناسب در میزان ذخایر 2 میلیارد تنی با برداشت سالانه است. وی یادآور شد: اکنون میزان برداشت از معادن سنگ تزئینی 12 میلیون تن در سال است که باید رقم آن افزایش یابد.

    رویکرد حمایتی
    غریب پور در ادامه گفت: فعال سازی معادن کوچک مقیاس که از سال گذشته آغاز شده، سبب احیای 146 معدن شد و امسال نیز برنامه احیای 200 معدن پیش رو قرار دارد. وی از افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، برای پشتیبانی از معادن کوچک و متوسط یاد کرد و اظهار داشت: سرمایه صندوق بیمه معدن در ابتدا از 145 میلیارد به 350 میلیارد تومان رسید و اکنون در حال تدارک افزایش سرمایه این نهاد پشتیبان به 500 میلیارد تومان هستیم تا ظرفیت و توان مالی آن برای حمایت از بخش معدن ارتقا یابد.

    رویکرد اکتشاف
    وی همچنین توسعه اکتشافات را دیگر رویکرد جدید ایمیدرو اعلام کرد و افزود: از سال 93 تا نیمه 97 در وسعت 250هزار کیلومتر مربع اکتشاف توسط ایمیدرو انجام شد اما طی دو سال گذشته این عملیات در سطح 650هزار کیلومتر مربع افزایش یافت.
    به گفته غریب پور، برنامه اکتشاف در سطوح مختلف شناسایی، پی جویی،‌ تکمیلی و نیز دریافت گواهی و پروانه کشف در حال اجرا است. وی ادامه داد: پیش بینی افزایش توان حفاری کشور از حدود 110 هزار تا 120هزار متر به یک میلیون متر از جمله برنامه های جدید حوزه اکتشاف است که ایمیدرو پیگیر اجرایی کردن آن است.

    رویکرد توسعه ای با بازوی شرکت های بزرگ
    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، افزایش سرمایه بنگاه های بزرگ را یکی دیگر از رویکردهای توسعه ای ایمیدرو ذکر کرد و گفت: فولاد مبارکه19هزار میلیارد، ملی مس 12هزار میلیارد، گل گهر 6هزار میلیارد، فولاد خوزستان بیش از 8هزار میلیارد و چادرملو افزون بر 10هزار میلیارد تومان پروژه توسعه ای تعریف کرده اند که منافع آن نصیب اقتصاد کشور و افزایش سهم معدن می شود.
    رییس هیات عامل ایمیدرو به همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: توسعه بومی سازی و کاستن از نیاز ارزبری شرکت ها از جمله رویکردهای جدید این سازمان است. وی افزود: امسال پیش بینی شده 1000 تجهیز مورد نیاز بومی شود.
    وی نوع همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی را "برطرف ساختن نیاز" اعلام کرد و افزود: در کنار برنامه های آموزشی و پژوهشی، مقرر شده طرح های مشترک با این مراکز، نیازمحور باشند تا مسائل موجود برطرف شوند.
    رییس هیات عامل ایمیدرو در برابر سوالی درباره فرایند شفاف سازی در سازمان گفت: کمیته سلامت اداری،‌ تمام جزئیات فعالیت ها را مورد بررسی و بازبینی قرار می دهد و در کنار آن در همکاری با انجمن مدیریت پروژه، تلاش کرده ایم هزینه های پیمانی به صورت تخصصی مورد رصد، تجزیه و تحلیل و نظارت قرار گیرد به این دلیل که به طور معمول، بسیاری از مشکلات در حوزه پیمانکاری ایجاد می شوند.

    شرایط فعال سازی ظرفیت بخش معدن
    وی در پایان سخنانش تاکید کرد: استفاده و تمرکز بر درآمدهای نفتی،‌ همواره مانعی برای نشان دادن توان حوزه ای همچون معدن و صنایع معدنی شده بود اما امروزه شرایط تحریم سبب شده،‌ موقعیت مناسبی برای فعال سازی این ظرفیت عظیم فراهم آید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر