یادداشتی از امیر خرمی شاد معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو به مناسبت روز صنعت و معدن

توسعه معدن در یک مجموعه به هم پیوسته

عصر معدن- عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو)، به عنوان بال توسعه ای وزارت صنعت معدن و تجارت در بخش معدن و صنایع معدنی تنها مختص به راهبری در سرمایه گذاری در بخش فلزات اساسی محدود نشده که حوزه های زیرساختی و توسعه دانش را دربر می گیرد.;

توسعه معدن در یک مجموعه به هم پیوسته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایمیدرو، این سازمان طی مدت 20 سال فعالیت خود تلاش کرده با بهره گیری از توان بخش خصوصی و نقدینگی جامعه، توسعه معدن و صنایع معدنی رقم زند به طوری که میزان سرمایه گذاری در این بخش تا پایان سال گذشته به 23.9میلیارد دلار رسید که این رقم سرمایه در 202طرح جریان یافته و رشد اشتغال، ارز آوری، کمک به استقلال صنعتی کشور و درآمدزایی برای مناطق معدنی را به ارمغان آورده است.

    همچنین راهبری پروژه های زیرساختی از جمله خطوط انتقال آب از سواحل جنوبی به صنایع معدنی استان های جنوبی و مرکزی از جمله هرمزگان، کرمان و یزد (خط یک)، و خطوط بعدی برای انتقال آب به مرکز و نوار شرقی کشور از جمله برنامه های این سازمان در این حوزه است. علاوه بر این با توجه به چالش های تامین برق صنایع و معادن، از دو سال گذشته برنامه احداث حداقل 10هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی (بین وزارتخانه های صمت و نیرو) آغاز شده که ایمیدرو راهبر آن شده است. تاکنون نیروگاه نخست در سمنان وارد مدار تولید شده و نیروگاه دوم در شرکت فولاد مبارکه ( اولین واحد گازی در مبارکه) نیز آماده پیوستن به مدار تولید برق است. طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده تا پایان امسال 1000مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از تفاهمنامه فوق، تکمیل و راه اندازی شوند.

    حرکت بر مدار دانش و فناوری روز از دیگر برنامه های راهبردی جدید سازمان است. تاکنون با کمک مراکز دانشگاهی، سند ورود به نسل چهارم انقلاب صنعتی تدوین شده و در ادامه، محورها و استراتژی های آن نیز مشخص شده اند. این سند، تحول دیجیتال و هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی را به همراه خواهد داشت.

    در این میان، توجه به عناصر و مواد معدنی با ارزش افزوده بالا و استراتژیک که آینده صنایع را رقم خواهند زد در قالب "نقشه راه عناصر و مواد معدنی استراتژیک و حیاتی" در برنامه های اصلی ایمیدرو جای گرفته است. عناصری از جمله لیتیوم، کبالت، وانادیوم، نیکل، منگنز و ... در این فهرست قرار دارند.

    این سازمان تاکنون تولید مواد معدنی با ارزشی همچون بوهمیت – که پایه تولید انواع کاتالیست- است را در مرکز تحقیقات غرب (آذرشهر)، کلید زده و آن را در اختیار شرکت های دانش بنیان داخلی قرار داده است. علاوه بر این پروژه انتقال دانش تولید پایه و کاتالیست HDS (نفتا) اکسترود نیز با همکاری جهاد دانشگاهی (در مرکز فوق) به ثمر رسیده و تولید آن انجام شده است. در ادامه این مسیر، برنامه پیش رو بومی سازی کامل خط تولید هیدارت های ویژه و راه اندازی آن در سال جاری است.

    ارایه این تصویر از مجموعه برنامه و اقدامات ایمیدرو، تنها با همراهی بخش خصوصی، تشکل ها، مراکز دانشگاهی و کمک های وزارت صمت و دولت بوده است. این سازمان تلاش می کند که تسهیل گر شرایطی برای استفاده از دانش روز در بخش معدن و صنایع معدنی کشور باشد. اکنون فرصتی است برای بیان قدردانی از همراهی های تمامی ذینفعان این بخش از اقتصاد کشور که جایگاه ارزنده ای در تولید، صادرات و ارزآوری و استفاده از دانش روز دارند.

    روز صنعت و معدن را به تمامی اهالی این بخش مدیران، کارشناسان و ... که همچون اجزایی به هم پیوسته از یک مجموعه تلاش می کنند، تبریک عرض می کنم و از پروردگار متعادل روزهای درخشانی را در یک فضای همگرایی خواستارم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر