غریب پور در مجمع سالانه شرکت تهیه و تولید خبر داد؛

هدفگذاری ایمیدرو برای انجام یک میلیون مترعملیات حفاری اکتشافی

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: این سازمان، عملیات حفاری اکتشافی به وسعت یک میلیون متر را برای سال های آتی هدفگذاری کرده است.;

هدفگذاری ایمیدرو برای انجام یک میلیون مترعملیات حفاری اکتشافی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور در جلسه مجمع سالانه ایمپاسکو با بیان این مطلب و با اشاره به تبریک سالروز بازگشت آزادگان به کشور، اظهار داشت: اولویت کشور در حال حاضر، ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی است و رفع ریشه ای این مشکلات، برداشتن گام های بزرگ است.
    وی ادامه داد: با توجه به شرایط پیش رو، ناچاریم نفت را از سبد صادراتی به حداقل برسانیم و بخش معدن می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت و دستیابی به این اهداف شود.
    ضرورت جهش در اکتشاف، استخراج و فرآوری
    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه برای تحقق جهش تولید در بخش معدن، باید گام های بزرگی برداریم، گفت: برای جهش تولید در این بخش، باید جهش اکتشاف و سرمایه گذاری (استخراج و فرآوری) صورت گیرد و در این روند، تولید حلقه آخر است.
    وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان یکی از شرکت های بسیار معتبر دولتی، باید رویکرد جدیدی در حوزه اکتشاف، حفاری و بومی سازی این شرکت صورت گیرد.
    غریب پور خاطرنشان کرد: از این رو، باید گلوگاه های این حوزه را از نظر تامین ماشین آلات، تامین ارز و حتی استفاده از پیمانکاران خارجی رفع کنیم. وی ادامه داد: از نظر تامین مالی، برای توسعه اکتشافات، محدودیتی نداریم.
    اکتشاف زیر زمینی تا عمق 2010 متر
    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه به شناسایی و اکتشاف معادن زیر زمینی ورود کرده ایم، گفت: در حال حاضر، تقریبا همه معادن روباز کشور شناسایی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. برخی از آنها نیز همچون چادرملو (تا 4 سال دیگر) رو به اتمام است.
    وی ادامه داد: از این رو، ورود ایمیدرو به اکتشافات عمقی و شناسایی معادن عمقی یک ضرورت است که خوشبختانه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، در این مسیر گام برداشته و در عمق 2010 متری اکتشاف کرده است و باید آن را توسعه داد.
    ضرورت اصلاح هدفگذاری یک میلیارد دلاری بومی سازی
    غریب پور با اشاره به اینکه هدفگذاری یک میلیارد دلاری برای بومی سازی در ایمیدرو صورت گرفته است، گفت: با توجه به جهت گیری و اتکای کشور به ظرفیت داخلی، باید این هدفگذاری در ایمیدرو و شرکت های تابعه اصلاح شود. وی افزود: با توجه به وجود ذخیره 2 میلیارد تنی سنگ های تزئینی و استخراج ناچیز آن (12 میلیون تن در سال) و در عین حال، امکان ایجاد اشتغال بالای این بخش، خانه معدن با استفاده از کارشناسان در حال تدوین طرحی برای صادرات این نوع سنگ هاست. ایمیدرو نیز در حال بررسی توسعه این بخش است و محدودیتی برای تامین اعتبار مورد نیاز آن نداریم.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان به عنوان یک نهاد حاکمیتی وظیفه سیاستگذاری دارد، خاطرنشان کرد: واگذاری شرکت های زرشوران، تیتانیوم کهنوج و کک سازی اروند به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، در این راستا انجام شده است.
    وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به دلیل برخورداری از ظرفیت فنی، دانشی و اجرایی، انجام طرح های توسعه، راهبری و حتی اکتشافات را ادامه دهد و ایمیدرو به عنوان ستاد نیز امور ساماندهی، برنامه ریزی و اجرا در بخش معدن و صنایع معدنی را انجام می دهد.
    ایمپاسکو پایه گذار سبک جدیدی از واگذاری ها در قالب راهبری است
    غریب پور با بیان اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو)، پایه گذار سبک جدیدی از واگذاری ها در قالب راهبری است، گفت: این شرکت در زمینه واگذاری طرح ها و مجتمع ها به بخش خصوصی عملکرد بسیار ارزنده ای داشته است و این روند نشان می دهد که مدل راهبری ایمیدرو موفقیت آمیز و کم نقص بوده است.
    وی افزود: این در حالی است که هر جا مدیریت و مالکیت شرکت ها نظیر المهدی، کشت و صنعت، گروه ملی فولاد، هپکو و غیره را به بخش خصوصی واگذار کردیم چندان موفق نبوده ایم.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه رشد تولید شرکت های واگذار شده از سوی ایمپاسکو، نویدبخش و امیدآفرین است، گفت: نظارت پس از واگذاری برای افزایش سرعت انجام کار و دستیابی به اهداف، ضروری است تا هر جا مشکلاتی نظیر فنی، تامین مالی و بازاریابی وجود داشته باشد، نسبت به رفع آنها اقدام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر