مدیرعامل فولاد مبارکه در سمینار چالش گاز در زنجیره فولاد تأکید کرد؛

ضرورت تشکیل بازار بهینه‌سازی انرژی

چگونگی مصرف گاز خانگی نیازمند فرهنگ‌سازی است

عصر معدن- مدیرعامل فولاد مبارکه در سمینار چالش گاز در زنجیره فولاد گفت: تشکیل بازار بهینه‌سازی انرژی پیشنهاد عملیاتی است که ما اعلام آمادگی می‌کنیم که معادل میزان صرفه‌جویی مصارف بخش خانگی را از مصرف‌کننده نهایی خریداری کنیم؛ تشکیل اتاق فکر و کارگروه‌های تخصصی در حوزه گاز می‌تواند به تغییر بینش و فرهنگ در مصرف بهینه گاز در مصرف خانگی یاری برساند.;

ضرورت تشکیل بازار بهینه‌سازی انرژی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه امروز(5دی‌ماه) در سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد اظهار کرد: 70 درصد نیاز کشور ما بر پایه گاز طبیعی تأمین می‌شود و جایگاه دهم فولاد جهان بر همین مزیت نسبی گاز طبیعی بنا نهاده شده است.
    وی با بیان این که ایران، نخستین کشور تولیدکننده فولاد برپایه آهن اسفنجی در جهان است، افزود: مزیت تولید فولاد در کشور ما بر اساس گاز طبیعی است؛ در جلسه‌ای مطرح شد که اگر قیمت گاز طبیعی در کشور به قیمت جهانی برسد، تولید فولاد توجیه اقتصادی دارد؟ که این پرسش از اساس اشتباه است چراکه باید همه جوانب تولید فولاد و صنعت در کشور را در نظرگرفت و به این نکته دقت کرد که اقتصاد و اشتغال در کشور ما به تولید فولاد وابسته است.
    مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه در ایام کرونا شرکت فولاد مبارکه با یک سوم نیروی انسانی به رکورد تولید دست یافت، خاطرنشان کرد: عوامل متعددی اعم از نرخ اشتغال‌زایی 14 درصد در صنایع، تحریم و ...در کشور ما نقش دارد که در دیگر نقاط دنیا مطرح نیست پس در برنامه‌ریزی باید به این نکته توجه کرد که صنعت فولاد، صنعتی پیشرو، پیشران و پشتیبان سایر صنایع است و توسعه سایر صنایع به توسعه صنعت فولاد وابسته است.

    محدودیت‌های انرژی همه صنایع را متضرر می‌کند
    وی با اشاره به تولید 30 تن فولاد خام در کشور گفت: با ظرفیت موجود، صنایع پایین‌دستی اعم از خودروسازی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل به تولیدات داخلی وابسته است و هرگونه اعمال محدودیت انرژی منجر به کاهش تولید می‌شود که در نهایت همه صنایع متضرر خواهند شد.
    طیب‌نیا به جایگاه دوم ایران در ذخایر گازی اشاره‌ای کرد وافزود: میزان مصرف گاز در کشور ما پس از آمریکا، روسیه و چین است و این نکته مهمی است که نوع مصرف ما در جهت مصرف‌گرایی بوده است. 70 درصد مصرف گاز در ایران در بخش خانگی است و ترکیب مصرف گاز در کشور ما در راستای توسعه صنعت نبوده است.
    توسعه تولید گاز در کشور همگام با توسعه بخش صنعت نیست
    وی با تاکید بر اینکه مساله اصلی گاز ایران در بخش مصرف است، گفت: آمار توسعه‌های سالانه در سنوات گذشته نشان دهنده افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، نیروگاهی و صنایع عمده است و همین رشد در سالهای آتی تداوم خواهد داشت این در حالی است که توسعه و تولید گاز تناسبی با برنامه‌های چشم انداز فولاد کشور در افق 1404 نخواهد بود.
    مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به مصرف سالیانه 11 میلیارد مترمکعب مصرف صنایع فولادی که معادل 2.5 درصد مصرف گاز کشور است، خاطرنشان کرد: در 4، 5 سال آینده مصرف گاز صنایع فولادی به دو برابر افزایش خواهد یافت و براساس ظرفیت‌های تولید فولاد به 22 میلیارد مترمکعب خواهد رسید که با تولید توسعه گاز متناسب نخواهد شد.

    ضرورت تشکیل بازار بهینه‌سازی انرژی
    وی با اشاره به اینکه تولید گاز با ظرفیت‌های موجود صنعت هم‌خوانی ندارد، گفت: باید بازنگری جدی در توسعه صنعت فولاد شود و برای پایداری در صنعت نیاز است که بازنگری جدی در بهینه‌سازی صورت گیرد.
    طیب‌نیا به ارائه پیشنهادات شرکت فولاد مبارکه برای عبور از بحران محدودیت گاز در کوتاه مدت پرداخت و گفت: تشکیل بازار بهینه‌سازی انرژی پیشنهاد عملیاتی است که ما اعلام آمادگی می کنیم که معادل میزان صرفه جویی مصارف بخش خانگی را از مصرف کننده نهایی خریداری کنیم.
    وی با اشاره به راهکارهایی برای برون‌رفت محدویت تامین گاز، اظهار کرد: برای کاهش مصرف انرژی به ویژه گاز اقداماتی در شرکت فولاد مبارکه انجام می‌شود که به شارژ گرم اسلب می‌توان اشاره کرد اگرچه این اقدام به کاهش راندمان منجر می‌شود.
    مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به ذخیره‌سازی به روش LNGو استفاده از آن در پیک‌های مصرف و ذخیره سازی گاز طبیعی در گنبدهای نمکی هم اشاره ای کرد و افزود: در کوتاه‌مدت با تشکیل کارگروه‌های تخصصی از کارشناسان مربوطه می‌توان فرصت بهینه‌سازی در مصرف انرژی را توسعه بخشید.

    چگونگی مصرف گاز خانگی نیازمند فرهنگ‌سازی است
    مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: تشکیل اتاق فکر و کارگروه‌های تخصصی در حوزه گاز می‌تواند به تغییر بینش و فرهنگ در مصرف بهینه گاز در مصرف خانگی یاری برساند.
    وی افزود: وظیفه رسانه‌ها، حاکمیت است که مصرف بهینه در بخش خانگی را در جامعه تبیین کند چراکه اگر بخش صنعت در زمان اوج مصرف دچار محدودیت شود در درازمدت می‌تواند به امنیت جامعه خدشه وارد کند.


    اعلام آمادگی فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری جهت عبور از بحران محدودیت انرژی گاز
    وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما تولید وسایل گازسوز با راندمان بالای 90 درصد است به این معنا که بخاری‌های قدیمی را با بخاری های جدید جایگزین کنیم که تا سال آینده این شرایط شدنی است و تمام تلاش ما این است که در مدت کوتاه بهینه سازی مصرف گاز را در جامعه ترویج دهیم.
    مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه آمادگی اجرای هرگونه راهکار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و هرگونه سرمایه‌گذاری برای عبور از بحران محدودیت انرژی گاز را همچون انرژی برق اعلام می‌دارد.
    ضرورت فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف انرژی در کشور
    طیب‌نیا در بخش پرسش و پاسخ سمینار چالش گاز در زنجیره فولاد گفت:همه مشکلات در کشور راهکار داخلی دارد؛ حتی راهکارهای داخلی در کوتاه‌مدت هم برای چالش‌ها وجود دارد، فقط این راهکارها باید شناسایی شود و برای اجرایی شدن این راهکارها باید متولی در کشور وجود داشته باشد.
    وزارت نفت برای سرمایه‌گذاران بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی فرش قرمز پهن کند
    وی اضافه کرد: در زمینه کاهش مصرف انرژی جای کار فرهنگی زیادی وجود دارد اما متولی این کار فرهنگی طبیعتاً شرکت‌های فولادی نیستند و وزارت نفت و سایر نهادهای مربوطه باید در این زمینه کار فرهنگی انجام دهند.
    مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: وزارت نفت برای شرکت‌هایی که قصد دارند در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی سرمایه‌گذاری کنند، باید فرش قرمز پهن کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر