افزایش کیفیت سطح ورق گرم فولاد مبارکه

عصر معدن- کیفیت ورق گرم فولاد مبارکه با ارتقای دانش و مهارت بازرسان کنترل کیفی خط نورد گرم افزایش یافت.;

افزایش کیفیت سطح ورق گرم فولاد مبارکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، رئیس کنترل کیفی نورد گرم ضمن تأیید این خبر و با بیان اینکه فعالیت‌های اصلی بازرسان کنترل کیفی نورد گرم به‌طورکلی نظارت بر تولید محصول کلاف گرم، طبقه‌بندی و ثبت اطلاعات کیفی محصولات در سیستم اطلاعاتی مرکزی فولاد مبارکه است، گفت: کنترل و بازرسی جهت حصول اطمینان از انطباق مشخصات فنی محصولات (ورق) با استانداردهای تعیین‌شده و سفارش مشتری در تمامی مراحل تولید صورت می‌پذیرد.

    به گفته مسعود مهدیه، پارامترهای کیفی ورق گرم در فولاد مبارکه مشتمل بر کنترل نمودارهای ابعادی (ضخامت عرض)، کنترل نمودارهای دمایی (نورد-کلاف پیچ)، کنترل و بازرسی کیفیت سطحی و کنترل و بازرسی کیفیت شکلی است که کنترل و بازرسی کیفیت سطح ورق مهم‌ترین و حساس‌ترین فعالیت بازرسان کنترل کیفی نورد گرم محسوب می‌شود.

    وی با بیان اینکه علاوه بر موارد فوق، فعالیت‌های زیاد دیگری برای تحقق محصول با کیفیت مطلوب انجام می‌شود، ادامه داد: بازرسی سطح ورق با دستگاه بازرسی اتوماتیک سطح (پارسی‌تک) و به روش چشمی انجام می‌شود؛ به‌نحوی‌که عیوب سطحی در دستورالعمل‌ها آورده شده و تصمیم‌گیری و قضاوت نسبت به کاربرد و حساسیت مشتریان صورت می‌گیرد؛ ازاین‌رو نقش ارتقای دانش و مهارت بازرسان کنترل کیفی و حذف خطاهای انسانی، همسان‌سازی قضاوت در شرایط یکسان در این تصمیم‌گیری‌ها حائز اهمیت است.

    مسعود مهدیه تصریح کرد: عیوب سطحی نورد گرم حدود 80 درصد عیوب محصولات را شامل می‌گردد و از بین این عیوب، عیب ناخالصی غیرفلزی بیشترین سهم را داراست و بهبود در این زمینه، علاوه بر مزایای اقتصادی به تولید محصول باکیفیت در زمان کوتاه‌تر منجر خواهد شد.

    وی تأکید کرد: طی سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی برای کاهش عیوب انجام شده که یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های حل مسئله برای این موضوع پروژه حل مسئله به روش شش سیگما برای کاهش ناخالصی غیرفلزی است. با استفاده از این ‌روش تمامی عوامل تأثیرگذار بر ایجاد عیب استخراج و داده‌های مرتبط طی مراحل مختلف جمع‌آوری و پس از تحلیل اطلاعات، مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار تعیین می‌شود تا به‌طور اختصاصی بر روی آن کار شود.

    رئیس کنترل کیفی نورد گرم با تأکید بر اینکه در این زمینه پروژه‌های بهبود متعددی تعریف شده، خاطرنشان کرد: یکی از مؤثرترین این پروژه‌ها در قسمت کنترل کیفی نورد گرم با عنوان «ارتقای دانش و مهارت بازرسان کنترل کیفی در جهت قضاوت محصولات گرم» بوده که با توجه به اولویت پروژه، اجرای آن در دستور کار قسمت قرار گرفت و این اقدام اصلاحی یکی از اولین پروژه‌های اتمام یافته در این زمینه معرفی شد.

    وی در تشریح چگونگی کسب این موفقیت گفت: در این پروژه بازرسی سطح محصولات نورد گرم به‌صورت صد درصد انجام می‌شود. به‌طور مثال، کلاف گرم با ضخامت 2 میلی‌متر و عرض 1000 میلی‌متر در حدود 2000 متر سطح زیر و رو دارد که باید تمام این سطح در مدت‌زمان کمتر از 120 ثانیه بازرسی و قضاوت شود. برای سنجش قضاوت بازرسان کنترل کیفی نورد گرم در ابتدا به کمک مشاور و تیم کنترل کیفی آزمونی طراحی شد. از هر تیم نفرات مربوط به بازرسی اتوماتیک سطح مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج اولیه نشان داد انحراف بیش‌ازحد استاندارد وجود دارد. با بررسی و تحلیل صورت‌گرفته بر روی نتایج آزمون، دلایل انحراف ریشه‌یابی شد. اولین عامل مؤثر بر این انحراف، عدم‌تشخیص صحیح وخامت عیب ارزیابی گردید. عامل بعدی ایجاد خطای ناشی از هاله آب خنک‌کاری بود که باید توسط بازرس تشخیص داده شود. تشابه ظاهری عیوب نیز از دیگر عوامل خطای بازرسی بود. در ادامه این فعالیت‌ها ارزیابی دقیق حساسیت مشتریان در مورد عیب مذکور نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و به‌روزرسانی گردید. نیازهای آموزشی بازرسان مشخص و اجرای آن به‌صورت تئوری و عملی صورت پذیرفت. پس از انجام این فعالیت‌ها آزمون دوم برگزار شد و نتایج نشان داد خطای بازرسی پس از بهبود به حد قابل‌قبول و استاندارد کاهش یافته است.

    مسعود مهدیه در بخش پایانی سخنان خود ضمن قدردانی از تمامی همکارانی که در اجرای این پروژه مشارکت داشتند، تصریح کرد: برای اطمینان از برگشت‌ناپذیری خطای قضاوت بازرسان، مقرر شد تجدید ارزیابی بازرسین در بازه شش‌ماهه صورت پذیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر