مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در هشتمین همایش جایزه بهره وری معدن و صنایع معدنی اعلام کرد:

برنامه ایمیدرو برای ارتقای بهره وری زنجیره معدن در ۲ بخش ساختاری و کارکردی

آموزش و مشاوره رایگان به شرکت ها در حوزه بهره وری

عصر معدن- مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو اعلام کرد: این سازمان برای ارتقای بهره وری زنجیره بخش معدن، در ۲ بخش ساختاری و کارکردی اقدام می کند.;

برنامه ایمیدرو برای ارتقای بهره وری زنجیره معدن در ۲ بخش ساختاری و کارکردی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، غلامرضا ملاطاهری امروز در هشتمین همایش جایزه ملی بهره وری معدن و صنایع معدنی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: سازمان های توسعه ای دنیا وظایف متعددی دارند که یکی از آنها، مقوله توانمندسازی و حمایت از بخش های ذیربط است.
    وی ادامه داد: ایمیدرو هم در بخش معدن و صنایع معدنی، فرایند توانمندسازی را با اجرای 4 مولفه شامل حمایت از پژوهش های کاربردی و توسعه ایی، توسعه فناوری و نوآوری، ارتقای بهره وری و آموزش دنبال می کند.

    تشریح اقدامات بهره وری در 2 حوزه ساختاری و کارکردی
    ملاطاهری با تشریح اقدامات بهره وری این سازمان در 2 حوزه ساختاری و کارکردی، گفت: در بخش ساختاری، جایزه ملی بهره وری معدن و صنایع معدنی از سال 91 اجرایی شد و طی دو دوره (95 و 98) به عنوان تخصصی ترین جایزه بهره وری حوزه معدن و صنایع معدنی، تاییده سازمان ملی بهره وری را گرفتیم.
    وی ادامه داد: این جایزه مبتنی بر مدل بومی سازی شده برای سنجش و ارزیابی بهره وری بخش معدن و صنایع معدنی است که برای شرکت هایی که در جایزه ثبت نام می کنند به کار گرفته می شود.
    مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو خاطرنشان کرد: در فرایند جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی، شرکت ها یک خودارزیابی از خود داشته و نقاط قوت و ضعف خود و همچنین محمل هایی که موجب بهبود بهره وری شرکت متبوع می شود را شناسایی می کنند. علاوه براین در فضای رقابتی ایجاد شده، تجارب شرکت ها به اشتراک گذاشته می شود و این خود به ارتقای بهره وری کمک می کند.
    وی افزود: در کنار آن، یکسری آموزش های رایگان در حوزه بهره وری طی یک سال برای شرکت ها از سوی ایمیدرو برگزار می شود. همچنین، مشاوره های رایگان جهت تعریف پروژه های بهبود بهره وری توسط 150 ارزیاب مجرب در محل شرکت ها انجام می شود.

    تحقق 100 درصدی برنامه های بهره وری ابلاغی
    ملاطاهری با اشاره به اقدامات بخش کارکردی ایمیدرو برای ارتقای بهره وری گفت: براساس بند ج تبصره 20 قانون بودجه، از سال 99 برنامه های ستاد ایمیدرو و شرکت های تابعه در حوزه بهره وری برشمرده شد و به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی بهره وری ارسال و سپس در جلسه ای، از این برنامه ها دفاع به عمل آمد.
    وی افزود: برنامه های مذکور توسط هیات محترم دولت تصویب و به شرکت های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و از جمله ایمیدرو ابلاغ شد که خوشبختانه طبق گزارش ها، 100 درصد برنامه های پیش بینی شده در شش ماه نخست سال 1400 محقق شد.
    مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به انجام پروژه های پژوهشی در ایمیدرو به عنوان یکی دیگر از اقدامات این سازمان در حوزه بهره وری بیان داشت: 2 پروژه برای بهبود این مدل و محاسبه شاخص های بهره وری با مراکز دانشگاهی و پژوهشی منعقد کردیم.

    مگاپروژه برای تبیین مدلی پویا و دینامیک
    وی ادامه داد: همچنین یک مگاپروژه برای تبیین مدلی پویا و دینامیک به منظور تعریف پروژه هایی که در زمینه بهره وری کل زنجیره ارزش مواد معدنی کمک می کند، با یک کنسرسیومی دانشگاهی تعریف کردیم.
    ملاطاهری گفت: طرح دیگر، بهینه سازی مصارف آب و انرژی واحدهای معدنی به عنوان یکی از چالش های بخش معدن و صنایع معدنی است که در این پروژه به راهکارهای تامین انرژی از طریق انرژی های تجدید پذیر نیز پرداخته خواهد شد.

    توجه به بهره وری در قانون بودجه
    مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه برنامه ششم توسعه اقتصادی، به عنوان یکی از اسناد بالادستی است که ما را مکلف به فعالیت در حوزه بهره وری می کند، تصریح کرد: در این قانون، رشد 8 درصدی برای اقتصاد کشور درنظر گرفته شده بود که 2.8 درصد آن از محل بهره وری کل عوامل تولید و سهم بخش معدن برای دستیابی به این هدف 2.4 درصد بوده است.
    وی افزود: البته برای هیچ یک از حوزه های مختلف این اهداف در کشور محقق نشد. با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه اقتصادی در حال تدوین است باید با توجه به اهدافی که به صورت واقع بینانه تعریف خواهد شد برنامه ریزی های دقیق و قابل اجرایی در این بخش صورت پذیرد.
    ملاطاهری اذعان کرد: با توجه به محقق نشدن این اهداف، در بند ج تبصره 20 قانون بودجه سال 1400 و ضوابط اجرایی آن و همچنین لایحه بودجه سال 1401 تکالیف مناسبی برای دستگاههای اجرایی در راستای ارتقای بهره وری مطرح شده است.
    وی افزود: این قانون همه دستگاه های اجرایی و سازمان های دولتی را به استقرار چرخه بهره وری و اجرای برنامه عملیاتی برای ارتقای بهره وری در کشور مکلف کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر