کرباسیان تشریح کرد:

۱۳۹۶؛‌ سال افتتاح و شروع عملیات اجرایی طرح های بزرگ

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: ۱۳۹۶ همزمان،‌ سال افتتاح و رشد صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی با تکیه بر افزایش تعاملات بین المللی بوده است.;

۱۳۹۶؛‌ سال افتتاح و شروع عملیات اجرایی طرح های بزرگ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان که بااشاره به رئوس اقدامات این سازمان ، اظهار کرد: بخش معدن و صنایع معدنی در سال 1396 از یک سو شاهد روزهای فشرده ای در راه اندازی و همچنین شروع به کار طرح های شاخص و از دیگر سو شاهد تقویت قیمت ها و رشد تقاضا برای تولیدات معدنی و صنایع معدنی در بازارهای جهانی شد.

    وی تصریح کرد: در این سو عملکرد این بخش نمود عینی تری نسبت به سال های قبل داشت و این تنها با اراده جمعی بخش خصوصی و حمایت دولت میسر شد آن هم در شرایطی که همواره با کمبود منابع مالی مواجه بوده ایم.
    کرباسیان افزود: در زنجیره فولاد، مس، روی، آلومینیوم و نیز امور زیرساختی و توجه به معادن کوچک پروژه هایی به مدار تولید و عملیات اجرایی پیوستند که اثراتی بلند مدت بر اشتغال و درآمدزایی برای نیروی کار کشور دارند.
    لزوم توجه دولت
    وی گفت: چنین موضوعی توجه بیشتر دولت به این بخش را می طلبد که قادر است به اشتغال مولد، توسعه صادرات و در یک کلان اقتصاد مقاومتی کمک شایانی کند.
    رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: راه اندازی 10 میلیون تن ظرفیت جدید گندله در سنگان، افتتاح سه طرح از فولاد های استانی با تکنولوژی ایرانی، تعدادی از طرح های صنعت مس و سنگ آهن در کرمان و همچنین فولاد در منطقه خلیج فارس، بخشی از ظرفیت های جدیدی است که به حرکت چرخ اقتصاد کمک می کند.
    وی ادامه داد: آغاز به کار پروژه روی در معدن مهدی آباد، واگذاری استخراج و فروش گل گهر 4 به بخش خصوصی، سرعت گرفتن اجرای طرح های آلومینیوم جنوب و جاجرم و این اواخر شروع عملیات اجرایی بندر اختصاصی منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان در استان هرمزگان که پشتیبان ورود مواد اولیه و صدور کالای ساخته شده خواهد شد، در ردیف اقدامات سال 96 جای گرفتند.

    معادن کوچک،‌ مسئولیت اجتماعی
    کرباسیان گفت: اقدام برای فعال سازی معادن کوچک با همکاری صندوق بیمه معدن،‌ خانه معدن ایران و وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی که عمدتا در مناطق کم برخوردار هستند، از رویدادهایی قابل توجه روزها و هفته های اخیر است که با مشارکت طرف دولتی و تشکل های معدنی اجرایی شده است.
    وی به بُعد اجتماعی توسعه معادن اشاره کرد و اظهار داشت: توجه به مسوولیت اجتماعی در توسعه بخش معدن،‌ از جمله اهداف سال های اخیر بوده که اقداماتی نیز در مناطق مختلف معدنی از جمله سنگان در شرق، معادن کوچک در غرب، جاده های دسترسی در جنوب و ... صورت گرفته است.
    کرباسیان افزود: احداث و توسعه جاده های دسترسی به معادن و صنایع معدنی،‌ توجه به راه سازی در معادن خصوصی و ایجاد امکانات رفاهی برای آن مناطق که خوشبختانه در قالب برنامه ای در حال اجرا است (یا برخی از آن ها اتمام یافته است)، از جمله عملکرد این بخش به شمار می آید.
    اثر برنامه اکتشاف
    رییس هیات عامل ایمیدرو درباره بخش اکتشاف گفت: یکی از اثرات اقدامات نخستین در دولت یازدهم، عیان شدن عملکرد بخش اکتشاف است که پس از شروع عملیات و در گذر زمان جایگاه چنین فعالیتی در سطح 250 هزار کیلومتر مربع (با بیش از 400 محدوده اکتشافی) برجسته تر شد.
    کرباسیان یادآور شد: در اواخر پاییز نخستین پهنه اکتشافی برای جذب سرمایه گذار به فراخوان عمومی گذاشته شد و این روند برای فراخوان های بعدی در سال جدید ادامه دار خواهد بود. این طرح پشتیبان توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است و تامین خوراک صنایع، از این نقطه آغاز می شود.
    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: از دیگر رویدادهای تاثیرگذار سال 96 برنامه وزیر محترم برای مشارکت گرفتن بیشتر بخش خصوصی در تصمیم گیری ها بود که از بدو فعالیت دولت دوازدهم، این امر در حوزه معدن کلید خورد که نتیجه آن شکل گیری ستاد زنجیره فولاد بود.

    تعاملات بین المللی
    وی افزود: در این سال، دولت فعالانه وارد همکاری با بانک های خارج کشور شد که بخش معدن نیز در حال ثمره بردن از آن است. این مهم نشان می دهد در سایه تعاملات بین المللی می توان منابع مالی و دانش جدید را روانه بخش تولید و صادرات کرد. البته دولت همواره به عنوان یک استراتژی چنین موضوعی را پیگیری کرده و بدان تاکید کرده است. کرباسیان تصریح کرد: در این میان استفاده از سرمایه و دانش ایرانیان خارج کشور یکی از گزینه های مطلوب برای توسعه این بخش بوده است و باید در قالب یک برنامه منسجم تمرکز بیشتری بر آن ایجاد شود.
    وی همچنین به توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: در سوی دیگر تعاملات بین المللی رشد آمار صادرات به ثبت رسید. صادرات فولاد در 11 ماه سال از رکورد 8 میلیون تن عبور کرد و برای 12 ماه سال قطعا رقم بالاتری ثبت می شود. در آن مدت کل ارزش صادرات از 8.4 میلیارد دلار عبور کرد و این بخش در حال تقویت جایگاه خود در صدور کالای غیرنفتی است.

    جایگاه در اقتصاد
    کرباسیان تاکید کرد: در حالی که گفته می شود سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد حدود 6 درصد است این بخش سهم 22درصدی در صدور کالاهای غیرنفتی در اختیار دارد که حکایت از اثربخشی بالای این حوزه دارد.
    رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: در واقع سال 96 و در پی آن سال 97 را می توان برداشت دسترنج فعالان این بخش از اقتصاد دانست. در این میان بخش خصوصی عزم خود را برای مشارکت در توسعه کشور دو چندان کرد که جای بسی تقدیر دارد.
    برنامه های 97
    کرباسیان درباره برنامه های سال 97 گفت: سال 1397 نیز افتتاح طرح های زنجیره فولاد را در نقاط مختلف کشور داریم که طرح های استانی در کنار مناطق سنگان و کرمان برای فرآوری سنگ آهن در جایگاه خاصی هستند.
    وی یادآور شد: امروزه منطقه سنگان که روزگاری نه چندان دور با انبوهی از پروژه های نیمه تمام روبرو بود؛ نیست، بلکه به شهری از فرآوری سنگ آهن تبدیل شده است که بخشی از آینده صنعت فولاد ایران بدان گره خورده و چشم ها به آن منطقه دوخته شده است.
    کرباسیان افزود: این طرح ها از دولت یازدهم تحرک پیدا کرد و از شروع دولت دوازدهم پروژه های جدید گام به گام به تولید رسیدند و افتتاح شدند. ادامه افتتاح ها هم در سال 97 خواهد بود.
    به گفته کرباسیان، سال آینده در بخش آلومینیوم نیز شاهد افتتاح هایی هستیم که در ابتدا در جاجرم خراسان شمالی و بعد آلومینیوم جنوب در منطقه لامرد خواهیم شد.
    وی ادامه داد: در سال جدید برنامه ها طبق سیاست وزیر محترم، همراهی و مشارکت گرفتن از بخش خصوصی در سیاستگذاری و اجرا است و با چنین نگرشی افق روشنی را در معدن و صنایع معدنی خواهیم داشت.
    ادامه تعاملات بین المللی
    به گفته کرباسیان،‌ در بخش تعاملات بین المللی نیز ادامه این سیاست های فعلی دولت، سبب بهره بردن بیشتر تولید از منابع مالی خارجی و انتقال دانش فنی خواهد شد بدین جهت ادامه همکاری و تعاملات بین الملل در جهت منافع اقتصاد کشور، ضرورتی انکارناپذیر می کند.
    رییس هیات عامل ایمیدرو در پایان سخنانش گفت: لازم می دانم تقدیر و سپاس خود را تقدیم تمامی پیشروان دستگاه دیپلماسی و نیز دست اندرکاران بخش خصوصی، مدیران و کارکنان دولتی -به عنوان حامی- کنم که توسعه این بخش با همگرایی و همراهی این سه ضلع به منصه ظهور نشسته است .
    وی تاکید کرد: با این نگرش امید فراوان به سرعت رشد در این حوزه داریم و آن را گامی در جهت اعتلای میهن عزیز، نظام اسلامی و تلاشگران آن می دانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر