نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

بزودی تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه می‌شوند

رصد انبار خریداران توسط سامانه جامع تجارت

عصر معدن- نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درصد اندکی از فولاد تولیدی در بورس عرضه می‌شد که عملا کفاف نیاز خریداران یا تولیدکنندگان زنجیره را در بازار نمی‌داد و کمتر از ۴۰ درصد مصرف داخل بود، بنابراین عملا در بازار عطش ایجاد می‌شد.;

بزودی تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه می‌شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا، علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح فولاد کمیسیون صنایع و معادن در حال نهایی شدن است که براساس آن الزام می‌شود کل محصولات زنجیره‌ی فولاد در بورس عرضه و روی صادرات مازاد بر بورس کار شود. قبلا درصد جزیی در بورس عرضه می‌شد که باعث اشکال بود.

    وی افزود: بخشی از آنچه به دنبال آن هستیم و نظر وزیر هم در مورد آن مثبت است، عرضه‌ی کامل زنجیره‌ی فولاد در بورس است. بخش دیگر هم سامانه جامع تجارت است که مربوط به کنترل انبارهای تولیدکننده‌هایی که از این زنجیره خریداری می‌کنند.

    جدی تصریح کرد: قطعا عرضه‌ی کل زنجیره‌ی فولاد در بورس تاثیر مثبت خواهد داشت چراکه عرضه‌ مازاد بر مصرف داریم. اگر مصرف سالانه فولاد زیر 20 میلیون تن باشد، تولید کشور بالای 30 میلیون تن است. یعنی نزدیک دو برابر مصرف، تولید داریم.

    نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درصد اندکی از فولاد تولیدی در بورس عرضه می‌شد که عملا کفاف نیاز خریداران یا تولیدکنندگان زنجیره را در بازار نمی‌داد و کمتر از 40 درصد مصرف داخل بود، بنابراین عملا در بازار عطش ایجاد می‌شد.

    جدی افزود: فولاد خارج از بورس به دلالان داده می‌شد، آنها هم از این عطش استفاده می‌کردند و قیمت فولاد را افزایش می‌دادند که به تبع آن قیمت بورس نیز افزایش پیدا می‌کرد. 

    وی اضافه کرد: به همین علت این طرح ارائه شد تا مانع رانت دلالان شود؛ در برخی مواقع فولاد 20 درصد بالاتر از قیمت جهانی در بورس فروخته و باعث گرانی خودرو، لوازم خانگی و مشکل پیدا کردن صنایع ساختمانی شد.

    این نماینده مجلس اظهار داشت: برای قیمت پایه فولاد نیز در بورس سقف تعیین کردیم و نهایتا می‌تواند 95 درصد فوب جهانی عرضه شود.

    وی در پایان افزود: برای اینکه فولاد احتکار نشود، تنها تولیدکننده زنجیره یا مصرف‌کننده نهایی، خریدار خواهند بود لذا انبار این افراد باید تحت کنترل یک سامانه تجارت قرار بگیرد تا احتکار نکنند. یعنی اگر در بورس عرضه‌ای می‌شود تنها برای تولید باشد، به همین علت سامانه تجارت ملزم به کنترل انبار این افراد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر