معاون وزیر صمت:

ثبات و آرامش بازار سیمان نتیجه ورود کل تولید به بورس کالاست

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: خوشبختانه دیدیم که نتیجه مطلوب هم داشت و در حال حاضر سیمان به قیمت پیش از قطعی‌های برق رسیده و مشکلات حل شده است. همچنین می‌توان گفت که دلال‌بازی‌ها تقریبا از بین رفته است و دیگر کسی نمی‌تواند اقدام به خرید و انبار سیمان کرده و زمینه افزایش قیمت را فراهم کند.;

ثبات و آرامش بازار سیمان نتیجه ورود کل تولید به بورس کالاست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، اسدالله کشاورز گفت: همانطور که بارها اعلام شد، قطعی‌های برق سبب شد که قیمت سیمان به شدت افزایش یابد و در نتیجه تنها راهی که می‌توانستیم بازار را کنترل و بساط دلال‌بازی‌ها را جمع کنیم، این بود که تمامی زنجیره از تولیدکننده تا مصرف‌کنندگان خرد را به سمت بورس کالا سوق دهیم. خوشبختانه دیدیم که نتیجه مطلوب هم داشت و در حال حاضر سیمان به قیمت پیش از قطعی‌های برق رسیده و مشکلات حل شده است. همچنین می‌توان گفت که دلال‌بازی‌ها تقریبا از بین رفته است و دیگر کسی نمی‌تواند اقدام به خرید و انبار سیمان کرده و زمینه افزایش قیمت را فراهم کند.

    وی تاکید کرد: این کار نه‌تنها هیچ هدف سیاسی نداشته بلکه در جهت کنترل بازار و ایجاد شفافیت بوده است و مهمتر اینکه سیمان به دست مصرف‌کننده اصلی برسد. در حال حاضر همه تولیدکنندگان سیمان وارد بورس شده و ثبت‌نام خود را تکمیل کرده‌اند. تعدادی از مصرف‌کنندگان و عاملان فروش خرد باقی مانده اند که آن‌ها نیز به تدریج وارد می شوند. تنها بحث تعدادی از پروژه‌های عمرانی که ممکن است در آینده آغاز شود، وجود دارد که اجراکنندگان آن‌ نیز می‌توانند در زمان نیاز، ثبت نام و خرید خود را انجام دهند.

    معاون معدنی وزارت صمت خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه دیگر هیچگونه امکان عرضه‌ خارج از بورس وجود ندارد، تخلفی صورت نخواهد گرفت. در این صورت زمانیکه عملا فروش خارج از سیستم انجام نشود، خریداری هم خارج از این سیستم وجود ندارد و تمامی معاملات شفاف انجام می‌شود.

    کشاورز در رابطه با صادرات سیمان نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور در حوزه سیمان، مازاد تولید وجود دارد و نمی‌توان آن را انبار کرد، اگر صادرات صورت نگیرد، سیمان تولیدی در بازار داخل مشتری نخواهد داشت. کارخانه‌های سیمان پس از عرضه در بورس، چنانچه مشتری و تقاضا نداشته باشند، مجاز به صادرات خواهند بود. تمامی مصرف‌کنندگان سیمان هم وارد بورس کالا و عضو سامانه جامع تجارت شده‌اند و می‌توانند به هر میزان که نیاز داشته باشند، سیمان مورد نیاز خود را دریافت کنند. سیمان مازاد بر عرضه که مشتری ندارد به صادرات اختصاص خواهد یافت.

    کشاورز صادرات سیمان با ریال را رد کرد و گفت: تمامی کالاهای صادراتی اعم از سیمان و فولاد و... تحت کنترل هستند و با ارز کشورهای مقصد به قروش می رسد و ما نیز رصد می‌کنیم که ارز صادراتی حتما باز گردانده شود. در مورد نرخ‌های صادراتی نیز به‌ویژه در حوزه سیمان نمی‌توان گفت که این کار به صرفه نیست اما توجیه بسیار پایینی دارد. به هر حال بالغ بر 10 میلیون تن مازاد نیاز بازار داخل، تولید داریم که قابل انبار شدن نیست. همچنین برای آنکه بتوانیم مراودات بین کشورهای همسایه را حفظ کنیم، بایستی صادرات داشته باشیم.

    وی خاطرنشان کرد: ممکن است این صادرات سود چندانی نداشته باشد اما به سبب حفظ جایگاه ایران در جامعه بین‌المللی مجبوریم این کار را انجام دهیم. البته این بدان معنا نخواهد بود که نیاز بازار بی‌پاسخ خواهد ماند. تولیدکنندگان اجازه صادرات حتی یک کیلوگرم غیر از آنچه که در بورس عرضه می‌شود را ندارند، مگر آنکه در بورس کالا تقاضایی برای آن وجود نداشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر