سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی خواستار شد؛

حذف الزام عرضه محصولات لوله و پروفیل فولادی در بورس کالا

عصر معدن- سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور، ضمن تاکید براینکه فروش لوله و پروفیل به سبب گستردگی طیف مصرف‌کنندگان و تنوع محصول، قابلیت عرضه در بورس کالا ندارند و کمیته عرضه در بورس کالا نیز این موضوع را تایید کرده است، از مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، خواست تا الزام عرضه محصولات لوله و پروفیل فولادی در بورس کالا منتفی و حذف شود.;

حذف الزام عرضه محصولات لوله و پروفیل فولادی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، آنوش رحام- دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوه و پروفیل فولادی- در نامه‌ای خطاب به سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت- به جلسه‌های برگزار شده در رابطه با بررسی کلیه ابعاد عرضه محصولات مختلف در بورس کالای کشور طی سال‌های اخیر اشاره کرده با بیان اینکه طبق تایید کمیته عرضه بورس کالا مبنی براینکه عرضه و فروش محصولات لوله و پروفیل فولادی، باتوجه به ماهیت، نوع خریداران و رقابتی نبودن فاقد امکان پذیرش در بورس هستند، خواستار حذف الزام عرضه محصولات مذکور در بورس کالا شد.

      در متن نامه وی آمده است:

    "احتراماً پیرو نامه شماره 60/173232 تاریخ ٢۰ مهر ١٤۰۰ همانگونه که استحضار دارید در طول سه سال گذشته موضوع عرضه محصولات لوله و پروفیل در بورس کالا طرح و در تمامی مراجع ذی‌صلاح مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. نتیجتاً از آنجایی که مصرف‌کننده نهایی محصولات لوله و پروفیل، حلقه آخر زنجیره فولاد و عمدتاً اصناف مختلف هستند، پیرو بند 19 صورت‌ جلسه شماره ٦۰/٧٨٦٧٩ مورخ 27 خرداد ماه 1399 ستاد تنظیم بازار مشخص شد امکان عرضه این محصولات در بورس کالا وجود ندارد و عنایتاً موضوع به مراجع ذی‌صلاح ابلاغ گردید که پیوست آن به ضمیمه به حضورتان ایفاد می‌گردد.

    شایان ذکر است تولیدکنندگان لوله و پروفیل عمده محصولات خود را به طیف گسترده‌ای از مشتریان در اصناف عرضه نموده که خود در تولید بیش از 700 قلم کالای ریز و درشت اعم از قطعات و تجهیزات صنایع مختلف کاربرد دارند؛ لذا فروش این محصولات عملا به دلیل گستردگی، هم از حیث تنوع محصول و هم طیف مصرف‌کنندگان مختلف، قابلیت عرضه در بورس کالا ندارد.

    ضمناً یادآور می گردد با توجه به عرضه ورق فولادی در بورس کالا و ضرورت تسویه به موقع LC و تعهدات مالی تولیدکنندگان لوله و پروفیل، عرضه این محصولات در بورس عملاً موجب به هم‌ریختگی و اختلال در قراردادهای جاری و آتی تولیدکنندگان با مشتریان می‌گردد. باتوجه به اینکه کلیه مقادیر تولید، عرضه و فروش محصولات لوله و پروفیل به منظور ایجاد شفافیت در سامانه جامع تجارت ثبت می‌گردد ، اطلاعات کامل سهمیه ورق، میزان تولید و فروش آن جهت هرگونه رصد و پایش در اختیار وزارتخانه متبوع است.

    همچنین برابر دو مورد استعلام اعضاء سندیکا از شرکت بورس کالای ایران، به شماره نامه‌های ١۰/٣٢٨٥١  تاریخ ٧ بهمن ١٣٩٧ به شرکت تهران شرق و همچنین نامه شماره ١۰/٤۰٨12 تاریخ ٢٨ تیر ١٣٩٩ به شرکت کالوپ، مبنی بر عرضه و فروش کالای لوله و پروفیل فولادی، کمیته عرضه بورس کالا در جلسه شماره ٢٥٨، محصولات مذکور را با توجه به ماهیت و نوع خریداران و رقابتی نبودن، فاقد امکان پذیرش در بورس کالای ایران اعلام نموده است.

    در پایان خواهشمند است برابر مستندات ضمیمه و دو سال جلسات کارشناسی که کلیه ابعاد عرضه محصولات مختلف در بورس کالای ایران و همچنین ساختار اصناف مصرف‌کننده مورد بررسی قرار گرفته است، دستور فرمایید نسبت به حذف الزام عرضه محصولات لوله و پروفیل فولادی در بورس کالا اقدامات لازم صورت پذیرد.

    شایان ذکر است اثر تصمیم‌های خلق‌الساعه به منظور ساماندهی بازار بدون توجه به بررسی‌های کارشناسی و سوابق موجود، نه تنها موجب ساماندهی بازار نخواهد شد که برعکس اثرات سوء آن متوجه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد شد."

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر