از سوی وزارت صمت؛

سازوکار تنظیم بازار محصولات منبع پایه اعلام شد

عصر معدن- ­سخنگوی وزارت صمت از طراحی و اجرای سازوکار تنظیم بازار محصولات منبع پایه خبر داد.;

سازوکار تنظیم بازار محصولات منبع پایه اعلام شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت سازوکار تنظیم بازار محصولات منبع پایه را طراحی و اجرا کرد.

    وی افزود: هدف اصلی سازوکار جدید حذف نوسانات نرخ ارز بر قیمت محصولات منبع پایه و در نهایت جلوگیری از افزایش بی دلیل قیمت محصولات نهایی است.

    سخنگوی وزارت صمت گفت: در سازوکار جدید مقرر شد «صد در صد» عرضه این محصولات (نظیر مواد پتروشیمی، شمش، ورق، میلگرد، سیمان و ...) ابتدا در تالار داخلی بورس کالا عرضه شود و فقط در صورتیکه مازاد بر مصرف صنایع داخلی ایجاد شد، این مازاد در تالار صادراتی بورس برای تولیدکننده محصول قابلیت صادرات داشته باشد.

    وی ادامه داد: در توافقی که با گمرک صورت گرفت همزمان با درج مازاد محصول و شرکت تولیدکننده در تالار صادراتی بورس این اطلاعات بصورت برخط برای سامانه گمرک نیز ارسال می‌شود و گمرک صرفا طبق داده‌های دریافتی از تالار صادراتی بورس کالا می‌تواند مجوز صادرات بدهد.

    قالیباف در ادامه یادآور شد: شرکت تولیدکننده محصول که امتیاز صادراتی پیدا می‌کند می‌تواند این امتیاز را به شرکت دیگری نیز واگذار کند.

    وی با اشاره به حذف تقاضا‌های بازرگانی (غیر تولیدی) از بورس کالا، تصریح کرد: شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند موظف به رعایت ضوابط اعلامی هستند.

    سخنگوی وزارت صمت همچنین گفت: با اجرای دقیق این ساز و کار جدید از کشف قیمت مواد اولیه تولید در بورس، دلار زدایی خواهد شد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر