معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس مطرح کرد:

توسعه صنعت مس با ابزارهای نوین مالی بورس کالا

عصر معدن- معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی، منجر به تنوع‌بخشی به ابزارهای مالی و منصفانه‌شدن قیمت‌ها شده است و به اقتصاد ملی کمک به‌سزایی می‌کند.;

توسعه صنعت مس با ابزارهای نوین مالی بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، کیارش مهرانی با بیان این مطلب، اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت مس قصد دارد در حوزه توسعه ابزارهای نوین مالی به کشور و بازار سرمایه کمک کند، به‌ عنوان یک صنعت پیشتاز با هماهنگی که با بورس کالا و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام داده و هدایت و حمایتی که وزارت صمت و ایمیدرو از این ابزار داشته‌اند، اقدامات قابل‌توجهی را انجام داده است.

    وی با تاکید بر اینکه شرکت مس قصد دارد این بازار را در کشور توسعه دهد، بیان کرد: با این کار به متنوع‌سازی ابزارهای سرمایه‌گذارانی که قصد دارند با استفاده از منابع مالی بلااستفاده یا منابع مالی که بخواهند بازدهی سریع‌تری داشته باشند، کمک به‌سزایی می‌شود.

    معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن اشاره به محاسن این ابزار، عنوان کرد: معاملات آتی اساسا جزو ابزارهای مشتقه محسوب می‌شوند. ابزارهایی که پشتوانه آن‌ها دارایی فیزیکی است و این دارایی فیزیکی مثل مس کاتدی است که شرکت ملی صنایع مس ایران روزانه اقدام به تولید آن کرده و با بالاترین کیفیت در بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌کند.

    مهرانی تصریح کرد: آنچه مزیت معاملات آتی محسوب می‌شود، این است که هر سه گروه تولیدکننده که به دنبال پوشش ریسک‌های خود هستند که اصطلاحا گفته می‌شود «هجینگ» انجام می‌دهند یا کسانی که به دنبال موقعیت‌های آربیتراژی هستند، بتوانند از تفاوت بین دو بازار سود بدون ریسک استفاده کنند و کسانی که به دنبال نوسان‌گیری و سفته‌بازی هستند، می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

    وی اضافه کرد: معاملات آتی به‌ عنوان یکی از معاملاتی است که تنظیم‌کننده بازارهای مالی و اقتصادی به‌ شمار می‌رود.

    معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران اذعان کرد: سرعت رشد بازارهای مالی از سرعت رشد بازارهای فیزیکی به دلیل پیش‌بینی‌های رفتاری قابلیت پیش‌بینی دارند و سرعت عمل آن بازارها بیشتر است. بنابراین هر سه گروه می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

    مهرانی اذعان کرد: امروزه بسیاری از سرمایه‌گذارانی که به دنبال تامین نیازهای مالی خود از محل مدل‌های پوشش ریسک ارز هستند، می‌توانند خود را در برابر پوشش ریسک ارز از طریق قراردادهای آتی مس هج کنند و اصطلاحا ریسک را پوشش دهند.

    وی اضافه کرد: این مدلی که طراحی شده، قطعا به اقتصاد ملی کمک می‌کند و همچنین معاملات نقدی و معاملات آینده را تنظیم کرده و در کنار آن باعث شفاف‌سازی و منصفانه‌شدن قیمت‌ها در بازار می‌شود.

    معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه مس نسبت به سایر کالاها دارای ویژگی‌های زیادی است، مطرح کرد: قیمت مس، تابعی از قیمت‌های جهانی است. یعنی بنگاه‌های بزرگ بین‌المللی این کالا را تولید می‌کنند و به دلیل کمیابی معادن و موقعیت‌های سختی که در تولید مس وجود دارد، کالای ارزشمندی محسوب می‌شود و جزو کالاهای با ارزش افزوده بالا و دارای ارزش زیادی به‌ شمار می‌رود.

    مهرانی اظهار کرد: از سوی دیگر مس کالای ارزی بوده و قیمت آن تابعی از نرخ ارز است. بنابراین افرادی که بتوانند پیش‌بینی درستی از نرخ ارز و قیمت‌های جهانی و شرایط داخلی و بین‌المللی داشته باشند، به‌خوبی می‌توانند به‌ صورت مستمر از این ابزار برای مقاصد سه‌گانه استفاده کنند.

    وی همچنین از پشتیبانی وزارت صمت از شرکت ملی صنایع مس در مسیر توسعه ابزارهای نوین مالی در بازار اقتصادی، تقدیر و تشکر کرد و گفت: به‌رغم اینکه در دوره‌های قبل همواره این موضوع بنا به دلایل متعددی عملیاتی نشده بود، اما امروز با موافقت و مساعدت وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد این موضوع عملیاتی شد.

    معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه به بررسی علل سرعت نگرفتن معاملات گواهی سپرده کالایی مس پرداخت و بیان کرد: به دلیل اینکه هنوز مسئله مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی حل نشده است، سرعت نخواهد گرفت و باید آن را مانند سایر اوراق بهادار بازار سرمایه، معافیت مالیاتی دهند و طبق بند 24 ماده یک قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، باید این ابزار مالی از پرداخت مالیات مضاعف معاف شود.

    مهرانی تصریح کرد: به این دلیل که سازمان امور مالیاتی حذف مالیات ارزش افزوده را از معاملات گواهی سپرده کالایی نپذیرفته است و هر بار معامله این اوراق مشمول مالیات می‌شود، این گواهی سپرده کالایی در حال حاضر فاقد بازار ثانویه خواهد بود.

    وی ضمن اشاره به قانون مالیات‌های مستقیم، اذعان کرد: قانون مالیات‌های مستقیم (ماده 143 مکرر) نیز به این معافیت اشاره دارد و تاکنون سازمان مالیاتی بخشنامه‌ای بابت اصلاح مالیات ارزش افزوده به بورس کالا ابلاغ نکرده است.

    معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن ابراز امیدواری از ابلاغ بخشنامه مورد نظر، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم این بخشنامه ابلاغ و گواهی سپرده کالایی مس دارای معاملات پیوسته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر