نخستین تسویه معاملاتی با اوراق گام در بورس کالا کلید خورد

عصر معدن- نخستین تسویه معاملات با اعتباردهی از محل اوراق گواهی مولد (گام) در بازار فیزیکی بورس کالا در روز یکشنبه ۱۰ مهر در جریان فروش محصول های شرکت های ملی مس ایران و آلومینیوم ایران انجام شد و امروز نیز تسویه معاملات اعتباری به پشتوانه اوراق گام در عرضه دو محصول شرکت ملی مس ایران و یک محصول از شرکت گسترش خدمات آتیه اندیشان سپهر شرق ادامه پیدا می کند.;

نخستین تسویه معاملاتی با اوراق گام در بورس کالا کلید خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر ، بورس کالای ایران متناسب با تصمیم اخیر دولت در زمینه فعالسازی اوراق گام و تامین مالی اعتباری بنگاه های تولیدی، هفته گذشته (در روز 6 مهر) در اطلاعیه ای اعلام کرد: بازار فیزیکی امکاناتی را فراهم کرده که به واسطه آن در رینگ‌های داخلی و صادراتی با استفاده از اوراق گام هم تسویه اعتباری امکان‌پذیر می‌شود.

    چند روز پس از این ابلاغیه، در روز یکشنبه 10 مهر ماه، عرضه‌های تایید شده با اعتباردهی از محل اوراق گام نهایی و اعلام شد.

    جزییات نخستین تسویه معاملات با استفاده از اوراق گام در بورس کالا در روز یکشنبه 10 مهر نشان می دهد، شرکت ملی صنایع مس ایران در عرضه محصول های مس کم عیار G ، مس کم عیار R و مس کاتد و شرکت آلومینیوم ایران در عرضه بیلت آلومینیوم امکان تسویه معاملات با خریداران از طریق اوراق گام را پذیرفته اند.

    جزییات روند تسویه براساس اطلاعیه عرضه شرکت های مذکور در خصوص عرضه های دیروز و امروز به شرح زیر است:

    1. در عرضه های دیروز دهم مهر ماه تسویه 10 هزار تن مس کم عیار سرباره G، 4 هزار تن مس کاتد و 500 تن مس کم عیار سرباره R و در عرضه های امروز تسویه 200 تن سولفور مولیبدن و 200 تن اکسید مولیبدن برای شرکت ملی مس ایران با اعتباردهی از محل اوراق گواهی مولد (گام) 60 روزه با کارمزد 4 درصد، 90 روزه با کارمزد 6 درصد، 120 روزه با کارمزد 8 درصد امکان پذیر است. البته تاکید شده که اوراق گام باید کاملا منطبق بر پیش فاکتور صادره توسط شرکت ملی مس ایران باشد.

    2. در عرضه دیروز تسویه 300 تن بیلت آلومینیوم 6063 برای شرکت آلومینیوم ایران با اعتباردهی از محل اوراق گواهی مولد (گام) به صورت یک ماه، دوماهه و سه ماهه با کارمزد 1.5 درصد ماهیانه هم امکان پذیر شد.

    3. در عرضه روز جاری تسویه 500 تن شمش بلوم (150*150) 5SP برای گسترش خدمات آتیه اندیشان سپهر شرق با اعتباردهی از محل اوراق گواهی مولد (گام) به صورت سه ماهه با کارمزد 2 درصد ماهیانه هم امکان پذیر است.

    اثرات مثبت اقتصادی با تسویه معاملات بورس کالا از طریق اوراق گام

    با دستورکار جدید بورس کالای ایران در زمینه تسویه معاملات با استفاده از اوراق گام، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرده که قرار بر این است عرضه‌کنندگان کالا در بورس کالا به جای دریافت پول نقد بتوانند اوراق گام بگیرند.

    به گفته صالح آبادی در جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت مصوب شد سازمان‌های دولتی هم که محصول‌هایی می‌فروشند بتوانند اوراق گام دریافت کنند.

    ماه گذشته بانک مرکزی، دستورالعمل استفاده از ابزارهای اعتباری در معاملات بورس‌های کالایی را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، خریداران کالا از بورس‌های کالایی می‌توانند از ابزارهای تعهدی برای تسویه استفاده کرده و وجه آن‌را در سررسید به بانک پرداخت کنند. بر اساس دستورالعمل ابلاغی به بانک‌ها، امکان استفاده از ابزارهای اعتباری مانند اوراق گام، برات الکترونیکی و اعتبار اسنادی داخلی مدت‌دار برای تسویه معاملات بورس کالا فراهم می‌شود. این مسئله یک گام مهم در جهت توسعه مالی است و می‌تواند آثار اقتصادی گسترده‌ای به دنبال داشته باشد.

    این دستورالعمل بر مبنای تکلیف مقرر در بند ع تبصره 2 قانون بودجه 1401، با مشارکت بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارائی و بورس کالا تهیه شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر