توسط هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و هلدینگ صنعتی و معدنی زرین انجام شد:

طراحی بزرگترین مجتمع بزرگ سرب و روی کشور

عصر معدن- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: اگر در بازار سرمایه رشد خوبی دارد و مردم تمایل به آوردن سرمایه در بازار بورس دارند یکی از ارکان اصلی این امر رسانه ها هستند.;

طراحی بزرگترین مجتمع بزرگ سرب و روی کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» عزیزاله عصاری در نشست خبری اصحاب رسانه با مدیران هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت صنعتی و معدنی زرین گفت: به دنبال تنوع پرتفو شرکت سرمایه گذاری هستیم. به عنوان مثال در مس 5درصد سرمایه گذاری کردیم، همچنین در سرب و روی هم‌ورود پیدا کردیم زیرا در جهان تقاضا این فلزات از تولید پیشی گرفته است.

    وی ادامه داد: در اکتشاف آنچنان ورود نکردیم، اما قرار است در سرب و روی ورود ویژه داشته و با تکنولوژی جدید از تمامی ذخایر سرب و روی با عیار پایین هم استفاده کنیم.

    وی ادامه داد: با شرکت صنعتی و معدنی زرین به دلیل تجربه بالایی که در سرب و روی دارد، مذاکراتی را از طریق صبانور انجام دادیم که به نتیجه رسیده است.

    وی اظهار کرد: از نظر ساختار حقوقی هلدینگ توسعه معادن و فلزات خصوصی است اما نظرات فراتر از قانون پیش رفته و مشکل به وجود آورده که به دنبال رفع این مشکل هستیم.

    عصاری گفت: در این‌ زمینه به دنبال یک شرکت خالص خصوصی بورسی رفتیم که شرکت زرین بود تا با همکاری و مشارکت آن از ذخایر سرب و روی کشور بهره برداری کنیم.

    ابراهیم جمیلی مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین در این نشست خبری گفت: سرمایه گذاری خوبی در حال انجام است.

    جمیلی اظهار کرد: در کنار هلدینگ معادن و فلزات فرصت مناسبی به وجود آمد و با شرکت صبا نور قرار است یک شرکت در منطقه محروم ایجاد شود. اکنون شرکت زرین در کنار معادن و فلزات و صبانور بزرگترین مجتمع سرب و روی را طراحی کرده است.

    به گفته وی، تیم دانشگاهی در کنار زرین صبا در کنار ما هستند و یک تیم دانش بنیان که در حوزه معدن و صنایع معدنی قرار گرفتند.

    جمیلی گفت: سال آینده درست در همین روزی که درخصوص طرح صحبت می کنیم( 6 بهمن) گزارش پیشرفت کار  خود را ارائه خواهیم کرد.

    وی گفت: در این مجتمع هم از نیروهای بومی استفاده می کنیم و دانشجویان منطقه نیز تحت حمایت قرار خواهند گرفت و دوره های آموزشی در یزد و زنجان برای آنها برگزار می‌کنیم.

    جمیلی گفت: این مجتمع 300هزار تن کنسانتره سرب و روی در 3 فاز تولید می شود که در فاز اول 50 دوم 150 و فاز سوم 300هزار تن تولید خواهد داشت. همچنین کارخانه تولید 30 هزار تن شمش روی در 3 فاز تولید خواهد شد.

    وی ادامه داد: همچنین کارخانه شمش سرب نیز در این مجتمع ایجاد خواهد شد.

    به گفته وی، برای این مجتمع سرمایه گذاری 2هزارمیلیارد تومان نزدیک به هزار نفر مشغول به کار می شوند که در صورت سرمایه گذاری خارجی 3برابرخواهد بود.

    وی اظهار کرد: تمامی قطعات اصلی بومی سازی می‌شود و مهندسی معکوس صورت گرفته تا به جای اینکه ارز از کشور خارج شود باعث گردش ریالی در ایران شود؛ این شرکت در 3 ماه تشکیل شده و برنامه کاری آن مشخص است.

    محمد کلانتری مدیرعامل شرکت صبانور نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان در این نشست خبری گفت: شرکت صبانور بزرگترین کارخانه در غرب کشور است و در سال 96 پهنه بزرگی در راور کرمان را در اختیار گرفت.

    وی ادامه داد: بعد از یکسال کار اکتشافی از 1200کیلومتر به محدوده 250 کیلومتر برای سرب و روی در 12 آنومالی با ذخایر قطعی رسیدیم.

    وی اظهار کرد: همزمان با این کار به دنبال گرفتن مجوز کارخانه سرب و روی رفتیم و بعد از آن به دنبال جذب سرمایه گذار بخش خصوصی رفتیم و ظرف 3 ماه یک کنسرسیوم تشکیل شد و با حمایت هلدینگ سرمایه گذاری این کار را آغاز کردیم.

    احد علیخانی مشاور عالی مدیرعامل صبانور و مجری طرح زرین صبا نیز در این نشست خبری گفت: ایده اصلی احداث این کارخانه سرب و روی از دکتر عزیزاله عصاری است که این ماموریت را به شرکت صبانور در راستای توسعه سرمایه گذاری اکتشافی محول شد.

    وی بیان کرد: بررسی های مختلفی در خصوص نوع ماده معدنی و ظرفیت مناسب آن در کشور انجام شد. چکیده و نتایج مطالعات منجر شد در حوزه سرب و روی سرمایه گذاری کنیم.

    وی گفت: رشد خودروهای الکتریکی در جهان در حال افزایش است.

    وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در فلات مرکزی کارهای استخراجی و فلزکاری انجام می شده است نشان دهنده آن بود که فلز سرب و روی در آن زمان تولید می شده است. از طرفی دیگر این کم لطفی به صنعت و معدن در کشور باعث می شود اکثر معادن کشور متروک شوند.

    وی اظهار کرد: تیم زمین شناسی مجموعه حدود 2 هزار کیلومتر پیمایش زمینی در این منطقه انجام داده و کار شناسایی مواد نعدتی در این منطقه انجام شده است.

    علیخانی گفت: 12 آنومالی در این محدوده شناسایی شده و پیگیر اخذ پروانه های اکتشاف هستیم و  پروانه ها به شرکت جدید منتقل خواهد شد.

    وی گفت: این مجتمع اولین مجتمع فرآوری سرب و روی در مناطق مستعد سرب و روی در کشور خواهد بود‌.

    به گفته وی ، این کارخانه و فرآوری اولین مجتمع سرب و روی در یکی از اصلی ترین مناطق مستعد کشور در حوزه مواد معدنی است. نگاهی به توسعه اکتشافات در یزد و شمال کرمان در نظر داریم.

    ایرج تاج الدین مدیرعامل شرکت دانش بنیان‌ آیرما نیز در این نشست خبری گفت: طراحی این مجتمع ایده بسیار خوبی بوده و تمرکز روی سرب و روی است و این پهنه ها منتج به کشف ذخیره سرب و روی می شود.

    وی گفت: کسانی که نمی‌توانند از معادن خود در منطقه کوهبنان و راور بهره برداری کنند ما از آنها حمایت می کنیم تا خاک مورد نیاز ما را تامین کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر