با توجه به عرضه های گسترده در روز شنبه صورت گرفت؛

دعوت ١٨ مدیرعامل سیمانی کشور از مصرف کنندگان کوچک و بزرگ سیمان برای حضور در بورس کالا

عصر معدن- همزمان با اعلام عرضه ۹۴۱ هزار تن سیمان در بورس کالا طی روز شنبه ۱۶ مرداد ماه، ١٨ مدیرعامل سیمانی کشور از مصرف کنندگان کوچک و بزرگ سیمان دعوت کردند تا محصول مورد نیازشان را به شیوه ساده و شفاف و با حداقل تناژ ١۰ تن از بورس کالا تامین کنند.;

دعوت ١٨ مدیرعامل سیمانی کشور از مصرف کنندگان کوچک و بزرگ سیمان برای حضور در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، در گزارش هایی که در بررسی شرکت های سیمانی تابعه شستا منتشر شده است، مدیران عامل شرکت های سیمان تامین، صوفیان، ساوه، شاهرود، زنجان، خاش، دورود، بهبهان، بجنورد، خوزستان، آبیک، غرب، ارومیه، خزر، خوزستان، فارس، فارس نو و سفید نی ریز، هر یک عرضه محصولاتشان در بورس کالا از خرداد ماه سال جاری را جزو مهمترین دستاوردهای شرکت اعلام کرده و از مصرف کنندگان سیمان کشور برای حضور در بورس کالا دعوت کردند.

    به اعتقاد مدیران عامل شرکت های سیمانی با عرضه سیمان در بورس کالا، شفافیت قابل توجهی بر معاملات سیمانی کشور حاکم شده و مردم نیز می توانند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را تامین کنند. علاوه بر این با ورود سیمان به بورس کالا علاوه بر جلوگیری از سود غیرمتعارف دلالان، نظام قیمت گذاری به اصل عرضه و تقاضا بازگشته و قیمت دستوری که در تضاد با منافع سهامداران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است، حذف شد.

    در همین زمینه رضا جمارانیان رییس انجمن سیمان به مصرف کنندگان سیمان سراسر کشور توصیه می کند که از بورس کالا سیمان را با قیمت معقول و مناسب خریداری کنند. به گفته جمارانیان دربورس کالا امکان خرید 10 تنی -حجم بار کوچکترین کامیون- فراهم است و خریداران به جای خرید از بازار سنتی و با قیمت های اعلامی واسطه ها، محصول را از بورس به قیمت و شیوه مناسب خریداری کنند.

    محمد غفران خلقی مدیرعامل سیمان قائن نیز عرضه سیمان در بورس کالا را دلیل اصلی تعادل قیمت ها دانست و در این باره توضیح داد: این بستر کمک می کند تا قیمت ها در نظام عرضه و تقاضا و به طور واقعی تعیین شود.

    وی افزود: از این جهت باید در نظر داشته باشیم که نظام عرضه و تقاضا نسبت به قیمت گذاری دستوری سیاستی شفاف و در راستای حفاظت از حقوق صاحبان سهام است.
    غفران اظهار داشت: عرضه سیمان در بورس کالا که از اواخر خرداد ماه سال جاری کلید خورد در ماه های آتی نتایج مناسبی را برجای خواهد گذاشت.

    ولی اله اخلاقی فرد مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان نیز گفت: با ورود سیمان به بورس کالا از اواخر خرداد ماه سال جاری، توافق شد که سیمان عرضه شده در بورس کالا خارج از قیمت گذاری دستوری باشد و اگر شرکتی خارج از بورس کالا اقدام به فروش کرد، موظف است با قیمت مصوب شده به معامله بپردازد. بر این اساس شستا و سیتا با هدف حمایت از حقوق صاحبان سهام تمام محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند.

    کمال صدیقی مدیرعامل سیمان ساوه هم می گوید: مصرف کنندگان واقعی امروز تلاش می کنند با فرهنگ معاملات کالاها از طریق بورس های کالایی ارتباط برقرار کنند و شرکت ها هم برای این کار اقدامات خوبی انجام داده اند. او گفت: نمی توان همه چیز را به شیوه سنتی اداره کرد و در این بین سیمان هم باید از شیوه های سنتی فاصله می گرفت که خوشبختانه این کار با عرضه ها در بورس کالا و تداوم آنها در حال انجام است.

    محمدرضا بازوی بیدستانی مدیرعامل شرکت سیمان شاهرود هم معتقد است: در حال حاضر تنها هلدینگ سیمان تامین از مجموعه شستا کل محصول خود را 100 درصد در بورس کالا عرضه می کند و دیگر هلدینگ ها در حال ورود 100 درصد تولید خود به بورس کالا هستند. براین اساس، امیدواریم به زودی تمام شرکت های سیمانی کشور کل محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند و این مسیر ادامه یابد.

    مجدالدین خادمی، مدیرعامل شرکت سیمان زنجان نیز معتقد است: ورود سیمان به بورس کالا علاوه بر خروج از قیمت گذاری دستوری باعث شد شرکت های سیمانی، انبار دلالان نباشد. پیش از این در بسیاری از کارخانه های سیمانی، سیمان خریداری شده توسط دلالان به دلیل عدم تحویل گرفتن در کارخانه ها انبار می شد، تا قیمت در بازار افزایش یابد و آن ها اقدام به تحویل گرفتن سیمان کنند؛ خوشبختانه امروز دیگر چنین نیست و شرکت‌ها باید از قوانین بورس کالا تبعیت کنند.

    افزایش تعداد خریداران سیمان

    فرهاد نیکخواه مدیرعامل شرکت سیمان خاش با اشاره به استقبال مشتریان از بورس کالا توضیح داد: خوشبختانه مشتریان سنتی سیمان رفته رفته آماده خرید از بورس کالا شدند. این امر منجر می شود علاوه بر افزایش شمار خریداران و خروج سیمان از انحصار عده ای خاص، قیمت دستوری نیز از بین برود و نظام قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا شکل بگیرد.

    وی افزود: ورود سیمان به بورس کالا از اواخر خرداد ماه انجام شد و در ماه های آتی نتیجه مناسبی برای سیمان خاش و هلدینگ خواهد داشت.

    همچنین منصور نجفی مدیرعامل شرکت سیمان دورود با اشاره به این که قیمت دستوری در سال های پیش توان مالی شرکت ها را برای بازسازی و بهبود فرایند تولید کاهش داده بود، گفت: با خروج از قیمت گذاری دستوری و عرضه در بورس کالا از اواخر خرداد سال جاری علاوه بر این که صاحبان سهام می توانند از حقوق واقعی خود بهره مند شوند، شرکت ها نیز می توانند برای ادامه مسیر تولید به تقویت ساختار مالی و فنی خود بپردازند.

    به جای دلالان، سایر بخش ها سود می کنند

    جعفر مطیعی، مدیرعامل سیمان بهبهان هم درباره ورود سیمان به بورس کالا توضیح داد: معاملات سیمان در بورس کالا با مشکل قطع برق و به تبع آن قطع تولید با مشکلاتی روبرو شد اما با رفع مشکلات مربوط به برق روند معاملات به زودی به حالت قبل باز می گردد و به جای دلالان، سهامداران، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سود خواهند کرد.

    حسن معصومی مدیرعامل شرکت سیمان بجنورد با اشاره به نقش بورس کالا در شفافیت معاملات و صیانت از حقوق صاحبان سهام گفت: قیمت دستوری حقوق صاحبان سهام را تضییع می کرد و خوشبختانه با ورود سیمان به بورس کالا شاهد پایان دخالت در قیمت گذاری هستیم و امیدواریم با رفع باقی مشکلات سهام داران بتوانند به حقوق حقه و واقعی خود دست یابند.

    کل نیاز متقاضیان را پوشش می دهیم

    محمد حاج نائب مدیرعامل سیمان خوزستان نیز گفت: این شرکت از بدو ورود به بورس کالای کشور و قبل از محدودیت برق، همیشه عرضه ای بیش از تقاضای بازار ارائه داشته است و در هفته های آتی نیز با توجه به رفع محدودیتهای ذکر شده ، تصمیم به بالاترین عرضه تاریخ خود را دارد و به تمام متقاضیان سیمان در استان اطمینان می دهد که در صورت عدم محدودیت برق، همه تقاضاهای مشتریان را تامین خواهد کرد.

    وی با بیان این نکته که ورود سیمان به بورس کالای کشور علاوه بر شفافیت، مزایای بسیاری برای مصرف کننده از جمله دسترسی مستقیم به تولید کننده و خرید مستقیم را خواهد داشت، گفت: عرضه سیمان در بورس کالا مراحل اولیه خود را می گذراند که در چند ماه آینده با پخته شدن و به ثبات رسیدن خرید سیمان از بورس کالا و حضور همه کارخانجات سیمانی در بورس، تعادل واقعی در بازار ایجاد خواهد شد. همچنین پیش بینی می شود بسیاری از مشکلات واسطه گری و قیمت های کاذب از صنعت سیمان حذف خواهد شد که این مهم با حمایت و پشتیبانی همه جانبه مسولان از بورس کالای سیمان میسر خواهد بود.

    600 نفر خریدار به جای 20 نفر

    حمید فرمانی مدیرعامل سیمان آبیک می گوید تا پیش از بورسی شدن سیمان کارخانه ما 20 مشتری داشت اما اکنون، تعداد مشتری‌ها به 600 نفر افزایش یافته است. در روش سنتی، عرضه عمده انجام می‌شد و مبنای معاملات، هزار تن بود، اما اکنون، متقاضی خرید 10 تنی هم می‌تواند به‌راحتی، نیاز خود را به‌طور مستقیم تأمین کند؛ این اتفاق به معنای پایان انحصار خرید سیمان در کشور است.

    براساس این کزارش، مسعود جلیلیان مدیرعامل شرکت سیمان غرب، عبدالمجید نیکنام جهرمی مدیرعامل شرکت سیمان ارومیه، اسحاق جمال امیدی مدیرعامل شرکت سیمان خزر، علیرضا بستانیان مدیرعامل شرکت سیمان فارس، احمد شریفی مدیرعامل شرکت سیمان فارس نو و همینطور داوود اکبری شهرستانی مدیرعامل شرکت سیمان سفید نی ریز یکی از مهمترین دستاوردهای سه ماهه گذشته برای کل صنعت سیمان از جمله شرکت خود را عرضه محصولات سیمانی در بورس از اواخر خرداد ماه سال جاری کالا اعلام کرده و از مصرف کنندگان سیمان کشور برای حضور در بورس کالا دعوت کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر