رییس سازمان صمت استان تهران:

بورس کالا به فضای مه آلود بازار سیمان پایان می دهد

عصر معدن- یدالله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به ابلاغیه وزارت صمت در خصوص عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا گفت: بورس کالا زمینه ایجاد شفافیت و کشف قیمت منطقی محصولات از جمله سیمان را فراهم می کند به طوریکه به دلیل شفافیت آماری، امکان رفتارهای انحصارگرایانه برخی عرضه کنندگان به حداقل می رسد و آن ها باید متناسب با نیاز و تقاضای بازار اقدام به عرضه محصول در بورس کالا کنند.;

بورس کالا به فضای مه آلود بازار سیمان پایان می دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به مزایای معاملات سیمان در بورس کالا و ممنوعیت خرید و فروش این محصول در خارج از بورس کالا اشاره کرد و گفت: طی یک ماه گذشته شرکت هایی قادر به عرضه سیمان در بورس کالا بودند که زمینه پذیرش آن ها در بورس فراهم شد و از معیارهای حسابرسی و شرایط عرضه محصولات خود در این بازار برخوردار بودند.

    وی اظهار داشت: با توجه به تعاملات صورت گرفته با انجمن صنفی تولیدکنندگان، قرار بر این است تا شرکت هایی که طی یک ماه گذشته قادر نبودند محصولات خود را وارد بورس کالا کنند هر چه زودتر اقدامات لازم برای ورود محصولات خود به این بازار را انجام دهند و با گذراندن مراحل لازم، زمینه پذیرش آن ها در بورس کالا  فراهم شود.

    صادقی معتقد است که شاید به دلیل نوپا بودن عرضه سیمان در بورس کالا در ابتدا با موانعی مواجه باشیم اما به طور حتم با رفع این موانع شاهد اتفاقی مثبت در صنعت سیمان و اقتصاد کشور خواهیم بود.

    او اعلام کرد: با ورود همه شرکت ها به بورس کالا و نیز انجام عرضه متناسب با تقاضای موجود در بازار، می توان در روزهای آینده شاهد تک نرخی شدن قیمت سیمان و نرخ عادلانه این محصول در سراسر کشور بود.

    سهامداران هم سود می برند

    به گفته این مقام مسئول، اجرایی شدن این اقدام مزایایی را با خود به همراه خواهد داشت که در این میان ضمن افزایش انگیزه واحدهای تولیدی، زمینه کسب سود معقول توسط سهامداران فراهم می شود.

    وی ادامه داد: سهامداران چنین انتظاری را از مجموعه بازار سرمایه دارند تا اقدامات لازم در این بازار برای حفظ ارزش سهام شرکت های آن ها صورت گیرد و از این طریق سود عادلانه ای در اختیار این افراد قرار بگیرد.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار داشت: اکنون در تهران شاهد فعالیت چهار کارخانه سیمان هستیم که این کارخانه ها حتی اکنون که هوا رو به خنکی است با حدود ٥۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند که علت آن عدم تامین برق لازم برای تولید کلینکر است.

    وی خاطرنشان کرد: براساس وعده های داده شده قرار بر این است که در اوایل مهر ماه، مشکل برق کارخانه های سیمان برطرف شود تا از این طریق شاهد ثبات بیشتری در وضعیت تولیدی شرکت های سیمانی باشیم.

    صادقی با اشاره به اینکه در کل ما موافق عرضه و انجام معاملات کالاها در بورس هستیم که در این زمینه پیشنهاد ما وجود کف عرضه محصولات از سوی تولیدکنندگان در بورس است، افزود: بورس کالا مزایای زیادی در جهت ایجاد رقابت و شفافیت در مبادلات کالایی کشور دارد و در حال حاضر به عنوان بازاری مدرن در جهت کشف قیمت و فروش بهینه شرکت ها مطرح است که ورود کامل سیمان به معاملات این بورس نیز سبد کالاهای آن را تکمیل تر از گذشته می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر