کارگزار عرضه کننده مس کاتد صادراتی تشریح کرد:

اعلام ۴ مزیت صادرات مس از بورس کالا

عصر معدن- کارگزار عرضه کننده مس کاتد در رینگ صادراتی بورس کالا معتقد است که گسترده شدن دامنه حضور خریداران، ایجاد رقابت و شفافیت، کاهش ریسک نکول و اطمینان از تسویه فروش محصول صادراتی با وجود تحریم ها از جمله مزایای صادرات کالاها از مسیر بورس کالای ایران است که در صورت تسهیل روند نقل و انتقالات مالی و مراودات تجاری از این بستر، ایران می تواند به مرجع قیمت های منطقه ای در برخی کالاها تبدیل شود.;

اعلام ۴ مزیت صادرات مس از بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، محمودرضا الهی فرد مدیرعامل شرکت سی ولکس به عنوان کارگزار عرضه کننده مس کاتد در رینگ صادراتی بورس کالا گفت: فردا چهارشنبه برای نخستین بار ٢۰۰۰ تن محصول مس کاتد تولیدی شرکت ملی صنایع مس ایران در تالار صادرتی بورس کالای ایران عرضه می شود.

    وی در تشریح مزایای عرضه مس در رینگ صادراتی بورس کالا گفت: شرکت ها زمانی که خودشان مزایده برگزار می کنند از تعداد محدودی متقاضی استعلام قیمت صورت می گیرد اما عرضه در بورس، محدودیتی برای حضور متقاضیان ندارد و درصورت موافقت شرایط فروشنده امکان خرید فراهم است؛ لذا به لحاظ خریداران دامنه حضور گسترده تر است. از دیگر مزایای حضور در بورس کالا شفافیت در معاملات و کاهش ریسک نکول است و چون شرایط یکسانی برای افراد وجود دارد از این رو معاملات در فضایی شفاف و رقابتی رقم می خورد.

    الهی فرد در بخش دیگری از صحبت های خود به شرایط تحریم نیز اشاره داشت و گفت: رینگ صادراتی بورس کالا برای شرکت های عرضه کننده فضای خوبی را فراهم می کند تا اطمینان حاصل نماید که با فروش محصول صادراتی مبلغ معاملات را تسویه کرده و چنانچه مشکلی در بحث صادرات اتفاق بیافتد مسئولیت آن بر عهده خریدار است که البته افرادی که برای خرید اعلام حضور می کنند قطعا راهکار و روش های صادرات را بررسی کرده و توانمندی این امر را دارا هستند.

    فولادی ها و پتروشیمی ها هم بیایند

    مدیرعامل کارگزاری سی ولکس ضمن اشاره به عرضه های آلومینیوم صادراتی در تالار کیش نیز گفت: عرضه موفقیت آمیز آلومینیوم در رینگ صادراتی با توجه به آنکه مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی واقع شده، شرایط آسان تری را برای متقاضیان فراهم کرد و تسویه آنها نیز سهل تر بوده است. در این میان درصورتی که فردا عرضه مس کاتد هم با استقبال خریداران مواجه شود رغبت سایر شرکت ها و همینطور کالاهای دیگر برای حضور در رینگ صادراتی را به همراه خواهد شد و چه بسا فولادی ها و پتروشیمی برای عرضه تشویق شده یا عرضه های خود را افزایش دهند.

    در مسیر مرجعیت قیمت های منطقه ای

    وی در پایان اظهار داشت: اگر ایران بتواند با محوریت رینگ صادراتی بورس کالا به توسعه صادرات کالاهایی که در تولید آن ها دارای مزیت است اقدام کند، قطب مبادلات و قیمت های منطقه ای می شود؛ البته این موضوع زمانی به طور کامل محقق می شود که شرایط به گونه ای تسهیل شود که نقل و انتقالات مالی و مراودات تجاری به راحتی انجام شود تا ایران از مسیر بورس کالا در برخی اقلام، مرجع تعیین قیمت به شمار رود. البته در این زمینه تحریم تاحدودی شرایط را دشوار کرده است اما با این حال در کالاهای حجیم و با ارزش افزوده بالا به نرخ های کشف شده در بورس کالا به عنوان یک رفرنس قیمتی استناد شده و مورد استفاده مراجع و نشریات بین المللی قرار می گیرد.

    بر اساس این گزارش، شرکت ملی مس ایران فردا چهارشنبه برای نخستین بار ٢۰۰۰ تن محصول مس کاتد تولیدی خود را در تالار صادرتی بورس کالای ایران عرضه می کند که براساس اطلاعیه عرضه، هر کیلوگرم مس کاتد صادراتی با قیمت 2 میلیون و 400 هزار و 845 ریال عرضه می شود و محموله به صورت فوب بندرعباس و نوع قرارداد نیز نقدی (صادراتی-ریالی) است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر