بازار سیمان در مدار آرامش

چگونه قیمت‌ سیمان در بورس کالا مهار شد؟

عصر معدن- سازوکار شفاف عرضه و تقاضا در بستر بورس کالا سبب شد بازار سیمان رنگ آرامش را به خود ببیند. اینکه قیمت سیمان چگونه مهار شد، پرسشی است که پاسخ به آن را باید در آمار مربوط به میزان عرضه و تقاضا در سازوکار شفاف عرضه و تقاضا دید.;

چگونه قیمت‌ سیمان در بورس کالا مهار شد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، ابتدای شروع فصل گرم بود، که شرکت‌های تولید سیمان یکی پس از دیگر قبل از شروع برنامه مدیریت مصرف برق از خاموشی و قطعی برق و به دنبال آن افزایش قیمت سیمان خبر می‌دادند.

    همین موج روانی شکل گرفته در نیمه دوم خردادماه سال 1401 سبب شد تا شاهد رشد 112 درصدی قیمت سیمان نسبت به سال گذشته باشیم، اما اگر روند تغییر قیمت‌ها در تیرماه و نیمه اول مردادماه را دنبال کنیم، متوجه خواهیم شد که این کالای اساسی نه‌تنها به ثبات قیمت رسید، بلکه نسبت به قیمت شروع فصل گرم در 15 خردادماه سال جاری نیز با کاهش مواجه شد.

    این روند ثبت شده از تغییرات قیمت سیمان مطابق آمار بورس کالا و تبدیل خیز جهش قیمت به شرایط ثبات و حتی کاهش قیمت از برگزاری یک جلسه در نیمه دوم خردادماه آغاز شد. جایی که اعضای انجمن کارفرمایی صنعت سیمان به عنوان نماینده این بخش از صنعت در جلسه‌ای با وزیر نیرو از دغدغه‌های خود گفتند.

    با هم بخوانیم: گزارش آماری عملکرد عرضه سیمان از ابتدای فروردین تا انتهای تیر 1401

    بر اساس اظهارات دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان از نتایج جلسه برگزار شده، مقرر شد مدیریت مصرف برق با اولویت تامین 5 میلیون تن کلینکر و سیمان در ماه انجام پذیرد.

    در حقیقت اعضای انجمن کارفرمایی صنعت سیمان در این نشست گفته‌ بودند، اگر زمینه تامین برق تولید 5 میلیون تن سیمان و کلینکر مهیا شود، عرضه تثبیت شده و از سمت تولید خطری متوجه بازار نخواهد بود.

    پس از تامین برق تولید 5 میلیون تن سیمان و کلینکر، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق از یک اتفاق مثبت دیگر در حوزه صنایع پرده‌برداری کرد و گفت: با توجه به شرایط پیش آمده، زمنیه تامین برق صنایع از جمله سیمانی‌ها در زمان شب مهیا شده است.

    با توجه به اقدامات صورت گرفته، توسط دولت به منظور ساماندهی بازار سیمان تحلیل بازار این کالای استراتژیک پرده از نتیجه فعالیت دولت بر می‌دارد.

    دولت قبل و فاجعه‌ای به نام رشد نجومی قیمت سیمان
    پیش از تحلیل قیمتی سال 1401 سیمان، ابتدای به شرایط سال گذشته باز می‌گردیم. بر اساس گزارش بورس کالا، سال گذشته به علت محدودیت تامین برق قیمت سیمان از نیمه خردادماه روند صعودی خود را شروع کرد. بر این اساس قیمت سیمان تا 26 تیر ماه به صورت نجومی رشد کرد و شاهد افزایش قیمت 433 درصدی در این تاریخ بودیم.

    پس از تاریخ 26 تیرماه با مساعد شدن شرایط تامین برق در سال گذشته قیمت روند کاهشی به خود گرفت و در نهایت در 16 مرداد ماه سال 1400، قیمت سیمان تنها رشد 20 درصدی نسبت به تاریخ 15 خرداد را تجربه کرد.

    رشد نجومی قیمت سیمان در سال گذشته چگونه در سال جاری تکرار نشد
    پس از تحلیل قیمت سیمان در سال گذشته و بررسی عملکرد دولت قبل، مشاهده قیمت سیمان در سال جاری ابتدای بیانگر آن است که صنعت و فعالین بازار با به خاطر سپردن شرایط سال گذشته در ابتدای فصل گرم، زمینه رشد 112 درصدی قیمت برق را مهیا کردند.

    بر این اساس بیش از آنکه تورم شکل گرفته در قیمت سیمان در عرضه و تقاضا دلیل داشته باشد، به انتظار فعالان بازار و همچنین جوسازی رسانه‌ای مرتبط بود.

    پس از این تاریخ و با برگزاری جلسه فعالان بازار و وزیر نیرو، روند کاهش قیمت سیمان آغاز شد و در بازار سیمان شاهد افت قیمت سیمان بودیم. بر این اساس در عرضه 29 خرداد ماه قیمت سیمان نسبت به 15 خرداد به رشد 41 درصدی رسید و همین آمار در 5 تیرماه به 6 درصد کاهش یافت.

    نکته جالب اینکه از 12 تیرماه تا کنون قیمت سیمان به کمتر از قیمت 15 خرداد رسیده و در 19 تیرماه شاهد افت قیمت 11.6 درصد بودیم.

    برنامه دقیق مدیریت مصرف صنایع، عامل ساماندهی بازار سیمان
    بررسی آمار و ارقام بازار سیمان در فصل گرم و همچنین مقایسه شرایط با سال گذشته بیانگر آن است که بازار این کالای استراتژیک با تداوم تامین برق پایدار و اجرای دقیق برنامه مدیریت مصرف بر خلاف سال گذشته بدون رسیدن به افزایش قیمت‌های نجومی ساماندهی شد.

    این مسئله در شرایطی رخ داد که ناترازی 13 هزار مگاواتی در صنعت برق وجود داشت و رشد 6 هزار مگاواتی واحدهای نیروگاهی نیز در پوشش کامل ناترازی ناکام مانده بود.

    در همین راستا، محمد پورحمید کارشناس حوزه انرژی معتقد است: سال گذشته ناترازی 15 هزار مگاواتی برق معادل 25 درصد از کل مصرف برق کشور سبب شد تا همه یک تابستان سخت در سال 1401 یک را با تداوم افزایش مصرف برق انتظار داشته باشند.

    وی افزود: بر این اساس در صورتی که روند دولت قبل در تامین برق ادامه پیدا می‌کرد، ناترازی تولید و مصرف برق به بیش از 19 هزار مگاوات می‌رسد، اما در این بین با روی کار آمدن دولت مردمی و تغییر ریل سیاست‌گذاری در حوزه برق سبب شد تا بر خلاف انتظار عامه مردم ناترازی برق با کاهش 31 درصد به 13 هزار مگاوات کاهش پیدا کند.

    پورحمید تاکید کرد: در این شرایط کاهش میزان ناترازی سبب شد تا دست دولت به منظور برنامه‌ریزی برای اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف برق باز تر از گذشته باشد، در تابستان سال جاری بر خلاف سال قبل مسئله مدیریت بازار یکی از ارکان برنامه مدیریت مصرف برق صنایع بزرگ به حساب می‌آید.

    با توجه به اظهار نظر کارشناسان، عملکرد وزارت نیرو در تامین برق صنایع، زمینه ساماندهی بازار کالاهای استراتژیک را مهیا کرد و به عنوان یک شاخص به نمره قبول در این حوزه رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر