شیخان با اشاره به تنها عامل گرانی و کمبود محصول؛

«برق» بازار سیمان را گرفت

افزایش قیمت به دلیل عرضه در بورس، موضوع انحرافی است

عصر معدن- عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان می گوید که دلیل گرانی و کمبود سیمان در بازار، قطعی و مشکل تامین برق است در این بین برخی افراد در تلاش اند با ایجاد بحث های انحرافی مانع از حذف رانت شوند و عرضه سیمان در بورس را به گرانی ارتباط می دهند در حالی که «برق» تنها دلیل افزایش نرخ هاست.;

«برق» بازار سیمان را گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه در بازار سیمان تا پایان خرداد کمبودی دیده نشد، گفت: حتی 3.5 درصد تولید بیشتر نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل صورت گرفته است اما به یکباره و با دستور توانیر، برق کارخانجات قطع شد و واحدهای سیمانی مجاز به مصرف 10 درصد دیماند مصرفی خود شدند.

    وی افزود: این میزان برق تنها در حد روشنایی کارخانجات بود و در نتیجه شاهد توقف فعالیت کارخانجات بودیم؛ همین توقف تولید سبب توقف فروش سیمانی ها نیز شد و زمانی که سیمان در بازار کمیاب شد قیمت ها روند صعودی در پیش گرفتند.
    او ادامه داد: در هر مقطعی که شاهد کاهش دیماند برق مصرفی شرکت ها بودیم این روند افزایش نرخ اتفاق افتاد برای مثال در بهمن ماه سال گذشته و در برهه ای برق کارخانجات سیمان قطع شد و این موضوع کمبود سیمان را رقم زد و حتی تنش های ناشی از آن تا اردیبهشت امسال ادامه داشت.
    طرح یک موضوع انحرافی

    شیخان در خصوص طرح مباحثی همچون افزایش قیمت سیمان در پی عرضه این محصول در بورس کالا نیز گفت: متاسفانه برخی ها در تلاش اند با ایجاد بحث های انحرافی مانع از واقعی سازی قیمت کالاها از جمله سیمان و حذف رانت شوند در این میان عرضه سیمان در بورس کالا هیچ ارتباطی با گرانی سیمان نداشته و همان طور که ذکر شد، مشکل برق تنها دلیل افزایش نرخ هاست.
    تنش بازار تا کی ادامه دارد؟

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشان کرد: تنش تازه حوزه سیمان که از اواخر خرداد و تیر رقم خورد حداقل تا شهریور و تا زمانی که کارخانجات به روال سابق تولید بازگشته و کمبود را جبران کنند ادامه خواهد داشت. لذا افزایش قیمت و کمبود سیمان در بازار تنها ناشی از قطعی برق کارخانجات است.
    وی با بیان اینکه مذاکراتی برای رفع این چالش داشتیم اما به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکردیم گفت: قرار است در ساعات شب اجازه استفاده از 50 درصد دیماند به واحدها داده شود اما این موضوع نیز با توجه به ماهیت کارخانجات سیمان و کوره های آنها، مشکل ساز خواهد بود.
    شیخان گفت: اگر در تامین انرژی پایدار شامل برق و سوخت برای کارخانجات موفق باشیم قطعا روند بازار و قیمت ها با سرعت بیشتری به تعادل می رسد.
    ورود سیمان به بورس راهگشاست

    او در خصوص‌ عرضه سیمان در بورس کالا گفت: ورود سیمان به بورس کالا برای فعالین این حوزه مثبت و راهگشا است چراکه هم تولیدکننده در فضای شفافی اقدام به فروش کرده و هم مصرف کننده در فضای شفافی خرید خود را انجام می دهد.
    وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: اکنون و با پذیرش 36 شرکت حدود 2 میلیون تن سیمان مورد نیاز مصارف داخلی در بورس معامله شده و چنانچه شاهد ورود کل شرکت های سیمانی که 77 شرکت برآورد می شوند باشیم، قطعا قیمت ها افت خواهد کرد و بازار غیر شفاف قیمت ها از بین می رود. بنابراین در تلاش هستیم ورود کل شرکت های سیمانی به بورس کالا محقق شده تا شفافیتی کامل برای تولیدکننده و مصرف کننده حاصل شود.
    شیخان در خاتمه با تاکید بر این نکته که ورود سیمان به بورس کالا در افزایش تمایل به سرمایه گذاری ها در این حوزه نیز اثرگذار است، عنوان کرد: خوشبختانه ظرفیت سیمان کشور 88 میلیون تن است و با روی کار آمدن یک واحد دیگر تا پایان سال و احتساب افزودنی ها مجاز این صنعت، این رقم به 100 میلیون تن خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر