انحصار در صنعت سیمان رسما پایان یافت؛

خرید سیمان از سوی بیش از ۷۶۰۰ نفر در بورس کالا

عصر معدن- براساس آمارها و پس از عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا تاکنون، ۷۶۷۵ نفر موفق به خرید سیمان از بورس کالا شده اند تا علاوه بر شفافیت در قیمت ها و روند معاملات، انحصار خرید نیز در صنعت سیمان رسما به پایان برسد؛ وقتی این حجم بالای خریداران در کنار حضور چند واسطه بزرگ برای خرید سیمان از درب کارخانه و فروش به مصرف کنندگان نهایی طی سال های اخیر را مقایسه می کنیم، طبیعی است که برخی افراد نسبت به شفاف شدن بازار سیمان معترض باشند.;

خرید سیمان از سوی بیش از ۷۶۰۰ نفر در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، از ابتدای پذیرش سیمان در بورس کالا و زمزمه های حضور محصول خاکستری در تالار بورس و در ادامه با ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا، پذیرش خریداران سرعت گرفت و براساس اطلاعات بدست آمده تاکنون 7675 نفر موفق به انجام معاملات سیمان در بورس کالا شده اند هرچند که شمار کدهای بورسی صادر شده در این مدت به مراتب بیشتر از این رقم بوده است.

    براساس بررسی های به عمل آمده علیرغم اینکه در هفته نخست عرضه سیمان در بورس کالا یعنی هفته منتهی به 14 خرداد ماه تنها 28 خریدار از بورس کالا سیمان خریداری کردند اما به مرور و با تسهیل فرآیند پذیرش خریداران، استقبال ها برای حضور در بورس افزایش یافت و شمار خریداران تنها در هفته گذشته به 3117 نفر رسید؛ این تعداد مشتری در برابر عرضه یک میلیون و 307 هزار تن سیمان اقدام به معامله 980 هزار تن سیمان کردند.

    بیشترین حضور خریداران سیمان در بورس کالا هم به هفته منتهی به 19 شهریور ماه باز می گردد که 3216 خریدار برای خرید اعلام آمادگی کردند.

    این گزارش می افزاید، بازار سیمان با تعامل مطلوب وزارت صمت، بورس کالا و تولیدکنندگان سیمان توازنی را شاهد است که سال ها به دنبال آن بود. از یک سو تولیدکنندگان و خریداران همواره به دنبال شفافیت در قیمت و انجام معاملات در فرآیندی عادلانه بودند و از سوی دیگر سیاست گذاران حذف واسطه ها و دلالان را از این صنعت و رسیدن سود به مصرف کنندگان نهایی و همینطور بهره گیری از این سود در جهت توسعه صنایع سیمان را دنبال می کردند.

    عرضه سیمان در بورس کالا بارقه های امید را در دل تولیدکننده و مصرف کننده این حوزه روشن کرده و در فرآیندی آسان تر و با قیمتی به مراتب بهتر از قبل، سیمان به دست مصرف کننده می رسد و در مقابل سود حاصل از معاملات به جیب تولیدکننده که عموما شرکت های سهامی عام هستند و سهامداران دارند، می رسد.

    مکانیسم شفاف سدی در برابر دلالان

    به گزارش کالاخبر، به گفته کارشناسان بازار سرمایه و فعالان بازار سیمان کشور با عرضه گسترده سیمان در بورس کالا، واسطه گری در این بازار به حداقل رسیده است چراکه علاوه بر شفافیت بالای معاملات به دلیل عرضه های بالا و بیشتر از میزان تقاضا، انگیزه ای برای دلال بازی در این بازار باقی نمانده و از طرف مقابل همه مصرف کنندگان این محصول در سراسر کشور از نرخ های واقعی سیمان مطلع شده اند.

    همچنین گام بعدی بورس کالا برای پوشش کامل بازار سیمان کشور، راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان به منظور بهره مندی خریداران خرد سیمان است که این معاملات نیز به زودی راه اندازی خواهد شد.

    اعلام نتیجه

    عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به تازگی اعلام کرده است که صنعت سیمان با قدمت 88 سال یعنی از زمان تاسیس نخستین کارخانه در کشور در سال 1312 تا قبل از عرضه در بورس کالا به روش های سنتی فروش می رفت و این محصول در بین سال های 1375 تا 1385 به جهت تولید پایین تر، بازار سیاه داشت اما به مرور و با تولید انبوه و ظرفیت سازی های صورت گرفته، ظرفیت تولید آن به 88 میلیون تن رسید درحالی که در بهترین شرایط نیاز کشور بیشتر از 63 میلیون تن نبود.

    او افزود: این صنعت از سال جاری با ورود سیمان به بورس کالا در مسیر اصلاح بازار قرار گرفت و با توجه به شفافیت مطلوبی که در روند معاملات ایجاد شده و امکان خرید نیز آسان تر شده است، شاهد رشد انگیزه تولید در این صنعت هستیم.

    همچنین اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز در این باره معتقد است که خوشبختانه دیدیم که عرضه سیمان در بورس کالا نتیجه مطلوب داشت و در حال حاضر سیمان به قیمت پیش از قطعی‌های برق رسیده و مشکلات حل شده است. همچنین می‌توان گفت که دلال‌بازی‌ها تقریبا از بین رفته است و دیگر کسی نمی‌تواند اقدام به خرید و انبار سیمان کرده و زمینه افزایش قیمت را فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر