گزارشی درباره وضعیت بازار سیمان

دولت تعادل را به بازار سیمان بازگرداند

عصر معدن- با گذشت ۴۶۵ روز از تصویب عرضه سیمان در بورس کالا از سوی وزارت صمت، بررسی روند عرضه و تقاضا و قیمت این کالای ساختمانی نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن اقدام‌های انجام شده و ایجاد تعادل در نرخ این کالا است.;

دولت تعادل را به بازار سیمان بازگرداند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، نهم شهریورماه سال گذشته بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان و حذف قیمت‌های کاذب بازار، عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا را مصوب کرد.

    این اتفاق کافی بود در مدت چند هفته قیمت هر پاکت سیمان که در برخی مناطق 100 هزار تومان نیز اعلام می‌شد به حدود 30 هزار تومان برسد؛ زیرا امکان خرید مستقیم مصرف‌کنندگان در سراسر کشور از کارخانه‌های تولیدی فراهم شد. در حقیقت با کنار رفتن دلالان و خرید و فروش مستقیم سیمان در بورس، از همان زمان تاکنون نوسان شدیدی در بازار سیمان رخ نداده و بررسی معاملات اخیر سیمان در بورس نیز همین روند را تایید می‌کند.

    مطابق گزارش های آماری بورس کالا در حدود یک ماه و نیم اخیر (ابتدای آبان‌ماه تا پایان 18 آذرماه) متوسط حجم سیمان عرضه شده در بورس یک میلیون و 360 هزار تن و متوسط حجم معاملات انجام شده یک میلیون و 171 هزار تن بوده است. یعنی در همه هفته‌ها میزان عرضه از میزان تقاضا پیشی گرفته است.

    در این مدت متوسط قیمت هر کیسه 50 کیلوگرمی 35 هزار و 153 تومان و متوسط قیمت با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 38 هزار و 317 تومان بوده است.

    در این زمینه، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: اکنون عرضه سیمان در بورس کالا مطابق با برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است.

    علی‌اکبر الوندیان بیان کرد: همین موضوع سبب شده قیمت‌های رقابتی و بر مبنای عرضه و تقاضای سیمان را در سطح بازار شاهد باشیم؛ به‌طوری که متوسط قیمت سیمان تیپ 2 بین 620 تا 650 هزار تومان در هر تن بوده است.

    این مقام صنفی تاکید کرد: در ماه‌های گذشته هیچ‌گونه افزایش قیمتی را در سیمان شاهد نبودیم و در برخی موارد بین یک تا 2 درصد کاهشی نیز بوده است.

    وی گفت: نزدیک شدن به فصل سرما و کاهش فعالیت‌های ساختمان‌سازی در بیشتر نقاط کشور که به کاهش تقاضا انجامیده است، دلیل دیگر ثبات قیمت‌ها است.

    الوندیان ادامه‌داد:‌ هرچند اکنون با کمبود گاز در فصل سرما مواجه شده‌ایم اما با توجه به ذخیره مناسب حدود 14 میلیون تنی کلینکر در سرتاسر کشور، همچنان می‌توان سیمان مورد نیاز بازار را تامین کرد؛ زیرا عمده مصرف سوخت مربوط به تولید کلینکر است.

    وی تصریح‌کرد: در ادامه اگر واحدها با محدودیت کلینکر مواجه شوند، احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد؛ با این حال مازوت به عنوان سوخت دوم برای واحدها فراهم شده است که به‌استثنای واحدهای سیمانی واقع در کلان‌شهرها که با محدودیت مصرف مازوت به دلایل زیست‌محیطی مواجه‌اند، می‌توان برای تولید کلینکر و سیمان استفاده کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر