ارمغان تالار نقره‌ای برای صنعت استراتژیک

رابطه برد –برد تولیدکننده و مصرف‌کننده سیمان در بورس کالا

عصر معدن- کالای استراتژیک سیمان درحالی ۹ خرداد ۱۴۰۰ وارد بورس کالا شد که بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد بیشترین حجم معاملات تالار نقره‌ای در سال گذشته به سیمان با ۳۴ میلیون و ۸۶۴ هزار تن اختصاص داشت.اگرچه از نظر ارزش معاملات، فولاد بیشترین سهم را داشت اما، ارزش معاملات سیمان ۱۶ هزار و ۹۰۲ میلیارد تومان بود.;

رابطه برد –برد تولیدکننده و مصرف‌کننده سیمان در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصر معدن»، عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص عملکرد صنعت سیمان در سال 1400 گفت: سال 1400 برای صنعت سیمان سال نسبتاً خوبی بود، زیرا سیمان وارد بورس کالا شد و از فروش سنتی به فروش نظام بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا در بستر بورس کالا ارتقا یافت که این امر یکی از موفقیت‌های صنعت سیمان در سال 1400 محسوب می‌شود.

    شیخان با بیان اینکه بعد از 80 سال سنتی فروشی سیمان به فروش سیمان در بورس کالا و شفاف شدن قیمت‌ها گام گذاشته ایم گفت: با ورود به بورس، تولید در حال نفس کشیدن است پس منتقدین سنگ اندازی نکنند و بهانه‌های بیهوده نیاورند.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص مافیای بازار سیمان و تعیین قیمت توسط آنها عنوان داشت: قبل از ورود سیمان به بورس کالا می‌توانستیم این اظهارات را قبول و بپذیریم اما وقتی امکان خرید از طریق کارگزاری‌ها وجود دارد و قیمت‌ها بر اساس پایه و به صورت شفاف تعیین می‌شود، به عبارتی با ورود به بورس مافیا از بازار سیمان حذف شده اند.

    وی اظهار داشت: مصالح فروشان با ورود به بورس کالا می‌توانند اقدام به خرید کنند و همان کالا را با سود آنرا در بازار به فروش برسانند.

    دبیر انجمن سیمان یادآور شد دلالان سیمان قبلا با خریدهای اعتباری استانداردهای مصرف سیمان را تغییر داده بودند که امروز در حال اصلاح شرایط گذشته هستیم.

    وی با بیان اینکه با ورود سیمان به بورس کالا هم معاملات شفاف شده و هم بازار سیمان آرام شده است افزود: برخی اظهار نظرها علیه شرایط فعلی بازار به این دلیل است که حجم بازار سیمان به دلیل محدود شدن دلالان، کوچک تر شده است و قطعا این مطالب از سوی همین افراد شکل می‌گیرد و حالا چون معاملات از سوی سامانه جامع تجارت رصد می‌شود این اظهارات مطرح می‌گردد.

    وی در پاسخ به این پرسش که مصرف ماهانه و سالانه سیمان چقدر است؟ گفت: مصرف سیمان در ماه 4.5 میلیون تن است و سالانه میزان تولید به 88 میلیون تن می‌رسد. در حال حاضر 78 کارخانه تولید سیمان داریم که 10 کارخانه سیمان سفید و مابقی سیمان خاکستری تولید می‌کنند. این کارخانه‌ها با 85 درصد ظرفیت در حال تولید هستند و خوشبختانه ورود سیمان به بورس کالا، فروش‌ها را نقدی کرده است و اشتغال خوبی برای کشور ایجاد کرده است.

    وی در خصوص راهکار افزایش تولید سیمان در سال 1401 گفت: التهابات در بازار سیمان به شرایط تأمین سوخت و برق کارخانه‌های تولید سیمان باز می‌گردد بنابراین هر اندازه محدودیت زیاد باشد توان تولید و عرضه سیمان کاهش می‌یابد و در نهایت قیمت‌ها در بازار دچار نوسان می‌شود.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بیان کرد: برای دستیابی به ثبات نسبی و روند معقول قیمت در بازار سیمان باید برق و سوخت پایدار به صنعت سیمان اختصاص داده شود.

    شیخان ابراز امیدوای کرد: در سال 1401 با سیاست‌های دولت سیزدهم و تامین سوخت جایگزین از ابتدای سال جهت پُر کردن ذخایر موجود، دیگر مشکل سوختی در زمستان نداشته باشیم تا در صورت قطعی گاز از سوخت جایگزین استفاده کنیم تا تولید کاهش نیابد.

    وی در خصوص تامین برق کارخانه‌های تولید سیمان هم ابراز خوش بینی کرد که سیاست‌های دولت سیزدهم در سال 1401 به گونه‌ای باشد که برق را به صورت مدیریت شده و پایدار به کارخانه‌های سیمان تخصیص دهیم.

    براساس این گزارش، پس از ورود سیمان به تالار نقره‌ای و درپی استقبال خریداران، تدابیری برای تسهیل معاملات به‌ویژه برای خریداران خُرد اتخاذ شد.

    * تسهیل دسترسی خریداران خرد به سیمان
    در این باره معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: خریداران خرد سیمان می‌توانند با داشتن کد بورسی، سیمان مورد نیازشان را بدون مراجعه حضوری به کارگزاری‌ها و به صورت آنلاین خریداری کنند.

    جواد جهرمی درباره خرید خرد سیمان از بورس کالا گفت: پس از راه اندازی معاملات سیمان در بازار فیزیکی، تقاضا برای راه اندازی معاملات خرده فروشی محصول سیمان اعلام شد و از طرفی تعدد روزهای معاملاتی علاوه بر عرضه سیمان در بازار فیزیکی هم یکی از خواسته‌های فعالان این بازار بود تا این محصول در سایر روزهای هفته هم معامله شود.

    وی افزود: با توجه به همکاری‌های که با شرکت‌های سیمانی داشتیم تاکنون چندین انبار سیمان در بورس کالا پذیرفته و نماد آنها گشایش یافته است.

    وی افزود: خرید خرد سیمان از سال گذشته امکان پذیر شد و خریداران خرد می‌توانند از محل گواهی سپرده اقدام به خرید سیمان کنند.

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا گفت: حداقل خرید سیمان 10 تن است و خریداران می‌توانند از محل گواهی سپرده سیمان مورد نیازشان را تامین کنند.

    جهرمی گفت: مشتریان خرد سیمان با داشتن کد بورسی می‌توانند به‌صورت مجازی اقدام به خرید سیمان کنند و نیازی به مراجعه به کارگزاری نیست.

    وی ادامه داد: طبق مصوبات وزارت صمت، شرکت‌های تولیدکننده سیمان باید از طریق بورس کالا اقدام به فروش سیمان کنند.

    جهرمی افزود: از زمانی که سیمان در بورس کالا عرضه شد قیمت آن کاهش پیدا کرد و به علت کاهش هزینه‌ها به قیمت منطقی رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر