سه شنبه هفته جاری صورت می گیرد

عرضه ۸۸۰ هزار تن آهن اسفنجی در قالب قراردادهای بلندمدت در بورس کالا

کمک به برنامه ریزی تولید با قرارداد کشف پریمیوم

عصر معدن- انعقاد قراردادهای بلندمدت میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صنایع معدنی با هدف رفع دغدغه های تولید و فروش و امکان برنامه ریزی تولیدکنندگان صنایع بالادست و پایین دست از ظرفیت های مهم بورس کالای ایران است؛ از این رو سه شنبه هفته جاری ۱۳ دی ماه ۸۸۰ هزار تن آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در قالب ۹ قرارداد کشف پریمیوم روی تابلو می رود.;

عرضه ۸۸۰ هزار تن آهن اسفنجی در قالب قراردادهای بلندمدت در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر ، کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله کنند. این قرارداد از ابزارهای کارآمد در جهت برنامه ریزی تولید به شمار می رود که سه شنبه هفته جاری در حوزه یک محصول معدنی در بورس کالا به کار گرفته می شود.

    طبق اطلاعیه عرضه، سه شنبه هفته جاری 13 دی ماه 880 هزار تن آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در قالب 9 قرارداد کشف پریمیوم روی تابلو می رود.

    تاریخ معامله نهایی این قراردادها از 26 دی 1402 آغاز و تا 30 مرداد سال 1403 ادامه دارد.

    براساس اطلاعیه عرضه کشف پریمیوم آهن اسفنجی، یک قرارداد 25 هزار تنی در دی 1402، 2 قرارداد 25 هزار تنی و 80 هزار تنی در بهمن 1402، 2 قرارداد 150 هزار تنی در فروردین 1403، یک قرارداد 150 هزار تنی در اردیبهشت 1403، یک قرارداد 100 هزار تنی در خرداد 1403، یک قرارداد 100 هزار تنی در تیر 1403 و یک قرارداد 100 هزار تنی دیگر در مرداد 1403 نهایی و تحویل می شود.

    همچنین تاریخ تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم محصول مذکور، اول بهمن امسال اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب تا 5 شهریور 1403انجام می شود.

    نوع تسویه معاملات در این قراردادها به دو صورت نقدی و اعتباری بوده و طبقه روال عرضه ها در این روش، فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم کشف شده در فرایند عرضه خواهد بود.

    فرمول محاسبه قیمت مبنا در معاملات آهن اسفنجی بیشترین مقادیر دو مورد زیر است.

    اول: میانگین موزون هفتگی معاملات 4 هفته آخر گندله قبل از معامله نهایی در بورس کالا ضربدر 2.8
    دوم: میانگین موزون هفتگی معاملات 4 هفته آخر آهن اسفنجی قبل از معامله نهایی در بورس کالا

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر